Kan erfenis onder gemeenschapp.goed. in huwelijkscontract komen tijdens lopende verkoop ervan ?

6

Kan erfenis onder gemeenschapp.goed. in huwelijkscontract komen tijdens lopende verkoop ervan ?

rml
rml
#Ontwerp · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Er loopt een verkoopsovereenkomst met een derde partij van een onroerend goed dat in onverdeeldheid tussen broers is geërfde.  Een klein gedeelte van het voorschot is reeds ontvangen door de broers. De rest van het voorschot en de uiteindelijke verkoopakte moet nog gebeuren. Ik ben gehuwd onder huwelijkscontract (wettelijk stelsel) met 1 van die broers en wij willen graag  dat  de volledige erfenis die mijn echtgenoot heeft gekregen (waaronder dus ook dit zonet  in verkoop-zijnde-onroerend goed) in ons huwelijkscontract wordt opgenomen, omdat we graag "het keuzebeding" willen laten inlassen bij notaris op gemeenschappelijk goed, en wij dus wensen dat de reeds ontvangen erfenis van mijn echtgenoot, deel uitmaakt daarvan.   Kan dit op dit moment ? 

Of gaat dit problemen veroorzaken voor het verdere vervolg van de verkoop van dit 1 onroerend goed dat in een verkoopprocedure bezig is door mijn echtgenoot tesamen met zijn broers die dus mee eigenaar zijn van dat goed waarvoor de verkoopprocedure loopt ? En laten we misschien beter de opbrengst van dit onroerend goed later na de defnitieve verkoop, opnemen onder gemeenschappelijk vermogen binnen ons huwelijksconract  om daar dan ook het keuzebeding op te laten gelden aub - en dat we nu alleen nog maar de andere vererfde onroerende goederen laten opnemen onder gemeenschapp. goederen binnen ons huwelijkscontract aub ? 

1
rml
rml
0 15 Andere particulier
8 jaren geleden

Je moet (met een notarisakte) de ge erfde onroerende goederen in de gemeenschap brengen waardoor ze dan idd onder het huwelijkskontrakt vallen.  Dit is alleen nuttig als je die huizen houdt.

Als het huis verkocht is dan vermeng je beter gewoon het geld.   Je vermijdt dan de aktekosten van gemeenmaking.   Mocht je man overlijden vooraleer de akte verleden is dan gaan de kinderen dit erven tenzij er een testament is in uw voordeel.

Ga best eens langs bij de notaris.  Ook het keuzebeding moet toch door de notaris opgesteld worden.

ik denk dat een huis waarop een compromis getekend is niet meer in de gemeenschap kan gebracht worden want het is gebonden door een overeenkomst die door je man (en zijn broers/zussen) getekend is.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
8 jaren geleden

Als ik het goed begrijp:  je echtgenoot gaat binnenkort een som geld krijgen uit de verkoop van een ge erfd onroerend goed.  Als je niets doet en dit geld gewoon op de gemeenschappelijke rekening zet dan wordt dit gemeenschappelijk door vermenging (je vindt het als het ware niet meer terug).  

Wettelijk huwelijksstelsel:  scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten.  In mensentaal :  wat je bewijsbaar had voor t huwelijk en wat je erft is apart doch wat je verdient tijdens het huwelijk is gemeenschappelijk.

Het wettelijk huwelijksstelsel stelt dat dit geld van uw man is (en de opbrengsten gemeenschappelijk). Als je (man) dit wil moet hij het geld apart houden en wordt dit vererfd (naar de kinderen + ev testament) bij zijn overlijden.  De bank weet hier raad mee.  

Een keuzebeding slaat enkel op het gemeenschappelijk deel van het vermogen en staat los van het erfenisgeld.  Dit laat je toe om bij overlijden van de partner te kiezen tussen toepassing van het successierechtenvriendelijk vererven van de helft in naakte eigendom, het houden van alles in volle eigendom (met de bijhorende hogere successie doch volledige beslissingsvrijheid)  en alle verhoudingen ertussenin.  

0
rml
rml
0 15 Andere particulier
8 jaren geleden

Beste ; bedankt voor uw antwoord, waaruit ik al veel leer.

Mijn vraag betreft ook andere door mijn echtgenoot geërfde onroerende goederen waarop we keuzebeding zouden willen laten inlassen in ons huwelijkscontract.  Moet dat dan eerst gebeuren, die goederen in onze gemeenschap brengen, en dan een keuzebeding inlassen zodat keuzebeding door langstlevende kan gehanteerd worden later op gemeenschappelijk EN reeds geërfde onroerende goederen aub ?

Mijn vraag hierboven ivm het ene specifieke onroerend goed geerfd door mijn echtgenoot, is eigenlijk aangezien dit goed in een lopende verkoop is (actueel in voorschotovereenkomst) :  wachten we beter tot deze verkoop afgerond is, om daarna pas het verkoopsgeld §opbrengst dus, gewoon op onze gemeenschappelijke rekening te laten storten...   waardoor dan dit geld ook automatisch later onder het keuzebeding van ons contract zal vallen, hét keuzebeding dat wij graag nu willen laten inlassen voor de andere onroerende geerfde goederen door mijn echtgenoot, alsook ons gemeenschappelijk vermogen ?    Begrijp ik het zo goed aub ?

En dan een laatste 3de vraag is : als wij NU de andere geerfde onroerende goederen van mijn echgenoot  in ons contract onder gemeenschappelijk vermogen laten inlassen, en het keuzebeding in ons contract laten opnemen..., kan dit schade of moeilijkheden brengen aan het verdere verloop  van de verkoopsovereenkomst en de afhandeling ervan voor dat ene specifieke lopende onroerend goed van mijn echtgenoot aub ?  Of veroorzaakt onze huwelijkscontract-ingreep hierbij geen enkelel vertraging of verwikkeling aub ? 

Hartelijk dank op voorhand voor uw moeite en hulp !!! 

Mvg,

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
8 jaren geleden

Je moet (met een notarisakte) de ge erfde onroerende goederen in de gemeenschap brengen waardoor ze dan idd onder het huwelijkskontrakt vallen.  Dit is alleen nuttig als je die huizen houdt.

Als het huis verkocht is dan vermeng je beter gewoon het geld.   Je vermijdt dan de aktekosten van gemeenmaking.   Mocht je man overlijden vooraleer de akte verleden is dan gaan de kinderen dit erven tenzij er een testament is in uw voordeel.

Ga best eens langs bij de notaris.  Ook het keuzebeding moet toch door de notaris opgesteld worden.

ik denk dat een huis waarop een compromis getekend is niet meer in de gemeenschap kan gebracht worden want het is gebonden door een overeenkomst die door je man (en zijn broers/zussen) getekend is.

0
rml
rml
0 15 Andere particulier
8 jaren geleden

0
rml
rml
0 15 Andere particulier
8 jaren geleden

Heel hartelijk bedankt voor uw antwoord en uw tips !!   Mvg,

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag