3

Betonnen zoldervloer isoleren

Jeron
Jeron
#Isolatie · 8 jaren geleden

Beste

Ik zou dit jaar nog mijn zoldervloer willen isoleren. Ik wil dit ook volledig zelf doen. Ik wou gebruik maken van een houten raamwerk (met houten kepers) dat ik opbouw op de betonnen zoldervloer met daartussen glaswol isolatie en daarboven OSB platen op zodat de zolder perfect beloopbaar blijft. De glaswol isolatie die ik wil gebruiken is 14 cm dik. Hoeveel ruimte kan ik best tussen de kepers houden om de isolatie tussen te plaatsen? Ik wou kepers gebruiken van 4x14 cm zodat het zeker goed past en ik geen luchtspleet krijg. Is 4 cm dik genoeg om een stevige ondergrond te creeren? Moet ik bij een betonnen ondervloer ook gebruik maken van een darmpscherm? Want hier zijn de meningen wat verdeeld over, heb ik al gemerkt. Ik ben echter aan het twijfelen welke isolatie ik best zou nemen. Ofwel Knauf multifit 035 ofwel isoconfort 35? Ze zijn allebei 14 cm dik en hebben beide een Rd waarde van 4,00. Welk merk van isolatie is het best? Alvast bedankt.  

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste

Ik zou dit jaar nog mijn zoldervloer willen isoleren. Ik wil dit ook volledig zelf doen. Ik wou gebruik maken van een houten raamwerk (met houten kepers) dat ik opbouw op de betonnen zoldervloer met daartussen glaswol isolatie en daarboven OSB platen op zodat de zolder perfect beloopbaar blijft. De glaswol isolatie die ik wil gebruiken is 14 cm dik. Hoeveel ruimte kan ik best tussen de kepers houden om de isolatie tussen te plaatsen? Ik wou kepers gebruiken van 4x14 cm zodat het zeker goed past en ik geen luchtspleet krijg. Is 4 cm dik genoeg om een stevige ondergrond te creeren? Moet ik bij een betonnen ondervloer ook gebruik maken van een darmpscherm? Want hier zijn de meningen wat verdeeld over, heb ik al gemerkt. Ik ben echter aan het twijfelen welke isolatie ik best zou nemen. Ofwel Knauf multifit 035 ofwel isoconfort 35? Ze zijn allebei 14 cm dik en hebben beide een Rd waarde van 4,00. Welk merk van isolatie is het best? Alvast bedankt.  

Dat raamwerk met die afmetingen lijkt mij perfect. Dat dampscherm lijkt mij in dit geval overbodig. Over het merk van isolatie kan ik weinig zeggen, glaswol of rotswol zijn beiden goed, neem ze wel zonder een papieren of aluminium laagje. Denk ook aan isolatiematerialen zoals cellulose dat je los in het kader kan storten om het geheel te vullen. Bij die osb-platen heb ik mijn twijfels, die zijn in feite niet dampopen genoeg. Voor een beloopbare vloer zou een goedkope grenen plankenvloer een veel betere optie zijn. Ook veel gemakkelijker op zolder te krijgen en te verwerken.

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Het enige verschil tussen de door u opgenoemde materialen op technisch vlak is het bindmiddel.
Knauf heeft sinds enkele jaren het meer milieuvriendelijke Ecose-bindmiddel, waardoor de dekens zachter zijn, niet meer prikken/jeuken en geen formaldehyde meer bevat. Beide opgenoemde dekens hebben geen aluminiumlaagje ... het zijn naakte glaswoldekens. Een dampscherm is hier inderdaad overbodig.
Als je deze tussen een rooster gaat plaatsen, snij ze dan 1 cm te breed opdat ze goed aansluiten.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag