Wat is risico van aankoop huis waar eigenaar is "vergeten" te melden dat stal werd omgebouwd?
Ik heb een speciale ook wel typisch Belgische vraag: We zijn zeer onder de indruk van een woonhuis gebouwd in 1949. Met het hoofdgebouw lijkt alles juridisch oké, maar voor de in L-vorm aanleunende stal (ook al bestaande van 1949) die werd omgebouwd tot keuken, living, erboven kamers, badkamer) is de verkoper 20 jaar geleden "vergeten" te melden dat er gerenoveerd werd (veel werd er niet aan de buitenstructuren veranderd, zeker geen uitbreidingen buiten het oorspronkelijk huis, misschien wel wat ramen in de gevel herplaatst). Binnen is de oorspronkelijke stal een keuken/ living, kamer en badkamer rijker. Er werden geen veluxen geplaatst om "geen problemen te krijgen." Het kadastraal inkomen op deze rijwoning met 2 badkamers, keuken, 5 kamers, garage en grote tuin lijkt nu "kunstmatig laag". Voor eender welke koper zou dit goed moeten worden aangekocht in het bestel van groot beschrijf, maar omdat wij 3 kinderen hebben op moment van aankoop verschuift de marge wat en zouden we met het door de notaris geafficheerde beschrijf in aanmerking komen voor aankoop in klein beschrijf (wat behoorlijk wat geld uitspaart). Er is een bijzonder plan van aanleg voor de wijk van dit huis welk dateert van 1969 (20 jaar nadat het gebouw gezet werd, maar wel voor de "vergeten" melding van de verbouwing. 2 vragen:
1. Hoe informeer ik het veiligst naar de gevolgen van de "vergeten" meldingsplicht, dwz zonder onze vrienden van het kadaster op slechte ideeën te brengen? Als het goed zou geherkadastreerd worden voor het verlijden van de akte zit ik anders toch met een groot financieel probleem, toch?
2.Kan dit trouwens? Kan een woning geherkadastreerd worden tussen compromis en definitief verlijden van de akte? Kan je dit als opschortende voorwaarde in de compromis laten opnemen?
3. Het KI voelt kunstmatig laag aan voor het huis in kwestie, maar wordt wel zo door notaris geafficheerd. In de wetenschap en in de aanvaarding dat het huis waarschijnlijk zal worden geherkadastreerd op het moment dat ik een bouwvergunning zou aanvragen voor 2 veluxen en een schouw in de verbouwde stal, hoe groot achten jullie de kans dat ik (als nieuwe koper die in se niet verantwoordelijk is voor de vergeten meldingsplicht) hier met terugwerkende kracht mee in de problemen kan komen. Zouden die problemen dan eerder zijn boetes met terugwerkende kracht, herbestemming naar oorspronkelijke toestand of niet verstrekken van vergunningen voor plaatsen velux en schouwkanaal?