4

Overbrugging waar schoorsteen zit

woutervs
woutervs
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Wij zitten met de situatie dat het huis dat we gekocht hebben in het midden van de living (en bijgevolg de slaapkamer) een schouw loopt. Die is ongeveer 120cm breed en 60cm diep (naar schatting) we willen die verwijderen en in de plaats CV plaatsen.

Nu tussen de schouw en de twee buitenmuren ligt nu een vrij grote drager (we vermoeden dat dit vroeger een volledige muur was die ze deels overbrugt hebben) Wij vroegen ons nu af wat de beste oplossing is, halen we die overbrugingen weg en steken we hier een poutrel (mogelijkheid tot roesten) Laten we de overbrugging zijn en proberen we die aan elkaar te verbinden (hoe zou dit juist het best in zijn werk gaan) of zijn er nog andere oplossingen (ik denk dan aan over gans de lengte gewapend beton te gieten als dat al mogelijk is)

Alvast bedankt voor de inzichten.

Alle reacties

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
9 jaren geleden

Zonder architect of een gelijkaardige persoon of zeeeeeer ervaren aannemer (officieel), dus niet een of andere profeet die allerlei goedkope beloftes maakt. Zou ik niet verbouwen. Of indien u graag gokt en het risico loopt uw huis in een ruïne te veranderen.

0
woutervs
woutervs
0 2 Verbouwer
9 jaren geleden

Er zal nog steeds een aannemer komen voor de uitvoering, een architect is hier vrijwel overbodig aangezien we een stab ingenieur nodig hebben... Ik wil hierover gewoon wat verschillende meningen, je commentaar is dus vrij nutteloos.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
9 jaren geleden

Het is belangrijk de  afstanden te kennen die overbrugd moeten worden en ook wat is die "vrij grote drager" juist en wat zijn zijn afmetingen. Is het een houten balk of is het een stalen balk.

Wat moet die vrij grote drager nog juist dragen? Staat er een muur boven of rusten hierop enkel de houten balken van het plafond gelijkvloers/plankenvloer 1ste verdiep?

Bij dergelijke ingrepen worden gewoonlijk stalen balken genomen omdat die direct kunnen dragen, wat niet het geval is met een betonnen balk.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Door zelf te bouwen aan je huis, kan je meer realiseren met hetzelfde budget. Voor je enthousiast begint, hou je best rekening met deze tips!

Lees meer

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

Heb je een bouwgrond op het oog die verre van ideaal is? Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Met deze oplossingen maak je er een droomperceel van.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag