U heeft niet echt begrepen wat ik bedoelde met de 40°C. Het was slechts een voorbeeld in een niet-supper-geïsoleerd huis. In mijn BEN woning kom ik met 30°C toe. Belangrijk is de warmteverliezen per kamer te berekenen en de warmteafgifte van de vloerverwarming per kamer, een hele klus. Uw chauffagist zou dat voor u kunnen doen. Dan kan je zien of 30°C voldoende energie afgeeft om uw huis op temperatuur te houden anders moet die temp omhoog. Als je met lage aanvoertemperaturen werkt is het verstanding om de hartafstand van de vloerverwarmingsbuizen op 100mm te leggen ipv 150mm.
Om uw woning op temperatuur te krijgen moet je een zekere temperatuur hebben aan de oppervlakte van de vloer. Afhankelijk van uw warmte verliezen, Hoe beter geïsoleerd hoe kleiner het verschil tussen de vloer en de kamertemperatuur. bvb in een BEN woning is voor de gevraagde kamertemperatuur van 22°C, een vloeroppervlaktemperatuur van 25°C nodig, in een slecht(er) geïsoleerde woning kan er een vloertemperatuur van 28°C nodig zijn. Om die oppervlaktetemperatuur te bereiken moet het circulatiewater enkele graden hoger zijn, dit temperatuurverschil is afhankelijk van de warmtedoorlaat van de vloer boven de vloerverwarming.
De chapedikte en de afwerking zijn hier de variabelen. Zoals ik in een vorige post de verschillende waarden opgaf die de afgifte afhankelijk van de afwerking.
Nog een opmerking, op vloerverwarming moet vinyl en linoleum over de volle oppervlakte gelijmd worden.