Bindend karakter van ruilovereenkomst na 8 jaar

2

Bindend karakter van ruilovereenkomst na 8 jaar

louis540
louis540
#Ontwerp · 8 jaren geleden
Ik heb een huis gekocht waarop de vorige eigenares een ruilovereenkomst had gesloten met de grondeigenaar van het naastliggend perceel ivm perceelgrens. dit document dateert van maart 2009 en is gekoppeld aan de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van 2 bouwvergunningen voor het perceel naast mijn grond . deze ruilovereenkomst is echter nog steeds niet geauthentificeerd. nu wil ik mijn perceel , op mijn kosten afsluiten ( het betreft een lengte van 45 meter), maar de grondeigenaar wenst niet dat ik de ruilovereenkomst gebruik als grens voor mijn perceel, maar evenmin is hij akkoord met de grenzen van het kadaster. welke perceelgrens mag ik nemen voor mijn afsluiting zonder dat ik gedwongen wordt om deze op mijn kosten af te breken. Hij weigert in te gaan op mijn voorstel dat , indien het niet doorgaat, hij de afsluiting op zijn kosten verplaatst en nu weigert hij elke vorm van communicatie en vindt hij dat ik een tijdelijke afsluiting moet plaatsen ?? Ik ben geen partij in de ruilovereenkomst.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
8 jaren geleden

Als de ruilovereenkomst niet opgenomen is uw akte van aankoop is ze onbestaande want niet met u (de huidige eigenaar) overeengekomen.  Je "moet" dan de afsluiting op uw eigendom zetten (bv 5 cm van de perceelsgrens) als de buur niet akkoord gaat met het plaatsen van een gemeenschappelijke afsluiting.  Je kan dan - als je dat wil - een nieuwe overeenkomst met uw buur onderhandelen met daarin uw "voorwaarden". 

Als de ruilovereenkomst wel opgenomen is in uw akte van aankoop dan hangt het van de inhoud van de overeenkomst af wat je kan doen.  Als er géén beperking in de tijd is om ze uit te voeren heeft uw buur alle troeven in handen.  Zijn er voorwaarden/prijsafspraken opgenomen ?  Ga eventueel dan eens langs bij uw notaris voor uitleg.

Je schrijft "ik ben geen partij in de ruilovereenkomst" zodat het er op lijkt dat de overeenkomst stopte met de verkoop door de vorige eigenaar ... : Jij bent niet gebonden door contracten die je zelf niet ondertekende.  Je bent wel gebonden door in de aankoopakte opgenomen afspraken/verplichtingen. (="tegenstelbaarheid aan derden" indien de buur met de vorige eigenaar de ruilovereenkomst bij akte vastgelegd had doch dan staat dit ook in uw aankoopakte)

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag