Aannemer komt afspraken niet na
een appartementsgebouw,(winkel + 3apartementen; totaal 7 wooneenheden) wil ik de etalagegevel ( glv) verbouwen tot een burgergevel ; winkeldeur dichtmetsen- etalage vervangen door (burger)raam en een nieuwe voordeur, de bekleding van de voorgevel wordt uitgevoerd in blauwe hardsteen, tot deurhoogte, waarbij in het deurportaal (eveneens arduin) de brievenbussen en het nieuwe parlofoonsysteem worden ingewerkt, de rest van de gevel wordt dan afgewerkt met steenstrips .Met firma X* werd op14 juni 2016 een bouwovereenkomst ondertekend, ( 5.656,33 €) de werken zouden uitgevoerd worden in de maand augustus met als startdatum 08/08/16 en werd tevens overeengekomen dat deze werken zouden afgewerkt zijn vóóralleer de bewoners van het gelijkvloers terug uit verlof komen, (08/09/16) dit is wel mondeling overeengekomen. Een voorschot van 2.262,53 werd betaald bij ondertekening (20/06) Echter de werken werden niet gestart op 08/08, na dikwijls vruchteloos telefoon en e-mail verkeer kreeg ik op 24/08 een mail; het tweede voorschot (start werken 1.696,90€ ) te betalen, en inderdaad zijn de werken op 25/08 begonnen. Afbreken van etalageraam / winkeldeur - metselwerk-plaatsen van raam+ deur. Dan zijn de werken gestopt tot 13 okt . reden hiervan de steenkapper wou de 2° partij blauwe steen niet meegeven alvoor de openstaande rekening van firma X vereffend is , Omdat toevallig deze steenkapper ook de steenkapper is, waarmee ik in het verleden reeds mee heb gewerkt, heb ik mits onderhandeling deze partij toch meegekregen (arduin brievenbus + bekleding deur portaal) deze zijn dan op 13 en14 okt geplaatst, sindsdien is er niets meer uitgevoerd, dit senario heeft zich herhaald met het nieuwe parlofoon-syssteem en de nieuwe vloer van de traphal. Terwijl aanvankelijk, ik, heel duidelijk heb gevraagd, de werken aansluitend, en met zo weinig mogelijk hinder voor de bewoners, uit te voeren! klachten van de bewoners,( geen parlefoon, en niet afgewerkte raam langs binnenkant gelijkvloers, geen afgewerkte brievenbus enz enz. Gevolg dreiging van geen huishuur te ontvangen, zijn nu wel de orde van de dag ) De vraag is dan ook, hoe kan ik deze bouwovereenkomsten laten teniet doen, kan dit via het vrederecht en wat moet ik dan doen ?
(wanhopige verhuurder)
Deré
* aangepast door moderator