9

Vragen ivm verbouwing

Doubter
Doubter
#Dak · 9 jaren geleden

Beste, in onze woning hebben we een verandadak met kunststof platen, het spreekt voor zich dat dit niet goed isoleert, bovendien is de aansluiting met de deur achteraan slecht gedaan waardoor er daar een kier zit die wind en kou en vuil binnenbrengt. We hebben diverse offertes binnengekregen waarvan één offerte ons aanspreekt maar ik me enkele zaken afvraag. Punt 1: voor het afdak zelf dat met EPDM zou worden belegd en met PUR zou worden geïsolleerd vraagt men € 7000 het gaat over ca. 17,5 m2 is deze prijs realistisch (Let op, er komt wel wat beplijstering en gyproc plaatsen bij kijken? Wat me opvalt is dat met de lichtkoepel die erbij komt en de alu deur achteraan er nog eens € 6000 bijkomt, vooral van die Alu deur verschiet ik > € 4000 geleverd en geplaatst welliswaar met bovenlicht, kan dit goedkoper en hoe? Lichtkoepel > € 2000 (Totaal voor dit afdakje zou dus als > € 13 000 zijn. Los van de realistische prijzen vraag ik mij ook af of er geen deftig altenatief is voor PUR, ik weet het PUR gaat snel en is uistekende isolatie maar de horrorverhalen over PUR naar gezondheid toe, geur en uitzetting zetten me aan het denken. Op een andere offerte spreken ze over iso (geen flauw idee of ze daar gewoon isomo meebedoelen, )

Alle reacties

0
Doubter
Doubter
0 6 Verbouwer
9 jaren geleden

Niemand met ervaring nieuw dak of pur voor dak?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

PUR-isolatie:

Ik neem aan dat het plat dak opnieuw wordt aangelegd met houten roostering en OSB-platen. De isolatie moet steeds aan de buitenzijde op de OSB-platen geplaatst worden om het dauwpunt ook buiten de houten constructie te houden (vemijden van schimmels en rottende plekken in het hout). Bij nieuwbouw is momenteel een dikte van 15cm PUR/PIR vereist om te voldoen aan de huidige regelgeving, bij bestaande woningen volstaat 10 tot 12cm PUR/PIR om aanspraak te kunnen maken op de isolatiepremies en belastingvermindering.

Ik heb enkel gehoord over nadelen bij het spuiten van PUR-isolatie (vrijkomen van gassen), blijkt dat sommigen sterk allergisch zijn voor de vrijgekomen gassen tijdens en tot dagen na het spuiten. Bij gebruik van isolatieplaten heb je dat verschijnsel natuurlijk niet.

0
Doubter
Doubter
0 6 Verbouwer
9 jaren geleden

Maar gewoon pur spuiten op een licht hellend plat dak is toch geen goed idee? Zijn pur platen niet aangewezen en/of is pir niet veiliger/beter. Ik neem aan dat pir platen wel duurder zijn? Klopt dit. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer

In uw geval is het zeker beter en goedkoper om isolatieplaten te leggen bv uit het Recticel gamma. PUR en PIR isolatieplaten zijn nog moeilijk te onderscheiden in isolatiewaarde en prijs. Veel hangt af van de bekleding aan de buitenzijden van de plaat. Neem je een roofing als dakbedekking dan neem je best een isolatieplaat met bitumenafwerking zoals Eurothane Bi-3 of 4. 

0
Doubter
Doubter
0 6 Verbouwer
9 jaren geleden

En EPDM ?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer

Indien men een EPDM gebruikt zal de keuze van de onderliggende isolatie afhangen van de lijm die men wil gebruiken. Er is ook zelfklevende EPDM in de handel. Best op voorhand toch eens nagaan of de combinatie EPDM + verlijming + isolatieplaat geen problemen zal opleveren. Indien je beroep doet op een vakman zal hij zelf al een keuze van materialen gemaakt hebben.

0
Doubter
Doubter
0 6 Verbouwer
9 jaren geleden

Indien men een EPDM gebruikt zal de keuze van de onderliggende isolatie afhangen van de lijm die men wil gebruiken. Er is ook zelfklevende EPDM in de handel. Best op voorhand toch eens nagaan of de combinatie EPDM + verlijming + isolatieplaat geen problemen zal opleveren. Indien je beroep doet op een vakman zal hij zelf al een keuze van materialen gemaakt hebben.

Bedankt het ging om PUR platen en inderdaad de EPDM zou men lijmen, de platen worden wel aangebracht op een dampscherm met aluminium cachering. 

Wat me tot een nieuwe vraag brengt. Is hiervoor eigenlijk een meldingsplicht noodzakelijk. Een bouwvergunning niet neem ik aan. Volgens de aannemer niet, maar ik ben daar niet zo zeker van. Dus men neemt eigenlijk de bestaande dakstructuur weg en zet een nieuwe dakstructuur in Oregon balken. Wat is het risico mochten we dit niet melden? Maar het is voor mij totaal niet duidelijk of we het wel moeten melden, gezien het onderdeel is van onze leefruimte en dergelijke en het eigenlijk het bestaande vervangen is dat we doen. Ik heb deze vraag ook elder op dit forum gesteld.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
9 jaren geleden

Zie eens op de website van het Vlaams Gewest : https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Beleid/Vergunning/Werkenaanenronddewoning/Renovatieenonderhoud

Verbouwen, renovatie en onderhoud van de woning zonder volume-uitbreiding:

.

.

Handelingen zonder stabiliteitswerken en zonder wijziging van het fysiek bouwvolume aan zijgevels, achtergevels en daken zijn vrijgesteld van vergunning.

.

.

Volgens mij zijn uw geplande werken niet vergunningsplichtig. Maar  best misschien toch eerst eens informeren op de dienst Ruimtelijke Ordening van uw gemeente en gewapend met hoger vermeld artikel.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van een nieuw dak: van dakbedekking tot isolatie

Wat is de prijs van een nieuw dak: van dakbedekking tot isolatie

Benieuwd naar de prijs van een nieuw dak? Ontdek wat een nieuw dak kost per vierkante meter, welke premies er zijn en hoe je kan besparen.

Lees meer

Een hellend dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Een hellend dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Wil je een hellend dak plaatsen of renoveren? Lees meer over isolatie, dakbedekking en slimme integraties zoals zonnepanelen en dakvensters.

Lees meer

3 tips voor een perfect groendak

3 tips voor een perfect groendak

Een groendak heeft tal van voordelen. Maar er zijn ook enkele aandachtspunten. We zetten enkele tips voor jou op een rij.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag