Uitsluitend grenen dat thermisch is behandelt kan je gebruiken als constructiehout voor buiten.
Door die behandeling kan je het duurzaamheidsklasse I geven. Thermisch behandelen betekent
dat de moleculaire struktuur dusdanig gewijzigt word en de voedingsstoffen voor insecten en
baterien worden vernietigt zodat er geen aangrijpinspunt is voor beide vormen van aantasting.
Maar thermisch hout is niet echt goedkoop te noemen en is niet verkrijgbaar in alle maten die je
zou willen. Bovendien is het aantal aanbieders ook beperkter dan bij andere exotische houtsoorten
Een van de gekende aanbieders is een bedrijf uit het Gentse havengebied beginnende met Hans ...
(ik weet niet of ik hier reklame mag maken). Dit soort hout hoeft eigenlijk geen behandeling meer
zoals beitsen enz.
Maar zoals Bertje reeds aanduide denk ik wel dat je tevredenheid over een exotische houtsoort vele
malen groter zal zijn. Er is een spreekwoord dat zegt dat de vreugde over de lage prijs reeds lang verdwenen
is als de miserie over de mindere kwaliteit blijft duren. of zoiets
Verder heb je ook nog keuze uit metalen trappen of combinatie van beiden. En misschien is een trap in kit/zelfmontage
vorm wel een betere oplossing. Want om een goed uitziende trap te maken moet je toch al over wat machines en een beetje vakmanschap beschikken. Zelfs wij die toch regelmatig eens een plank en een balk in onze handen hebben beginnen daar niet zomaar aan