3

Hulp bij dakisolatie

TomBo
TomBo
#Isolatie · 9 jaren geleden

Beste,

Ik heb een hellend dak en ben van plan om dit in 2 lagen te isoleren. De isolatie heb ik reeds gekocht.
Tussen mijn kepers (die 6 cm dik zijn) wil ik een eerste laag glaswol (Isover Isoconfort 35) plaatsen die geklemd zit tussen de kepers. Deze komen dus rechtstreeks in contact met mijn onderdak (Delta Vitax onderdak).
Nu wil ik mijn gordingen (die 19 cm dik zijn) ook volledig wegwerken met een gyproc-plafond. De gyproc-profielen ga ik op de gordingen plaatsen. Ik wou nu achter deze profielen een 2de laag isolatie plaatsen van 10 cm dik (eveneens glaswol Isoconfort 35).
Dit zal echter betekenen dat er een luchlaag van 4 cm tussen de 2 isolatielagen zal komen (Gyproc-profielen van 5 cm + 10 cm isolatie: 4 cm over van de 19 cm).

Moet ik nu op de eerste laag (van 6 cm tussen de kepers) ook een dampscherm of folie aanbrengen, zodat deze laag reeds luchtdicht naar buiten is? Of moet ik enkel op mijn Gyproc-profielen een dampscherm aanbrengen?

Alvast bedankt,

Tom

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Beste,

Ik heb een hellend dak en ben van plan om dit in 2 lagen te isoleren. De isolatie heb ik reeds gekocht.
Tussen mijn kepers (die 6 cm dik zijn) wil ik een eerste laag glaswol (Isover Isoconfort 35) plaatsen die geklemd zit tussen de kepers. Deze komen dus rechtstreeks in contact met mijn onderdak (Delta Vitax onderdak).
Nu wil ik mijn gordingen (die 19 cm dik zijn) ook volledig wegwerken met een gyproc-plafond. De gyproc-profielen ga ik op de gordingen plaatsen. Ik wou nu achter deze profielen een 2de laag isolatie plaatsen van 10 cm dik (eveneens glaswol Isoconfort 35).
Dit zal echter betekenen dat er een luchlaag van 4 cm tussen de 2 isolatielagen zal komen (Gyproc-profielen van 5 cm + 10 cm isolatie: 4 cm over van de 19 cm).

Moet ik nu op de eerste laag (van 6 cm tussen de kepers) ook een dampscherm of folie aanbrengen, zodat deze laag reeds luchtdicht naar buiten is? Of moet ik enkel op mijn Gyproc-profielen een dampscherm aanbrengen?

Alvast bedankt,

Tom

Tussen de kepers 6 cm isolatie is oké, de rest niet.

Achter de constructie voor de afwerking moet je de ruimte helemaal vullen met isolatie, zeker geen luchtlaag houden. Dus je moet daar 14 cm isolatie voorzien, dan heb je in totaal 20 cm wat perfect is.

Je moet maar een dampscherm(luchtdichting voorzien en die plaats je over de constructie en de gordingen heen. Hierop kan je dan best nog eens latten voorzien waar je dan de afwerking (gyproc) op vastschroeft. De ruimte tussen dampscherm en afwerking kan dan als leidingspouw dienen zodat je hiervoor nergens het dampscherm moet doorboren.

0
Eylenbosch Hout en Renovatie
0 1 Andere professioneel
9 jaren geleden

Beste Tom,

een dampscherm aanbrengen bovenop je eerste laag isolatie van 6cm is absoluut af te raden!  De damp die eventueel door de eerste isolatielaag zou kunnen dringen,  kan condenseren tegen het dampscherm.

1 dampscherm aan te brengen,  best vooraleer je de latten of profielen plaatst die de gyproc zullen dragen.

algemeen vul je de beschikbare ruimte best volledig op met isolatie.  Dus 6cm isolatie om tussen de kepers op te vullen is een goed plan. De resterende ruimte van vermoedelijk 18cm dus op te vullen met een 2de overlappende isolatielaag van 18cm.  De meerkost van 18cm tov 10cm is miniem,  het werk blijft hetzelfde.

om deze 2de laag isolatie te steunen,  plaatst ik altijd houten latten,  reeds mooi in vlak,  deze kunnen dan dienen om het dampscherm op vast te maken en vervolgens het lattenwerk voor de gyprocplaten.  De latten komen dus best net iets voorbij de gordingen.

hopelijk heb ik u hiermee voldoende geïnformeerd.

Joeri eylenbosch

Eylenbosch Hout en Renovatie

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag