5

Oude luchtverwarming vernieuwen.

robert Bruyland
robert Bruyland
#Verwarming & koeling · 8 jaren geleden

Ik woon in een 15 jarige bungalow,10x20m,met zadeldak.De isolatie is voorzien in 5cm stirodur in de spauw en op de houden zoldervloer.We hebben pvc ramen met dubbel beglazing.Door middel van een conventionele brander op mazoet,word een ketel opgewarmd,waarrond een luchtverplaatsing met een ventilatie systeem en thermostaat in de living de verwarming regeld.Dit gebeurt nu met rechthoekige kanalen met een wanddikte van 2.5cm.Het is zo dat de brander door middel van de thermostaat aan en uitgezet word en dat door een secundaire thermostaat op de ketel,de ventilatie word gestuurd.Dit is een zeer simpele installatie die altijd zonder veel problemen heeft  gewerkt maar niet meer van deze tijd omdat je elke kamer niet appart kunt regelen,met als gevolg dat bij strenge winters de slaapkamers bijna niet verwarmt worden.Ik heb zonnepanelen en vraag me af of er iets te doen is met een warmte-pomp ,lucht-lucht,Andere oplossingen zijn natuurlijk ook welkom.

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1629 Andere professioneel
8 jaren geleden

Dag Robert,

Omwille van het feit dat je bij erg koude winters je slaapkamers niet warm krijgt is het misschien zo dat er een snelheidsregeling op je ventilator kan zijn en dat deze misschien niet op het hoogste toerental staat (ik zeg " kan") niet zeker dat je installatie ermee uitgerust is, misschien goed om je ketelwater temperatuur eens met 5 of 10 graden te verhogen in erg koude periodes.

Ben je van plan om je luchtkanalen te blijven gebruiken dan is het uitgesloten om hierop een warmtepomp aan te sluiten daar een luchtverwarming met hogere uitblaastemperaturen werkt dan een warmtepomp je kan leveren. Indien je de slaapkamers toch wil verwarmen bij erge koude is het misschien interessant om in die kamers te kiezen voor een electrische verwarming direkt of accumulatie , daar je zonnepanelen hebt is dit misschien een goedkope oplossing naar verbruik toe.

Zou je eventueel overwegen om de luchtkanalen niet meer te gebruiken en over te stappen naar iets anders dan denk ik dat je niet veel opties hebt buiten een leidingsysteem en radiatoren op een mazoutketel , gasketel , pelletsketel , kortom iets wat je voldoende warmte geeft , en natuurlijk is meer isolatie ook niet te onderschatten.

Mvg Nick

0
robert Bruyland
robert Bruyland
0 20 Verbouwer
8 jaren geleden

Ik had gedacht aan een systeem die in winkels gebruikt word aan de ingangsdeur waar je een immense warme-luchtstroom tegenkomt.Mijn idee was om deze stroming door de kanalen te blazen?

WaterT° op de ketel kan ik niet verhogen omdat het hier een rechtstreeks systeem betreft.De lucht vloeit langs de inox ketel en word opgewarmd door de kanalen geblazen met een turbine , De lucht word gerucupereerd in de living en de slpkamers,keuken en badkamer word naar buiten geleid.De gerecupereerde lucht word gemengd met eenzelfde hoeveeilheid verse buitenlucht als de naar buiten gestuwde lucht. 

Door zijn simpelheid werkt het heel goed en pannes zijn heel zelden ,op 20jr waren de volgende dépanages nodig:

Nieuwe thermostaat , vernield door blikseminslag.

Uitgebrande sturing,aangezien de ouderdom van de ketel vond ik het gepaste stuk niet meer terug en sommige reparatie-offertes liepen op tot 2000€ , na lang zoeken tenslotte, heb ik een firma in Ninove gevonden die met mijn samenwerking een nieuwe sturing zodanig heeft aangepast dat ik terug verder kon voor een paar 100€, waarvoor dank,

Motor van de brander waar een fout bleek in de zitten .Deze werd vervangen onder garantie.Als die op een zekere stand stilviel wou hij niet meer opstarten door een gietfout in de kooirotor v/d motor.      Een fout van 1/1 000 000

Voor een brander van 20jr oud is deze zeer zuinig maar wat onderberekend naar mijn gevoel voor een opensdaande woning.

0
Nick 61
Nick 61
222 1629 Andere professioneel
8 jaren geleden

Robert,

De warmtewisselaars die men aan ingangen van winkels gebruikt zijn dusdanig ontworpen om hun lucht dadelijk te verspreiden,zou je deze op je luchtkanalenstelsel willen aansluiten dan ga je niet ver geraken daar de weerstand in je luchtkanalen veel te groot is ,trouwens de voeding van deze zou je dan ook moeten voorzien van een warmtebron op warm water, Misschien moet je je licht eens gaan opsteken bij de firma Multicalor in Mechelen, die maken luchtbehandelingskasten voor luchtverwarming ,ik heb er verschillende geplaatst door de jaren met goede resultaten als gevolg wat je erop aansluit als warmtebron staat je natuurlijk vrij gas mazout pellets enz. Daar je geen watertemperatuur kan instellen zal het hier wel om een droge verbranding gaan, dus een ketel zonder waterinhoud

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
8 jaren geleden

Ik val steeeds in herhaling Kijk eerst is naar de isolatie, luchtdichtheid en ventilatie. Laat een degelijke audit doen blowdoor en infrarood. Laat dan een installateur met jaren ervaring in de warmelucht sector uw installatie nazien. Warmelucht installatie is ook een lage temperatuur systeem en dus ook zuinig. Ik vind het zeker te overwegen dit te activeren. 

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Warmtepompradiatoren: ontdek hoe je hiermee slim en duurzaam verwarmt

Warmtepompradiatoren: ontdek hoe je hiermee slim en duurzaam verwarmt

Ontdek alles over warmtepompradiatoren: hoe ze werken, hun voordelen, de soorten en kosten. Vergelijk opties voor een energiezuinige woning.

Lees meer

Badkamerverwarming: deze soorten zijn geschikt en zoveel kosten ze

Badkamerverwarming: deze soorten zijn geschikt en zoveel kosten ze

Badkamerverwarming met elkaar vergeleken: radiatoren, vloerverwarming, elektrische of infrarood. Ontdek de prijs en beste optie voor jouw badkamer.

Lees meer

Pelletketels nemen toe door het verdwijnen van de mazoutketel

Pelletketels nemen toe door het verdwijnen van de mazoutketel

Mazout verdwijnt en experts zien de pelletketel als alternatief: “CO₂-neutraal en minder afhankelijk van energieprijzen.”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag