Definitieve offerte na start van werken
In februari kreeg ik een offerte voor het isoleren van de buitenmuren en het dak, het plaatsen van de ramen en de afwerking van de buitengevel. De aannemer is dan een tweede keer langsgekomen en heeft een definitieve offerte opgesteld met welke ik akkoord ben gegaan, mits er een aantal posten uitgehaald werden van werken die we zelf gingen uitvoeren.
De aannemer is 9/5 gestart met de werken. De opnieuw berekende offerte had ik op dat moment nog steeds niet. Ondanks herhaaldelijke herinneringen (mondeling en per mail), kreeg ik de definitieve offerte pas toen de werken al enkele weken bezig waren. Omdat er in het plaatsen van de gevelisolatie meer werk gekropen was dan aanvankelijk gedacht, heeft de aannemer die post op de offerte met de helft verhoogd. Op mijn vraag waar die extra kosten vandaan kwamen, kreeg ik nooit een duidelijk antwoord, behalve dat er meer tijd in gekropen was dan gedacht omdat het moeilijker was dan verwacht. Ik heb mij nooit akkoord verklaard met die offerte, maar heb ze ook nooit echt geprotesteerd. Voor de lieve vrede heb ik nooit veel gezegd, ook niet bijvoorbeeld toen de ramen beschadigd bleken tijdens het plaatsen. Er zijn ook andere, kleinere dingen waar ik niet zo blij mee ben. Ik krijg meer en meer het gevoel dat ik mij teveel heb laten doen en dat zij niet bereid zijn om af en toe de bluts met de buil te nemen, maar dat ik dat wel moet doen. Is het te laat om nu nog over die extra kosten te beginnen?