Verplichte verwarmingsaudit na 5 jaar ???
Ben ik als particulier verplicht om een verwarmingsaudit van mijn installatie te laten uitvoeren als deze de ouderdom van 5 jaar heeft bereikt?? Of is dit enkel voor verhuur en verkoop???
Verplichte verwarmingsaudit na 5 jaar ???
Ben ik als particulier verplicht om een verwarmingsaudit van mijn installatie te laten uitvoeren als deze de ouderdom van 5 jaar heeft bereikt?? Of is dit enkel voor verhuur en verkoop???
Ja dit is verplicht voor al de centralverwarmings sys boven de 20 kw. Alleen zie ik niet in hoe men dit kan controleren.
Controle is heel simpel.
Mijn onderhoudsfirma voor mijn gasketel weigerd mijn ketel te onderhouden als ik geen atest kan voorleggen dat de schoorsteen gekuist is. Dat kan dan ook voor de 5 jaarlijkse audit.
Klopt, maar dan belt de klant wel een andere collega die het wel doet. En als ik dan bv. een cv ketel afkeur en de klant niet de fin. mogelijkheden heeft. kom ik jaarlijks of 2 jaarlijks terug en keur de cv ketel weer af. meer mag en kan ik niet doen. Sorry ik wijk af. audit is verplicht boven de 20 kw
Geachte heer Renee,
een verwarmingsaudit is 5-jaarlijks verplicht op een ketel >20kW en <100kW, zodra de ketel 5 jaar in gebruik is. Dit is de kleine verwarmingsaudit. Een grote verwarmingsaudit is er bij een ketel>100kw of bij meerdere ketels.
Het auditrapport dient 5 jaar te worden bijgehouden. Het klopt dat er meer controle zou op mogen gebeuren, maar je dient een audit vooral voor jezelf te doen. Om de 5 jaar komt iemand objectief oordelen en krijg je adviezen naar conformiteit en energiebesparing.
Hopend u hiermee te hebben geholpen groet ik,
Geert
Is weer gewoon geld uit je zak kloppen.. en de BTW die je betaald is voor de overheid...
Ze delen enkel mee hoe je nog zou kunnen besparen, Thats it..
Daar kan je ook voor naar een ECO-Huis gaan voor die info..
Een technieker, installateur of firma is bij wet verplicht om een audit uit te voeren, de eerste keer na 5 jaar en de volgende iedere 5 jaar later, de controle hierbij gebeurt niet bij de klant maar via de betreffende technieker, installateur of firma aan de hand van 5 recente verbrandingsattesten die hij moet overmaken aan het departement leefmilieu en energie. Het kan de persoon in kwestie zijn erkenning kosten indien hij de audit niet doet, of een schorsing van de erkenning. Dit is een geval van tussen hamer en aambeeld te zitten, enerzijds is hij verplicht om de audit uit te voeren en de klant ermee op te zadelen en anderzijds bestaat de kans dat hij geen onderhoud meer mag doen aan cv installaties. De klant heeft geen verplichting maar een advies.
Bij het twee jaarlijks onderhoud doet de technieker dat ( info geven )als het toestel + 5 jaar is.. en bevestigd dat ook op zijn onderhouds rapport..
Zal wel als jij het zegt
https://www.certiweb.be/tips-advies/attesten-verwarmingsaudit-of-cv-onderhoud/
Concludeert de expert dat het voordeliger zou zijn om een nieuwe verwarmingsketel te laten installeren in plaats van de oude te blijven gebruiken, dan moet je dat dus niet verplicht doen. Je krijgt ook advies over hoe je energiezuiniger kan stoken.
Bij een test had de controluer een vijs aan de ketel vernield.
Toen had ik het idee nooit meer. Nu heb ik wel de licencies om stookolie zelf te testen en heb de nodige test apparaten ook. Druktest , rookgas afvoer., onderdruk en test mijn systeem nu jaarlijks zelfs. De ketel is 40 jaar oud, wel een blauwe vlam brander en de condensbak toegevoegd. En de ketel beter geïsoleerd.

Download gratis onze airco-gids
Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel
Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!
Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=3dca603ac0a670ba274b14f0554e413e)
De kostprijs van een airco hangt af van verschillende factoren. Ontdek de richtprijzen voor mobiele en vaste airco’s met of zonder buitenunit.
Lees meer
Hoe warmtepompklaar is jouw huis of appartement? Ontdek met de nieuwe tool van VEKA of jouw woning geschikt is voor een warmtepomp.
Lees meerHoe werkt een warmtepomp voor je verwarming? Welke warmteafgiftesystemen zijn compatibel? En kan je het op een bestaand verwarmingssysteem aansluiten?
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen