Bedankt voor jullie reacties.
Het voordeel is dat het per ruimte het debiet regelt. Kennen jullie concrete projecten met een vraaggestuurde C?
De andere optie zou zijn om centrale CO2 en relatieve vochtigheidsensoren te hebben die debier regelen, maar niet per ruimte. Er zijn dan minder mechanische componenten (regelkleppen per kanaal zijn er niet).
Het voordeel kan inderdaad zijn dat het per ruimte het debiet regelt. Maar dan hebben we het enkel over de afvoerdebieten. De toevoer aan verse lucht wordt nog steeds bepaald door je raamroosters. Met dit systeem wordt de CO2 gemeten aan de klep in het toestel, niet in je slaapkamer. Wat betekent dat er al extractie moet zijn vooraleer er CO2 kan gemeten worden. Wil je apart meten en regelen per slaapkamer dan wordt je installatie nog complexer, ook buizen voor de extra per kamer.
Voor mij blijft het een goed bedoeld idee, enkel maar ventileren als er ook verontreiniging is ( vocht, CO2 ). Mijn bedenkingen zijn over de correctheid en locatie van de meting maar vooral over de regeling van toevoer van verse lucht. Daar blijft je afhankelijk van die roosters en het gecreeerde drukverschil.
Dergelijk systeem heb ik nog maar 1 keer in de praktijk gezien, dit werd geplaatst omwille vand e winst aan E-peil punten. De eenvoudigere versie van vraagsturing ( enkel op vocht ) wordt frequent toegepast.