13

EPB verslag gever

Mathieu578
Mathieu578
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Heel dat epb berekenen is een grote klucht,heb al 20 mails naar het vea gestuurd en die draaien rond de pot.

Ik heb bewijzen zwart op wit dat er geknoeid is met de berekening , maar het vea wil niet  correct reageren.men heeft al op voorhand een soort blowertest ingevuld 9 wat als standaard 12 moet zijn

ezv.......

Wie heeft ook al het zelde meegemaakt.

Alle reacties

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
8 jaren geleden

Mathieu,

Ik vrees dat jij in de minst gunstige positie zit in heel dit verhaal.
Zij moeten zich in regel stellen met de EPB wetgeving, dit is het enige dat van "moeten" is. De meeste bouwpromotoren willen op een zo goedkoop mogelijke manier voldoen aan de eisen. Zo goedkoop mogelijk is meestal ook gericht naar de EPB verslaggever. Als ze die persoon niet veel betalen zal hij ook zo weinig mogelijk tijd in het dossier steken, inreken van bouwknopen valt daar dan niet onder. Trouwens bij appartementsgebouwen is er soms weinig verschil tussen optie B en C als je alle mogelijke bouwknopen meerekent ( niet thermisch onderbroken balkons , betonnen kolommen, dorpels van schuiframen, kelderdeuren... )

Een particulier wil een zo gunstig mogelijk E-peil. Voor een promotor is dit minder van tel, tenzij de appartementen met een lager E-peil gemakkelijk ( en duurder ) kunnen verkocht worden. Anders is hij blij met de minimale eisen.

Voor VEA is het van belang dat de aangifte "volgens de werkelijkheid" wordt ingediend. Inrekenen van bouwknopen is niet verplicht. VEA zal enkel maar sanctioneren als het resultaat ten onrechte te laag werd berekend. Zaken niet in rekening brengen ( bvb de warm edge ) is geen fout.
Aangezien jij geen contract hebt met de EBP verslaggever kun je van hem niets bekomen.
Kun je de promotor iets kwalijk nemen ? Heeft hij of de verslaggever fouten gemaakt die het resultaat beïnvloeden ?
- de blowerdoortest : mogelijks werd dit uitgevoerd voor het volledige gebouw, ieder appartement krijgt dan dezelfde waarde voor luchtdichtheid
- die 22 cm ophoging , wat bedoel je daarmee ?
Uiteindelijk heb je dat appartement gekocht zoals het is. Tenzij er in de aankoop beloftes waren om een bepaald E-peil te halen vrees ik dat je er weinig tegen kan doen.

Als VEA toch acties zou ondernemen en controle uitvoeren dan zal de EPB verslaggever gesanctioneerd worden indien er onregelmatigheden zijn. Voor jou dus ook geen winst.

0
Mathieu578
Mathieu578
0 8 Bouwer
8 jaren geleden

Stef

Bedankt tot nu toe voor je reactie.

Gisteren bouwpromotor hier geweest , heeft ook toegegeven dat er fouten ge maakt zijn in de berekening van epb aangifte.

Ging kontact opnemen met de verslaggever ,ik hou je op de hoogte van de verdere afloop.

met vriendelijke groeten

Mathieu

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag