Mathieu
Uit heel je verhaal haal ik 3 zaken, 3 problemen
A. Je bent niet tevreden over het EPB resultaat en/of je EPB verslaggever
B. Je bent niet tevreden over VEA
C. Er is een probleem met slecht geplaatste isolatie.
Probeer deze zaken afzonderlijk te behandelen.
A. Je EPB verslag ( ik volg jouw nummering )
Eerst en vooral weet ik niet welke afspraken er gemaakt zijn met je EPB verslaggever, wat zijn jullie overeengekomen ?
1° Je bedoelt waarschijnlijk de startverklaring. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn, heel wat startverklaringen worden te laat ingediend. Maar heb jij je EPB verslaggever tijdig aangesteld, maw was er genoeg tijd om dit op te maken. Werd hij ook tijdig op de hoogte gebracht van de start der werken ?
2° Wat bedoel je daarmee ? Is de woning 22 cm hoger dat moet dit effectief in rekening worden gebracht, dit betekent een groter beschermd volume en meer verliesoppervlakte - dit zal een effect hebben op het resultaat. Maar ook hier weer de vraag : werd dit duidelijk doorgegeven aan je verslaggever ?
3° Dit lijkt mij vooral een "schoonheidsfoutje" dat geen effect heeft op het resultaat. In punt 3 spreek je van type CVW 286 en niet 346 maar verder in je tekst zeg je zelf vcw 376 ...
Dit kon de verslaggever uiteraard zelf makkelijk nagaan bij zijn eindbezoek.
4° Blowerdoortest. Hier doe jij een voordeel, het resultaat is een 3-tal E-punten beter doordat de verslaggever dit onterecht zo ingegeven heeft. Hij neemt daar een risico, indien VEA controle uitvoert op dit dossier zal de verslaggever daarvoor verantwoordelijk zijn met een eventuele boete voor hem.
5° Warm Edge. Heb je stavingsstukken waaruit blijkt dat dit geplaatst is ? Probleem in heel de EPB aangifte is de bewijslast. Je mag nog zoveel goede materialen en technieken gebruiken, als je dit niet kan bewijzen kan de verslaggever dit eigenlijk niet invullen.
6° Koudebruggen - bouwknopen. Dit is een moeilijk geval. Wat staat er in de overeenkomst ? Sommige EPB verslaggevers rekenen extra om de bouwknopen in rekening te brengen ( optie B ). Maar ook daar moet de verslaggever die details kennen. Zijn deze beschikbaar gesteld door de architect ?
7° Je E-peil en premies. Om korting te krijgen op je KI zou je al naar E50 moeten gaan, dus nog 13 punten eraf. Mits rekenen van de bouwknopen ( in de veronderstelling dat er bijna geen zijn ), de afstandshouders inrekenen en een effectieve blowerdoortest met beter resultaat kan je daar misschien aan geraken.
De aangifte zou niet mogen ingediend worden zonder dat jij je akkoord geeft. Is dit zo gebeurd ? Je moet trouwens ook nog een papieren versie krijgen om te ondertekenen. Heb je nog contact gehad met je verslaggever en deze punten met hem besproken.
B. Contact met VEA
Hoe heb je contact opgenomen en heb je al iets van antwoord gekregen ?
Mijn ervaring met VEA is dat je heel gericht 1 vraag moet stellen. Als je een mail stuurt met 7 vragen mag je al blij zijn dat ze antwoord geven op 1 vraag. Een verhaal zoals jij dit hier beschrijft heeft veel kans om onbeantwoord te blijven. Dus stel heel duidelijk je vraag, geen algemeenheden en zeker geen lange verhalen.
Wat wil je eigenlijk bereiken van het VEA ?
C. Plaatsing isolatie
In je topic begin je met te stellen dat de EPB een grote klucht is. Wel, op dit punt heb je gelijk. Er wordt binnen EPB enkel rekening gehouden of er isolatie ( in voldoende dikte en isolatiewaarde ) geplaatst is; niet of deze ook goed geplaatst is. Dit laatste is een discussiepunt met je aannemer. Noch het VEA , noch je EPB verslagever zullen daarin tussenkomen