Opwarmgedrag ketel
Ketel Junkers TOP 42-3 ZB – vermogen van 32 kW o.w.v. laagcalorisch gas. Duurt bijzonder lang eer de ketel de ingestelde max. temperatuur haalt als er ongeveer 30 kW aan radiatoren openstaat (in 75/65/20-regime), (nagemeten aan de gasmeter).
Tot 50° geen probleem, daarna gaat de temperatuur traag omhoog, maar de meter draait op het hoogste gasdebiet (4 m³ per uur ongeveer)
Ik ben me bewust van het feit dat een HR-ketel het zuiniger is dat een ketel lang brandt, maar dat is niet het geval als deze continu 100% brandt.
Heb zelf al geprobeerd door wat radiatoren toe te draaien, maar echt spectaculair stijgt de temperatuur van de ketel dan nog niet. Ook het verlagen van de max-aanvoertemperatuur (vb. 65°) werd al geprobeerd (o.w.v. condenseren), maar dan stel ik vast dat als de ketel die temperatuur bereikt heeft, nog vollast blijft branden en niet moduleert (gasmeter blijft). Gaat pas moduleren als de kamertemperatuur bijna bereikt is.
Om de ketel lang en zuiniger te doen draaien, heb ik ook al geprobeerd met een ketelvermogen op 75%. Het vreemde is, dat dit ook niet spectaculair trager gaat, maar wel dat – uiteraard – het gasverbruik per uur lager ligt. En zo raakt het ook warm (uiteindelijk)
Fabrikant liet weten dat er een evenwichtsfles dient geplaatst te worden met extra pomp, omdat er mogelijks te veel drukverlies is en dat de ketel zijn temperatuur niet kwijt kan.
Dit laatste heb ik allicht verkeerd begrepen, want de keteltemperatuur stijgt in ons geval maar heel langzaam. Als hij de warmte niet zou kwijt raken, dan zou de keteltemperatuur toch moeten stijgen.
Of is het normaal dat de ketel meer dan 1,5u vollast moet branden om de gevraagde keteltemperatuur te halen?
Wie kan me helpen? Alvast bedankt!