Verdwijnen fiscale aftrek energiebesparende investeringen

14

Verdwijnen fiscale aftrek energiebesparende investeringen

Geert Houben
Geert Houben
#Bouwpartners · 13 jaren geleden

Het nieuwe begrotingsakkoord maakt komaf met het fiscale voordeel van energiebesparende investeringen. In verschillende artikels behandelen wij deze materie.
Lees 'Welke fiscale voordelen verdwijnen nu concreet?',
'Fiscale aftrek dakisolatie van 40 naar 30 %',
'Prijs PV-panelen zal dalen',
'Zonneboilersector vreest voor slecht geplaatste systemen',
'Verkoop hoogrendementsglas zakt met 10 %'.
Wat zijn voor jou nu de gevolgen? Ga je de investeringen nog doorvoeren of wacht je liever nog wat af. Laat het hier weten op het forum of stel je vragen over deze gecontesteerde beslissing.

Alle reacties

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
13 jaren geleden

Het nieuwe begrotingsakkoord maakt komaf met het fiscale voordeel van energiebesparende investeringen. Lees het Liviosartikel 'Welke fiscale voordelen verdwijnen nu concreet?' voor alle info. Wat zijn voor jou nu de gevolgen? Laat het hier weten op het forum of stel je vragen over deze gecontesteerde beslissing.

Ik ga direct zelf geen nadelen ondervinden van de afschaffing omdat mijn verbouwing al een paar jaar achter de rug is. Maar het spreekt voor zich dat dit een nadelig effect zal hebben op de renovatie markt. En dat dan nog met een woningpark waar honderd duizenden woningen nog heel wat weg af te leggen hebben op het vlak van energiebesparing. Ze hadden beter de subsidie op zonnepanelen onmiddellijk volledig afgeschaft en de vrijgekomen middelen ingezet voor energiebesparende maatregelen.

Bert

0
Rudi Defauw
Rudi Defauw
0 2 Bouwer
13 jaren geleden

Wij hebben een bouwvergunning daterend van augustus 2010 voor een lage-energiewoning, door de voordelen van het energieneutraal wonen en de premies hebben wij gaandeweg onze plannen herzien naar een nul-energie, momenteel is het E-peil berekend op -12 en een K-waarde van 13, wij hebben erop gerekend dat de extra investeringen zich sneller zouden terugverdienen door de premie en belastingsverminderingen, volgens de laatste berichten ( niet oficieel ) zouden wij nog recht hebben op de belastingsvermindering als onze EPB ingedient is voor 31 dec 2011, maar dit wordt wel een race tegen de tijd, ik vraag mij af of dit wel kan, op zo een korte tijd alle stimulansen voor de energiezuinigen investeringen schrappen, dit zal zeker een groot gevolg hebben voor de werkgelegenheid in de bouw, de crisis zal op deze manier zeker verder uitbreiden, door de vele ontslagen die hiervan het gevolg zijn zal di rupo 1 zeker minder belastingen kunnen innen, ben benieuwd naar het vervolg

0
geert
geert
0 1 Verbouwer
13 jaren geleden

Hola Paola,

Kan iemand mij ZWART OP WIT bewijzen dat die spreiding over de drie volgende aanslagjaren voor investeringen gedaan tijdens het jaar 2011 nog kan meegenomen worden?

Ik lees en hoor van alles en nog wat hierover, maar op de site van het ministerie van financiën, staat duidelijk zwart op wit dat met ingang van 2013 alles radicaal stopt. Dat is ook wat men u zegt als je daarnaar belt: van de overdraagbaarheid is nog niets, maar dan ook nog niets beslist! Men zegt daar dat ook dat systeem waarschijnlijk helemaal afgeschaft zal worden en dat AJ 2012 het laatste jaar is waarin nog aftrek kan gedaan worden, zonder verdere overdraging van overschotten.

Nog straffer: ik kreeg daar gisteren zelfs te horen dat ook de intrestaftrek van groene leningen die nog lopen (en ik heb er zelf nog één die drie jaar loop) nog slechts enkel in AJ 2012 kan ingebracht worden. Vanaf AJ 2013 niet meer ...! De dame aan de telefoon was daar radicaal over ...

Ik nam intussen ook contact met de Confederatie Bouw die hetzelfde zei: die overdraagbaarheid is nog lang niet zeker!

Bij een installateur die nochtans die overdraagbaarheid op zijn site heeft staan, kreeg ik na aandringen te horen dat hij dat eigenlijk alleen maar "van horen zeggen" heeft.

Gisteren was trouwens nog in het nieuws dat er een stormloop op de groene leningen is: zijn al die mensen dan bedrogen?

Kortom: is er iemand die ergens vanuit de officiële instanties dit zwart op wit heeft? Ik probeer het zelf al veertien dagen lang te pakken te krijgen, maar het lukt mij niet want ik zit zelf nog met een overdraagbaarheid voor drie jaar en voel mij ferm bedrogen ...

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag