Uw aanbeveling ventilatie C? duco comfort plus?

5

Uw aanbeveling ventilatie C? duco comfort plus?

Bispum
Bispum
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Hallo,

ik twijfel om een duco comfort plus systeem te installeren (ducobox focus + comfort plus kit).

De technische fiche is amper aangevuld. Over de CO2-detector voor aanwezigheiddetectie in de WC is geen info verkrijgbaar.

Werkt deze CO2- aanwezigheidsdetectie wel? Zijn jullie tevreden over dit systeem om raden jullie een ander systeem aan?

Is het de moeite om zo ver te gaan in de vraaggestuurdheid per ruimte in een minder dan laagenergie-renovatie (wel energetisch grondig verbeterd).

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
9 jaren geleden

Vanwaar komt de interesse in het duco comfort plus systeem ? Wat wil je ermee bereiken ?
Persoonlijk zie ik het nut of het postief effect er niet van in, los van de kunstmatige winst aan E-peil punten in je EPB. Enerzijds ga je met dergelijk (duur) systeem de afvoer van lucht gaan regelen maar anderzijds heb je ongecontroleerde toevoer via je raamroosters. Duco comfort plus vereist ( in zijn basisopstelling ) ook extra mechanische afvoer in de leefruimte.

En dan voel je reacties op het forum al komen : waarom geen D-systeem

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
9 jaren geleden

Naar wat ik lees klinkt het mooi maar de kostprijs en deze sensoren verbuiken minimaal maar toch constant stroom. Het is een beetje zoals een goedkope auto pimpen en laten lijken op een dure. gekrijgt wel een verbetering. Maar deze componenten gaan dan weer stuk en moeten dan vervangen worden constant kosten. U moet dan ook regelmatig de raam roosters reiniggen en of de filters vervangen. Dan komt u redelijk in de buurt van een D sys. Dus denk ik dat het beter is het eenvoudig te houden.

0
Bispum
Bispum
0 2 Verbouwer
9 jaren geleden

Bedankt voor jullie reacties.

Het voordeel is dat het per ruimte het debiet regelt.  Kennen jullie concrete projecten met een vraaggestuurde C? 

De andere optie zou zijn om centrale CO2 en relatieve vochtigheidsensoren te hebben die debier regelen, maar niet per ruimte. Er zijn dan minder mechanische componenten (regelkleppen per kanaal zijn er niet).

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
9 jaren geleden

Bedankt voor jullie reacties.

Het voordeel is dat het per ruimte het debiet regelt.  Kennen jullie concrete projecten met een vraaggestuurde C? 

De andere optie zou zijn om centrale CO2 en relatieve vochtigheidsensoren te hebben die debier regelen, maar niet per ruimte. Er zijn dan minder mechanische componenten (regelkleppen per kanaal zijn er niet).

Het voordeel kan inderdaad zijn dat het per ruimte het debiet regelt. Maar dan hebben we het enkel over de afvoerdebieten. De toevoer aan verse lucht wordt nog steeds bepaald door je raamroosters. Met dit systeem wordt de CO2 gemeten aan de klep in het toestel, niet in je slaapkamer. Wat betekent dat er al extractie moet zijn vooraleer er CO2 kan gemeten worden. Wil je apart meten en regelen per slaapkamer dan wordt je installatie nog complexer, ook buizen voor de extra per kamer.

Voor mij blijft het een goed bedoeld idee, enkel maar ventileren als er ook verontreiniging is ( vocht, CO2 ). Mijn bedenkingen zijn over de correctheid en locatie van de meting maar vooral over de regeling van toevoer van verse lucht. Daar blijft je afhankelijk van die roosters en het gecreeerde drukverschil.

Dergelijk systeem heb ik nog maar 1 keer in de praktijk gezien, dit werd geplaatst omwille vand e winst aan E-peil punten. De eenvoudigere versie van vraagsturing ( enkel op vocht ) wordt frequent toegepast.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag