Winkel omgevormd tot woonhuis met grondige verbouwing => gevolg voor KI?

2

Winkel omgevormd tot woonhuis met grondige verbouwing => gevolg voor KI?

Joan Vamu
Joan Vamu
#Ontwerp · 8 jaren geleden
Geachte, Wij kochten een woonhuis in 2015 dat vroeger een winkelpand was. De vorige eigenaar, van wie wij de woning kochten, verbouwde dit echter tot een gewoon woonhuis. Er werden heel wat werken uitgevoerd waardoor ook de oppervlakte en de afwerking werden geoptimaliseerd. Er kwam een veranda van ongeveer 16m² bij en er werd een tweede badkamer geïnstalleerd. Wij vonden geen herziening van het KI terug in de documenten die we kregen van de vorige eigenaar, dus wij vermoeden dat dit niet werd aangegeven. Ook, in de akteondertekening bij de notaris was er nog sprake van een handelspand. Graag willen wij weten welk effect een herziening zou hebben op ons KI. Een bevriend jurist vertelde ons dat het KI voor een gewoon woonhuis goedkoper zou uitkomen, maar gezien de staat van de woning die erg verbeterd is zou het toch weer duurder kunnen uitkomen. We willen zeker regulariseren, maar willen graag een idee van wat dit zou kunnen kosten. Kunnen wij trouwens beboet worden omdat de vorige eigenaar de veranderingen (en meerwaarde) niet aangaf? Wij hebben de werken niet uitgevoerd en kunnen dit ook bewijzen met de facturen en vergunningen van de verbouwingen.

Alle reacties

0
smarivoet
smarivoet
0 2 Verbouwer
8 jaren geleden

Ikzelf ben ook een woning (ingrijpend) aan het verbouwen. Volgens notariële acte staat dit ook opgetekend als handelspand. 

Bij een bouwaanvraag volgt er normaal gezien altijd een aanpassing van het KI... Het feit dat dat bij jullie nog niet gebeurt is, is al een beetje raar en doet me vermoeden dat er indertijd geen officiële aangifte gedaan werd. Misschien kan je best effe nakijken op cadgis of alle bebouwde oppervlaktes zichtbaar (uitgegrijsd) zijn.

Het KI van een handelspand begint al op het KI van een groot beschrijf (750? ==> ik ken de getallen niet meer vanbuiten).

Na afloop van mijn verbouwing zal bij mij het KI herzien worden. ik wens dit dan ook zo snel mogelijk te doen. Ik verwacht een gelijkaardige of lagere inschatting. Hoger zou "niet fair" zijn, wij hebben geen vierkante cm bijgebouwd. De bouwaanvraag was verplicht omdat we het uitzicht van de voorgevel (nogal héél ingrijpend :-) ) hebben gewijzigd.

meer info altijd te vinden op de blog (maar nog niet over het KI): http://www.eshakendover.be

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/35836/before-after-2.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=86c4cbf321da0c0bacf5616b53746080
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Door zelf te bouwen aan je huis, kan je meer realiseren met hetzelfde budget. Voor je enthousiast begint, hou je best rekening met deze tips!

Lees meer

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

Heb je een bouwgrond op het oog die verre van ideaal is? Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Met deze oplossingen maak je er een droomperceel van.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag