Dikte isolatie op het dak
Alle reacties
Gaat het over een plat dak of hellend dak ?
Waarom ga je isoleren ? Die 10 cm is voldoende om aan de 'norm' te voldoen, maar of het voor jou voldoende is hangt er van af wat jij wil bereiken ( en betalen ).
Beste
Momenteel is het gewoon te weinig geïsoleerd.
In de zomer veel te warm op de kamers.
Hellend vlak.
Is een iets oudere hoeve opgebouwd met Ytong blokken.
Zou 2 cm extra isolatie al veel doen ?
Dank u wel
Mvg
Marnik
Is het voor bewoning (slaap of hoby)
Een goeie dakisolatie moet aan zowel thermische als akoestische prestaties voldoen.
Als je een slaapkamer wil onder het dak, let dan op met de methode van isolatieplaten bovenop het dakgebinte. Die presteren qua akoestiek een stuk minder goed dan een minerale wol in het dakgebinte. Voor die laatste moet je natuurlijk langs binnen werken om een doorlopend dampscherm te kunnen maken.
Qua thermische isolatie moet je vandaag de dag toch een R-waarde van minimaal 4,5 m²K/W halen. Beter is altijd goed, je vaart er zowel in de zomer als winter wel bij.
Extra isoleren met 2 cm noem ik niet meteen isoleren, de moeite die je er voor moet doen qua werk(uren) staat in schril contrast met de betrekkelijk lage kostprijs van isolatiematerialen
Wij isoleerden in 1970 al daken met 14 cm glaswol, iets wat nu een beetje de minimumnorm is geworden. Maar deze klanten hebben na 40 jaar nog altijd géén extra isolatie nodig.
Als je momenteel isoleert, moet dat opnieuw voor de komende 40 jaar een zorgeloze energierekening en comfort geven.
Beste
Bedankt voor jullie reacties.
Het is een dak dat grotendeels over de slaapkamers en badkamers zit.
Momenteel gaat er dus 10cm harde platen voorzien worden. OK dit is voldoende voor aan de norm te voldoen. Maar ik kan hen ook vragen om platen van 12cm dik te leggen, of nog meer. De vraag is, wanneer is het voldoende dik de isolatie?
Zou ik het bij 10cm laten, of meteen naar 12cm of dikker gaan?
Bedankt voor uw reactie.
Mvg
Marnik
.
Beste
De pannen zullen er even af gaan, en er wordt een onderdak voorzien (dat er nu dus nog niet is)
Mvg
Marnik
Om een bestaand dak volgens de wettelijke normen 2020 te isoleren volstaat een R-waarde van 0.75, 3cm PUR/PIR platen is al voldoende. Maar het kan beter voor weinig geld meer. Voor de Eandis premie geldt de isolatienorm 4,0 en 4,5 voor 2016, Voor de belastingvermindering 2016 geldt minimaal 2,5m²K/W.
Bij nieuwbouw is de minimale dikte 15cm PUR/PIR isolatie.
Omdat je de isolatie van het dak ook in perspectief moet zien met de isolatie van de rest van het huis, overisoleren heeft ook weinig zin, lijkt mij het gebruik van 10 Ã 12cm PIR/PUR isolatieplaten verantwoord in verhouding tot de meerprijs die je moet betalen.
Bedankt voor deze reactie.
Ik kan nu verder. Dan laat ik er 2cm extra op leggen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken
Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan
De lente is de ideale periode om je woning te isoleren. Zo is je woning energiezuiniger tegen de winter. Maar hoe doe je dat: zelf je woning isoleren?
Lees meer.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=1b3e47a10e8b4a18a5380848a8776b7e)
Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing
Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?
Lees meer
Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²
Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen