Wat is de beste soort vloer isolatieplaat (thermisch & drukvat)onder mijn vloerverwarming?

6

Wat is de beste soort vloer isolatieplaat (thermisch & drukvat)onder mijn vloerverwarming?

Mo523
Mo523
#Isolatie · 8 jaren geleden

Ik heb 10cm ruimte voor mijn vloerisolatie Wat is de beste soort vloer isolatieplaat (thermisch & drukvat)onder mijn vloerverwarming?ik ga totaal dike in tweelaag (3cm & 7cm) leggen .mijn betonplaat is schoon oppervlak en 3cm isolatie is eerste laag in plaats van uitvuling met schap en waar mijn leidingen ligt zou ik uitsparing doen met eerste laag isolatie.wat denkt u?

alvast bedankt en graag snelle antwoord

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Het eenvoudigste is om direct 10cm PUR-isolatie te laten spuiten op de vloerplaat en over de aanwezige leidingen. Nadien zal de firma de isolatielaag wat afschuren om een egaal oppervlak te bekomen en kan u eventueel vloerverwarming en/of de chape aanbrengen.

Ik zou in GEEN geval een eerste laag in isolatieplaten aanbrengen. Vooreerst zullen er spleten en holten aanstaan in de nabijheid van de leidingen, maar het ergste zal zijn dat de PUR-isolatie die er bovenop wordt gespoten, bij het verharden ook krimpt t.t.z. de gespoten isolatie is gekleefd op de onderliggende isolatieplaat en deze zal mee omhoog getrokken worden. DUS ZEKER NIET DOEN!!

PUR-isolatie wordt direct op de vloerplaat gespoten en is dus verlijmd. Het opkrullen aan zijkanten en breuklijnen in de vloerplaat is dus uitgesloten.

0
Mo523
Mo523
0 1 Verbouwer
8 jaren geleden

Beste,

Ik ben niet voor purisolatie spuiten want het niet gezond (heb ik gehoord).wat is de beste isolatie platen zowel thermisch als drukvast?

Mvg Mo

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Ik heb dat ook gelezen.  De klachten  situeren zich hoofdzakelijk rond allergieën tgv gassen die vrijkomen na het inspuiten. Eenmaal verhard en de gassen verdwenen zijn is er geen enkel probleem. Als je nadien chappe en vloer op de PUR isolatie legt zal de impact nog kleiner zijn. Trouwens de PUR en PIR isolatieplaten zijn op dezelfde wijze gefabriceerd.

Mijn woonst is in 2012 gebouwd en met PUR isolatie op de vloerplaat gespoten. Mijn kinderen die super allergisch zijn voor alles en nog wat (katten, konijnenhaar in de woning is al voldoende, spuitbussen, stof)  hebben nog niets ondervonden.

Je moet altijd opletten met geruchten op internet. Er is altijd her en der wel een groene rakker die tegen al dat kunstmatig gedoe is en u liever ziet isoleren met "milieuvriendelijke" stoffen zoals isolatie van versleten kledij, hooi. En hun adviezen moet je heel kritisch in overweging nemen.

Indien u die richting wenst uit te gaan wens ik u veel succes, u zal het nodig hebben.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden

Ik heb dat ook gelezen.  De klachten  situeren zich hoofdzakelijk rond allergieën tgv gassen die vrijkomen na het inspuiten. Eenmaal verhard en de gassen verdwenen zijn is er geen enkel probleem. Als je nadien chappe en vloer op de PUR isolatie legt zal de impact nog kleiner zijn. Trouwens de PUR en PIR isolatieplaten zijn op dezelfde wijze gefabriceerd.

Mijn woonst is in 2012 gebouwd en met PUR isolatie op de vloerplaat gespoten. Mijn kinderen die super allergisch zijn voor alles en nog wat (katten, konijnenhaar in de woning is al voldoende, spuitbussen, stof)  hebben nog niets ondervonden.

Je moet altijd opletten met geruchten op internet. Er is altijd her en der wel een groene rakker die tegen al dat kunstmatig gedoe is en u liever ziet isoleren met "milieuvriendelijke" stoffen zoals isolatie van versleten kledij, hooi. En hun adviezen moet je heel kritisch in overweging nemen.

Indien u die richting wenst uit te gaan wens ik u veel succes, u zal het nodig hebben.

Je moet inderdaad altijd opletten met geruchten op internet, maar je moet ook niet altijd alles wat jou niet past als een gerucht beschouwen, sommige dingen zijn ook wel wetenschappelijk bewezen, zo is het ook met PUR.

En je moet ook altijd opletten voor tendensieuze overdrijvingen zoals over ecologisch betere isolatie. Zo is bijna alle isolatie ecologisch veel beter dan PUR. Ook het welgekende glaswol en rotswol hoort daarbij. Verder heb je nog kurk, cellulose, houtwol, vlaswol enzovoort, te veel om op te noemen.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

"Alternatieve isolatie zijn ecologisch beter dan PIR ern PUR isolatie". Het is te zien hoe je het bekijkt. In elk geval isoleren ze veel minder dan PIR en PUR isolatie. Niet zelden kom je aan dubbele dikte om dezelfde isolatiewaarde te behalen. Omgekeerd, gelijk in dit geval ligt de max. dikte vast en ga je dus isoleren waarvan je weet dat de isoaltiewaarde maar de helft is van PIR en PUR isolatie. M.a.w. gedurende de ganse levenstermijn (40-50 jaar?) zullen de verliezen via de vloer het dubbele zijn dan met PIR/PUR. Wat is de ecologische winst als je ook de extra stookkosten gedurende 40/50 jaar in rekening brengt?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag