Vocht onderkant dak na spouwmuurisolatie

4

Vocht onderkant dak na spouwmuurisolatie

Danny Peerlings
Danny Peerlings
#Isolatie · 8 jaren geleden

Hoi,

Ik zit met volgend probleem, we hebben in het verleden op de bovenverdieping de plafonds geisoleerd door isolatie er bovenop te leggen. Dit heeft nooit problemen gegeven maar sinds we begin dit jaar de spouwmuren hebben laten isoleren is de onderkant/binnenkant van ons hellend dak dat zich boven de plafond isolatie bevind vrij vochtig. Hierdoor wordt ook de isolatie vochtig/klammig. Het lijkt er mij op dat er nu te weinig circulatie is op die plaatsen. Kan dit en kan het zinvol zijn om aan weerskanten van de gevel (zadeldak) een gat te laten boren dat uitkomt om dat zolderstuk zodat er circulatie is? Of zijn er andere opties?

Alvast  bedankt voor jullie antwoord.

Groeten,

Danny

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden

Begrijp ik het goed dat het een onbeloopbare zolder betreft waarbij je tussen de plafondconstructie isolatie hebt gelegd die aan de bovenkant open en bloot ligt naar de zolderruimte toe?

Wellicht is er dan, vanwege een moeilijke plaatsing, geen dampscherm aangebracht aan de warme kant van de isolatie. Vochtige warme binnenlucht kan dus ongehinderd door het plafond (wat voor een plafond?) en door de isolatie doordringen om op het eerstvolgende koude vlak te condenseren, op het onderdak dus. Condensatie gebeurt altijd eerst op het koudste vlak. Doordat de muren nu geisoleerd zijn en dus warmer is het onderdak nu het koudste vlak.

Ventilatie op dat zoldertje zou iets kunnen helpen maar zal ook de isolatiewaarde sterk verminderen. Ventilatie in die kamers (slaapkamers? badkamer?) is dan meer aangewezen en heeft tegelijk ook zijn nut om gezondere lucht daar te hebben. Je kan ook het plafond lucht- en dampdichter proberen te maken met bijvoorbeeld een dampdichte verf (een lakverf bijvoorbeeld)

0
Danny Peerlings
Danny Peerlings
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Hoi,

Bedankt voor je reactie, het is een onbeloopbare zolder, hij is geïsoleerd bovenop de balken met isolatie die aan de onderkant een dampscherm heeft, deze is weliswaar niet perfect geplaatst.

Ik heb ook de indruk dat bij koud weer het dampscherm aan de onderkant snel condenseert zodat het druppels op de plafondpanelen.

De kamers zelf worden regelmatig verlucht en de vochtigheidsmeter geeft geen al te hoge waarden aan, het zijn slaapkamers die ook nog een beetje worden bij verwarmd.

Hopelijk schept dit een iets duidelijker beeld.

Groetjes,

Danny

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden

"isolatie die aan de onderkant een dampscherm heeft"

Je bedoelt dan wellicht dat de isolatierollen of panelen op zich voorzien van een (alu)folie.

Een dampscherm moet volledig en ononderbroken zijn aangebracht, eventuele overlappingen en aansluitingen moet worden dichtgekleefd. Zoniet helpt dat niets.

"De kamers zelf worden regelmatig verlucht en de vochtigheidsmeter geeft geen al te hoge waarden aan"

Ik begrijp dan dat er geen constante ventilatie is voorzien, regelmatig verluchten is een vage omschrijving, ik veronderstel dat je 1 of 2 maal daags het raam al eens openzet. Je kan dat geen ventilatie noemen. Het meeste vocht wordt 's nachts gevormd tijdens je slaap, het is dan vooral dat verluchting nodig is. Heb je het vochtgehalte al eens gemeten bij het opstaan en vooraleer je de ramen opent?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag