Combo PIR+Gyproc tegen muur of met balkjes en waar de lange schroeven vinden

8

Combo PIR+Gyproc tegen muur of met balkjes en waar de lange schroeven vinden

Obig
Obig
#Isolatie · 8 jaren geleden

Hallo iedereen,

We hebben een huis gekocht waar we de zolder willen afwerken naar een extra slaapruimte.
Er is momenteel tussen de kepers al geisoleerd met 16cm glaswol en een dampscherm.
De isolatie is niet 100% degelijk gezet en mag nog wat extra hebben dus ga ik het dampscherm doorprikken en dan met combinatie platen werken voor extra te isoleren en af te werken.

Tegen de zijmuren zou ik een 8cm PU+12.5gyproc zetten. Nu zie ik dat sommigen die tegen de muur plakken met kleefgips en anderen werken met balkjes en dan daartegen de platen vijzen en zo een extra spouw creëren.

Wat is hier de beste taktiek voor?

En dan zit ik met een praktisch probleem.

Tegen de kepers zou ik bovenop die 16cm glaswol nog een plaat van 5cm PU en 12.5gyproc zetten. Dat maakt dus een kleine 6.5cm. Echter vind ik enkel gyprocvijzen van 7.5, dat lijkt me wat nipt om slechts 1cm in de keper te kunnen vastvijzen.

Alvast bedankt voor de eventuele info en tips.

Groeten

Steven

Alle reacties

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Ik ben niet zo'n fan van die combinatieplaten isolatie met gipskarton er op. Ze hebben een aantal nadelen tegenover een afzonderlijke plaatsing van isolatie en gipskartonplaten.

Nadelen combinatieplaat : 

- vaak géén dampschermfolie aanwezig
- luchtdichtheid staat en valt met de goede plaatsing van beide lagen in één keer. Opschuimen van voegen tijdens plaatmontage, afvoegen is ook een luchtscherm
- probleem van de lange schroeven die de koude van in het dakvlak soms doorgeven tot binnen. De schroeven tekenen zich toch wat af na enkele jaren (en dit ten gevolge van koudebrug, niet roest uiteraard gezien ze gefosfateerd zijn)

Mijn idee is eerst een isolatieplaat te zetten, dan een geschaafde lat te plaatsen met langere klassieke schroeven tot in de draagstructuur er achter, en vervolgens een gipsplaat met normale gipskartonschroeven (kortere versie is dan prima, reken op 2 à 3 cm in het hout best)

Voordelen van dit systeem : 

- je ziet wat je doet, je plaatst eerst de isolatie en kan deze met alutape afkleven en rondom opschuimen
- de houten latten vlakken het geheel wat verder uit
- de houten latten staan elke 40 cm, ideale tussenafstand voor gipsplaten, en geven een leidingenspouw waarin je kabels kan doen lopen zonder doorheen de isolatie te moeten gaan
- je kan met normale schroeven werken.

Opgelet : woonzolders isoleren wij liever met minerale wol dan hardschuimplaten omwille van het verschil in akoestiek. Stockagezolders zijn dan weer ideaal met hardschuimplaten omdat je die in het zicht kan laten staan.

Mvg David Verhoeven

0
Obig
Obig
0 3 Verbouwer
8 jaren geleden

Dag David,

Bedankt voor je antwoord.

Tegen het hellend dak is voornamelijk om plaats te besparen, er staat een joekel van een schouw in het midden van de ruimte en als ik het plafond lager ga maken ga ik me moeten bukken om erlangs te gaan naar de slaapruimte.

Er is al geisoleerd met 16cm wol dus het is voornamelijk om een beetje extra te isoleren, zonder teveel plaats te verliezen.

Op de plaatsen waar de platen in de hoeken raken zou ik dan de gyproc en dampscherm wegsnijden en daar opschuimen.

Het probleem is om vijzen te vinden die lang genoeg zijn, ik vraag me af hoe al die anderen dat dan doen. En ik weet niet goed of ik tegen de muur beter met een houten kader werk of direct tegen de muur werk. Is die extra spouw nuttig behalve voor kabels te leggen?

Ik heb een aantal aannemers gecontacteerd want ik heb ook een trap te plaatsen en beneden een scheidingsmuur maar van de 4 die geweest zijn heb ik slechts een halve offerte gekregen. En als ik de prijzen zie die ze daarop vragen, dan ga ik liever zelf aan de slag.
Van jullie had ik trouwens ook nog geen offerte ontvangen ;) Ik had al enkele malen gebeld en gemailed na jullie plaatsbezoek maar na 1.5 maand niets meer gehoord helaas.

Hopelijk kan je me nog wat goeie raad geven voor wat te doen met die muur en of ik ergens lange vijzen kan vinden.

Bedankt en een prettig weekend.

0
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste

Je zal in de vakhandel toch moeten langere gyprocschroeven vinden, in de klassieke DHZ-zaak hebben ze die misschien niet.

Buiten een leidingenspouw is de geschaafde lat vooral een dwarse verstijver van het dak. Een dak is van hout en leeft enorm. Windbelasting, sneeuw, hitte en koude, ... 
Als je dat niet dwars zou verstijven dan loop je gewoon veel meer risico dat nadien je voegen van de gyrocplaten gaan afbarsten bij teveel beweging. Gewoon zichtbare haarscheurtjes.
Eventueel op te lossen door te werken met een vliesbehang dat je kan overschilderen.

Zelf uitvoeren spaart je natuurlijk een pak uitvoeringskosten. Je geniet helaas niet van premies of fiscaal voordeel, noch van 6% BTW. Maar in geval je slechts héél beperkt bij zou isoleren gezien de reeds geplaatste isolatiedikte is het begrijpelijk dat je buiten premies valt.

De prijsaanvragen bij ons worden systematisch opgevolgd voor een afspraak ter plaatse. Soms moeten we extra info vragen aan de klanten. Mocht er eentje aan ons oog ontsnapt zijn, dan is dat erg jammer en willen we dit graag intern bekijken waar dit fout zou gelopen zijn. Het zou fijn zijn mocht je me jouw gegevens via e-mail bezorgen (op david@isolatieverhoeven.be) met de aanvraagdatum erbij. Heb je de aanvraag per telefoon gedaan of via mail of onze website ?

Succes alvast met de afwerking

0
Obig
Obig
0 3 Verbouwer
8 jaren geleden

Bedankt voor de tip.
Dat vliesbehang zou ik inderdaad kunnen gebruiken om op veilig te spelen.
Ik heb ondertussen de langere vijzen gevonden.
Voor de offerte moet je het niet persé meer utizoeken, aangezien ik het nu maar zelf ga doen. Ik heb enkel nog een trap te laten plaatsen en trapgat verplaatsen enz en dat is niet echt jullie core business dus zal jullie waarschijnlijk niet zo interessant lijken.

Alleszins bedankt voor de goede uitleg, daar kan ik best wat puntjes uithalen.

0
8 jaren geleden

Voor ons is het wel belangrijk om na te gaan waar die prijsaanvraag is blijven hangen. Soms komt iets in een spambox terecht. En we gaan ons zeker niet opdringen aan de klant, zeker als je de keuze al gemaakt hebt om zelf aan de slag te gaan.

Onze core-bussiness is ook aan het veranderen. We zijn van een zuiver isolatiebedrijf doorgegroeid naar een bedrijf die duurzame verbouwingen doet. Zo is het maken van een trapgat en (laten) plaatsen van een nieuwe trap iets dat in ons standaardpakket zit vanaf vorig jaar. Alleen onze website moet nog grondig aangepast worden hierop. De nieuwe staat in de steigers.

Bij voorbaat dank voor je feedback.

0
Obig
Obig
0 3 Verbouwer
8 jaren geleden

Ok, bedankt David, Ik zal je de gegevens even doormailen dan.

Als je een houten lat zou spannen trek je nog steeds een vijs door de PIR en het dampvlak erop, creeërt dat dan ook niet opnieuw een koudebrug? je kan dan natuurlijk wel beter de naden afplakken.

Ik ben aan het bekijken om het eventueel toch te doen met houten latten als tussenkader, even berekenen hoe het dan uitkomt met die 3cm extra.

Alvast bedankt.

0
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste

De schroef door die houten lat is niet meteen een luchtlek of koudebrug. De schroef neemt de plaats in van de opening die je maakt normaal. Zo "ver" moet je de lekken ook niet gaan zoeken, tenzij in passiefbouw of nulenergie. Daar is er nergens een lek, terwijl in de gemiddelde woning toch nog altijd een beetje een 'lek' hier en daar is. 
Een koudebrug is die schroef niet, want je ontkoppelt via die lat. En hout isoleert toch nog beter dan bijvoorbeeld metalstuds.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag