Afgekapte binnenmuren - hoe verder met isolatie?

6

Afgekapte binnenmuren - hoe verder met isolatie?

Mieqie
Mieqie
#Isolatie · 8 jaren geleden

We zijn volop ons huis (dd. 1890) aan het verbouwen. Alle binnenmuren waren bezet met leem (gemengd met paardeharen). Gezien deze grotendeels loskwam, hebben we die overal weggekapt. In huis kijken we dus nu op bakstenen die - gezien de leeftijd van het huis - allerhande vormen, grootten en richtingen hebben. Ook de voegen hebben verschillende maten, richtingen, breedtes. We leven even tussen de bakstenen muren om alles goed te laten uitdrogen. Waar nodig hebben we de muren ook geïnjecteerd.

De buitengevel willen we houden (om esthetische redenen) en hebben we gekaleid. Daarom onze keuze om het huis vanbinnen te isoleren. Een spouw was ongekend in 1890. Door van binnenuit te isoleren zullen we de muren ook weer wat rechter kunnen maken. Een schietlood en/of waterpas was ook ongekend in 1890. :-) Foto in bijlage geeft jullie een idee hoe de muren eruit zien.

Kunnen we zomaar tegen die gekapte muren starten met metal studs & isolatie? Of moeten we eerst de muren hervoegen, vervolgens cimenteren en dan pas starten met de isolatie? Enkel de grootste 'gaten' opnieuw voegen? Toch eerst best een architect raadplegen? ...?

Mijn man en ik hebben er een verschillende mening over. Graag jullie mening.

Alvast bedankt voor elke tip!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/35346/img12241.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=40de3efe9173ac430b6109f471d14911

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
8 jaren geleden

.

0
Mieqie
Mieqie
0 1 Verbouwer
8 jaren geleden

@Koen, Bedankt voor je inzichten.

Er werden ons metal studs aangepraat als zijnde de snelste en beste oplossing. Zelf waren we eerder te vinden voor kalkhennep.

Kalkhennep lijkt ons moeilijk zelf aan te brengen. Met de hand? Spuiten?

Iemand hier ervaring mee?

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
8 jaren geleden

.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden

Wel, je kan kalkhennep ter plekke storten in een soort glijbekisting maar je kan het ook kopen in kant en klare blokken.

Metalstuds werken als koudebruggen en doen de effectiviteit van uw isolatielaag zakken met 85% tot slechts 15%!

Je moet dat verhaal toch nuanceren hé Keon ? Hetgeen je vermeldt zou kunnen als het metaal zou doorlopen van de koude naar de warme kant van de muur, als dat bijgevolg een echte koudebrug zou zijn.

Als die metalstuds aan de binnenkant van de woning zitten met nog een isolatie tussen muur en metalstud dan heb je die koudebrug niet.

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
8 jaren geleden

Het is van groot belang dat er geen vocht in de muur of vloer door trekt. Door ervaring verkies ik isolatie langs buiten dit om koude bruggen te vermijden en is niet zo duur. Bij komend geniet u van de traagheid die de stenen muur warmte of koelte afgeeft. Behoud u uw plan zou ik met gipsplaten werken die met isolatie verkleefd zijn. Deze kunt u in het geheel tegen de muur kleven (zie voorschriften fabrikant en yuotube) geen koude bruggen en eenvoudiger wel eerst de muur behandelen met een primer voor baksteen. Maar vergeet niet de controle van vocht in de muur!!!!!!! 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag