Bouwovertreding verantwoordelijkheid

2

Bouwovertreding verantwoordelijkheid

IDSM
IDSM
#Ontwerp · 8 jaren geleden

8 jaar geleden een gelijkvloers nieuwbouw appartement gekocht, boven mij nog 3 appartementen. Langs de vrijstaande zijgevel heb ik een raam (mat glas) dat niet open kan en 2 van mijn bovenburen ook. Via dezelfde zijgevel komen ook de concentrische schouwmonden uit van alle (4) verwarmingsketels, eveneens een 6 tal verluchtingen van badkamer en toiletten. Nu is er via een bouwfirma een stedebouwkundige vergunning aangevraagd om langs deze gevel een nieuwbouw appartement van 4 verdiepingen op te richten. De scheidingsmuur zou op 30 cm komen van onze zijmuur. Gevolg: Alle lichtinval via de ramen verdwijnt. Alle schouwmonden en verluchtingen zouden wij op eigen kosten tot boven het dak moeten brengen in de tussenruimte van 30 cm.

Nieuwe bouwheer zegt dat hij dit wettelijk mag en dat de bouwheer van mijn/ons appartement destijds een bouwovertreding gemaakt heeft.

De stedebouwkundige vergunning van mijn/ons appartement is destijds vergund met ramen maar zonder vermelding van verluchting of schouwmonden. 

Wie kan raad geven.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/35587/img1816.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0e72858a6c1af80ce6cd79b353e86051https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/35587/img1817.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c313330062e9d23049acb416cae0b7achttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/35587/img1835.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=fd488af90e7a39eef46c0c6c5e550d02

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
8 jaren geleden

Voor zover ik de regels rond lichten en uitzichten ken :

Lichten (ondoorzichtige niet openkunnende ramen) moeten minimaal 60 cm van de perceelsscheidslijn verwijderd zijn.  Je moet dus al nakijken (op jullie bouwaanvraag waarschijnlijk) waar de scheidslijn ligt.  Als de scheidslijn op 60 cm ligt behou je 60 cm "lichtinval".  Buur moet zijn nieuwe muur volledig op zijn grond zetten (niet te paard bouwen).  Zelfs met 60 cm zal er niet veel licht meer overblijven. 

Voorts moest de onderkant van het licht op het gelijkvloers minimaal op 2m60 te zitten (1m90 op de verdiepingen). 

Voor zover ik de regels rond rookgasdoorvoeren ken : bij muur evenwijdig aan de perceelsgrens moet er minimum 2 meter afstand zijn. 

Als het naburig perceel één stuk vormde met jullie grond voldeed de installatie aan de regels bij de indienststelling doch werd een fout gecreerd door dan achteraf op te splitsen met slechts 30cm.  Wat staat in het lastenboek qua rookgasafvoer ? 

Als de bouwheer nog niet failliet is zal het procederen worden voor schadevergoeding als hij in de fout gegaan is.  Als de perceelsgrens effectief op 30cm ligt en de bouwheer geeft "niet thuis" zal je als VME de werken moeten voorschieten (om een rechtsprocedure van de buur te vermijden).  Dus eerst uw opzoekwerk doen (kijk in uw aankoopakte wat er staat over de grond.  Bekijk voorts de bouwplannen en het lastenboek etc)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Bouwen met sleutel-op-de-deur is bouwen met één bouwbedrijf dat voor een instapklare woning zorgt. Ontdek hoe de sleutel-op-de-deurformule werkt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag