2

Vervangen radiatorkraan, geen enkel stuk past, help !

Dmtri
Dmtri
#Verwarming & koeling · 9 jaren geleden

Ik worstel al een hele week om deze (oude) radiatorkraan te vervangen. Dit is waarschijnlijk poepsimpel voor de doorgewinterde vakman, maar ik vind maar geen kraan/aansluitstuk dat geheel past langs beide kanten. (mag gewone kraan zijn, geen thermo)

Dezelfde kraan vind ik nergens, dat zou te makkelijk zijn.Het is een setup met een bocht, daaronder de kraan waar bovenaan de bocht opstaat en met de moer erover, en onderaan  de buis direct insteekt met een brede join rond, en aangespannen met de moer. (zie foto)

Door wat (exact) zou ik deze kunnen vervangen… Alles wat ik tot nu toe gevonden en geprobeerd heb, gaat niet…

(gelieve geen ingewikkelde vaktermen te gebruiken, maar gewoon een fotootje of link werkt des te beter :-) )

Alvast bedankt, want ik word er knetter van, dat zoiets simpel me al zo veel miserie heeft bezorgt.

Mvg,

`D

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34782/img0480.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6e4fe1ba371c63f9c45b6614b7882a19

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
9 jaren geleden

Is een standaardkraan van zo n 20 jaar geleden :  ingang 15mm knelkoppeling, uitgang 1/2e duim schroefmoer.  De knop (gewoon of  zoals op foto thermostaat) zelf vijs je er af met de geot metalen wartel:  je ziet dan een dun pinnetje dat waarschijnlijk ingedrukt bleef (maw niet meer in te drukken is). 99 keer op 100 krijg je dit los door "zachtjes" met een hamer op die pin te tikken.  Vervanging is dan niet nodig.  Die pinnetjes komen soms vast te zitten als de kraan langdurig gesloten bleef.  Remedie: op t einde van t stookseizoen alle radiatoren openzetten.

Mogelijks moet je naar de vakhandel omdat 15 mm buizen in onbruik geraakt zijn bij nieuwe installaties.  t Zou eens moeten kijken of ze ze nog hebben in de DIY's.  Kraan en knop zijn apart.  Neem de oude anders mee en vraag het.  

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De warmtepomp van morgen werkt op de lucht die we uitademen (en uitstoten)

De warmtepomp van morgen werkt op de lucht die we uitademen (en uitstoten)

Ontdek waarom de warmtepomp op COâ‚‚ de toekomst is. Expert Thijs Van den Brande van Daikin legt uit hoe ze werken aan de warmtepomp van morgen.

Lees meer

Zo kies je de beste houtpellets voor jouw pelletkachel volgens een expert

Zo kies je de beste houtpellets voor jouw pelletkachel volgens een expert

Ontdek welke houtpellets het beste zijn voor jouw pelletkachel en waar je op moet letten bij aankoop, volgens Stûv-expert Merckx.

Lees meer

Mag je vloerverwarming en laminaat combineren? Aandachtspunten en plaatsingstips

Mag je vloerverwarming en laminaat combineren? Aandachtspunten en plaatsingstips

Kan je vloerverwarming combineren met laminaat? Zijn er aandachtspunten voor de plaatsing en temperatuur? Deze tips helpen je op weg.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag