Mag ik mijn onroerend goed 5 jaar na betaling erfbelasting veel duurder verkopen zonder boete ?
Geachte,
Ingeval wij een perceel zouden verkopen aan een veel hogere prijs dan de actuele kadastrale waarde, kan dat voor ons gevolgen hebben en een boete opleveren ? Of is iedereen vrij om een prijs te stellen als een koper bereid is die te betalen.
Ik vraag dit omdat ons perceel wel in bouwgebied ligt, maar niet aan de rooilijn, en omdat de eigenaar van het perceel dat net voor ons perceel ligt, wél aan de rooilijn ligt, maar zijn perceel te klein is om erop te bouwen.
Zodus als wij ons perceel aan hem zouden verkopen, dan kan hij op zijn perceel wél bouwen en levert de deal hem dus een volwaardige bouwgrond op. Daarom zouden wij dus ons perceel niet voor de actuele kleine waarde aan hem willen verkopen, aangezien deze deal voor hem uiteraard een véél grotere waarde oplevert.
We hebben 2 vragen , nl.
1) Onze vraag is dus, kunnen wij van deze situatie gebruik maken om een hoge prijs te vragen zonder hierdoor op enigerlei beboet te kunnen worden aub ?
2) Wij erfden dit perceel uit nalatenschap pas vorig jaar en betaalden erfbelasting op de waarde van het perceel in 2015. Is het dan zo dat best 5 jaar tellen vanaf dan, om een verkoop te doen aan een veel hogere prijs , om ook geen extra erfbelasting te moeten betalen ?
Hartelijk dank op voorhand voor uw antwoord !!