Wie is verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke binnenmuur bij afbraak 1 van de woningen

5

Wie is verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke binnenmuur bij afbraak 1 van de woningen

mewo
mewo
#Ontwerp · 9 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hallo,

Wij wonen in een half openbebouwing die vele jaren geleden eigenlijk 1 woning was met onze buur. Toen hebben ze simpel weg een muur geplaatst in het midden van de woning en voila, er waren 2 huizen. Toen wij de woningen hebben aangekocht was het zelfs nog mogelijk om van onze zolder naar de zolder van de buren te wandelen. 
Onze buren hebben nu plannen om hun woning af te breken en (zelf!) opnieuw te bouwen. 
De binnenmuur (die wij nu dus delen) zou dan een buitenmuur worden. Op dit ogenblik denken wij dat deze muur niet zo ideaal is naar isolatie ed toe (wij horen de buren praten en zij horen onze tv ect). 
Daarentegen plannen wij om gewoon verder te renoveren. 
Wij vragen ons nu af wiens verantwoordelijkheid het is om de binnenmuur af te werken ed. En is dit wettelijk bepaald? Onze buren zijn nl. niet de meest gemakkelijke en 'dreigen' al snel eens met een rechtzaak. 

1
Kris M
Kris M
594 3493 Andere particulier
9 jaren geleden

Die achteraf geplaatste middenmuur is dus geen draagmuur zodat er een architect/stabiliteitsstudiebureau  aan zal moeten te pas komen om na te gaan of de afbraak van het halve huis geen stabiliteitsproblemen met zich meebrengt (bv betonnen dakkraag indien aanwezig, eventueel inankeren bijgemetste muur in voor- en achtermuur) en hoe alles dient afgewerkt te worden om uw huis bewoonbaar te houden.

Voorts moet uw buur instaan voor eerst een voorlopige afscherming en vervolgens een duurzame afscherming tegen vocht van het deel binnenmuur binnenmuur die permanent buitenmuur wordt. Hij kiest evenwel de afwerkingsmethode (voor zover ze duurzaam is)  Bij een duurdere materiaalkeuze dan wat hij voorstelt betaal jij de helft van het materiaal/meerwerk.   Isoleren evenals een eventuele grondovername om een tweede muurblad te metsen is voor u.   

Best overleggen want een bijkomend muurblad zal eigenlijk op zijn grond moeten komen en neemt wel wat plaats in als je ook wil isoleren.  Ook een ingaande plaatsbeschrijving eisen vooraleer de werken aanvangen.  Als de buur niet wil luisteren bezwaar indienen op de bouwaanvraag en desnoods naar de vrederechter.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3493 Andere particulier
9 jaren geleden

Die achteraf geplaatste middenmuur is dus geen draagmuur zodat er een architect/stabiliteitsstudiebureau  aan zal moeten te pas komen om na te gaan of de afbraak van het halve huis geen stabiliteitsproblemen met zich meebrengt (bv betonnen dakkraag indien aanwezig, eventueel inankeren bijgemetste muur in voor- en achtermuur) en hoe alles dient afgewerkt te worden om uw huis bewoonbaar te houden.

Voorts moet uw buur instaan voor eerst een voorlopige afscherming en vervolgens een duurzame afscherming tegen vocht van het deel binnenmuur binnenmuur die permanent buitenmuur wordt. Hij kiest evenwel de afwerkingsmethode (voor zover ze duurzaam is)  Bij een duurdere materiaalkeuze dan wat hij voorstelt betaal jij de helft van het materiaal/meerwerk.   Isoleren evenals een eventuele grondovername om een tweede muurblad te metsen is voor u.   

Best overleggen want een bijkomend muurblad zal eigenlijk op zijn grond moeten komen en neemt wel wat plaats in als je ook wil isoleren.  Ook een ingaande plaatsbeschrijving eisen vooraleer de werken aanvangen.  Als de buur niet wil luisteren bezwaar indienen op de bouwaanvraag en desnoods naar de vrederechter.

0
mewo
mewo
0 3 Verbouwer
9 jaren geleden

Bedankt voor de reactie. 
Eigenlijk geen idee of deze muur op dit moment een dergelijke functie heeft. Ik vermoed van niet, maar wij zijn natuurlijk verre van kenners.Wij plannen zelf ook enkele werken ism een aannemer, dus ik ga me eens bevragen bij hem.

Wij hebben inderdaad wel wat schrik dat ons pas gerenoveerd huis schade zou oplopen, aangezien onze buur alles zelf zou doen maar die is eigenlijk ook een amateur verbouwer. 
Wie kunnen wij aanspreken voor een dergelijke plaatsbeschrijving?
Wat de bouwvergunning betreft, heeft deze iets meer dan 4 jaar geleden uitgehangen. Dit was voor wij onze woning hebben aangekocht. Ik weet dus eigenlijk ook niet op wat deze bouwvergunning van toepassingen was. Want ondertussen hebben ze wel andere werken op hun domein uitgevoerd.

Groeten

0
biencop
biencop
1 2 Andere particulier
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Wanneer vervalt de stedenbouwkundige vergunning?

Een stedenbouwkundige vergunning, afgeleverd na 1 mei 2000, vervalt:

0
mewo
mewo
0 3 Verbouwer
9 jaren geleden

Bedankt voor de reactie.

Wel, ze zijn (en blijven bezig) met werken. Ongeveer 1 weekend per maand werkt de buurman een uur of 4 verder aan de losstaande gebouwen (die hebben dus niks met het huis te maken). Maar wij weten ook niet op wat de bouwvergunning sloeg: de losstaande gebouwen of alles (en dus ook de woning zelf). 

Zou ik dit nog kunnen op vragen bij de gemeente? 

Kan ik een plaatsbeschrijving eisen alvorens zij aan de werken starten? Wie stelt deze plaatsbeschrijving op?

Alvast bedankt!

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag