5

Nieuwe ketel op oud circuit?

jvhe
jvhe
#Verwarming & koeling · 9 jaren geleden

Ik heb een oude ketel op mazout, die stuurt dikke buizen aan (+- 3 cm doorsnede) die naar de centrale verwarming lopen (gietijzeren radiatoren).

Deze installatie werkt nog. Ook de gietijzeren radiatoren zijn voor mij geen probleem. Echter zit mijn warmwaterproductie op een ander circuit met een gasboiler, die op een slechte plaats hangt en in de weg zit voor andere werken.

Ik zou dus graag de warmwaterproductie én de centrale verwarming samenbrengen in de kelder, waar nu de mazoutbrander staat (en waar er mits eenvoudige ingreep ook gasaansluiting beschikbaar is). Ik zou opteren voor een gascondensatieketel. Dit is ook geen verloren investering als we binnen 5 a 10 jaar onze woning gaan onderwerpen aan een grondigere renovatie.

Mijn vraag: is dit een goed idee? 

- zal er niet veel warmte verloren gaan in dikke chauffage buizen? zal dit ervoor zorgen dat mijn verwarmingskosten stijgen in plaats van dalen of gelijk blijven?

- zijn er andere aandachtspunten/valkuilen?

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1639 Andere professioneel
9 jaren geleden

Beste,

De buisdiameter zoals je hem beschrijft is geen probleem, ik zie meer een probleem in je radiatoren deze zijn van gietijzer en oud dus deze hebben zeer veel energie nodig om te verwarmen wat niet goed samengaat met een condensatieketel daar deze beter presteert op lagere temperatuur waarom zet je niet voorlopig een electrische boiler naast je oude mazoutketel of eventueel een warmtepompboiler, deze heb je dan voor jaren

gr Nick

0
Kris M
Kris M
594 3508 Andere particulier
9 jaren geleden

Beste,

De buisdiameter zoals je hem beschrijft is geen probleem, ik zie meer een probleem in je radiatoren deze zijn van gietijzer en oud dus deze hebben zeer veel energie nodig om te verwarmen wat niet goed samengaat met een condensatieketel daar deze beter presteert op lagere temperatuur waarom zet je niet voorlopig een electrische boiler naast je oude mazoutketel of eventueel een warmtepompboiler, deze heb je dan voor jaren

gr Nick

Hiermee ga ik absoluut niet akkoord.  

(Prachtige) gietijzeren radiatoren hebben geen millikilocalorie meer energie nodig om de ruimte te verwarmen.

t Klopt wel dat zo n radiatoren zwaarder zijn dan plaatstalen modern spul en dus initieel een wat grotere energietoevoer nodig hebben doch ze blijven in de plaats langer warm.

t Klopt wel dat je mogelijks bij hard vriesweer te warm water moet produceren omdat de radiatoren niet voldoende overgedimensioneerd zijn waardoor het rendemwnt van je condensatieketel wat afneemt.  Rendement  zal wel nog stukken hoger zijn van wat je nu haalt met je antieke stookoliebrander.  Verwacht evenwel geen mirakels.

Electrisch bijverwarmen om goedkoper te verwarmen mag je mij op 1 april nog eens proberen uitleggen.

Warmtepompen worden ook ongelukkig als ze hoge outputtemperaturen moeten leveren en verdien je aan de huidige energieprijzen financieel in geen eeuwigheid terug.

Waarschijnlijk zijn je buizen nog met (asbesthoudend) plaaster geisoleerd in de kelder.  t Is misschien t moment om te investeren in de verwijdering door professionals ervan.

Als buizen en installatie nog OK zijn is er geen reden om alles te vernieuwen.  Die buizen waren indertijd zo dik omdat er (origineel) geen circulatiepomp gebruikt werd:  het water circuleerde in die dikke buizen omdat warm water een lager soortelijk gewicht heeft dan koud water.

0
Nick 61
Nick 61
222 1639 Andere professioneel
9 jaren geleden

Kris,

Wie heeft er gesproken van electrisch bijverwarmen??? De vraag was of de gasgeiser die nu in de weg hing op een andere plaats, eventueel al door een gasketel zou kunnen vervangen worden, dus veronderstel ik dat dit op de plaats is waar de mazoutketel staat.Ik stelde een boiler voor omdat de mensen pas over een aantal jaren een grondige renovatie willen doorvoeren en het misschien beter zou zijn om nu geen grote kosten te maken. je opmerking over de buizen hoeft 1 april nog niet te halen, een buis met een diameter van ongeveer 3 cm is een buis van 1 duim (34 mm)die zeker te weinig is om natuurlijke circulatie te garanderen voor een huis, daar zijn buizen van 6/4 duim (48 mm) of 2 duim (60 mm) voor nodig

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
9 jaren geleden

Het is steeds moeilijk of onmogelijk een analyse te maken zonder dat de instalatie gekend en gezien te hebben. Een goede vakman kan u met raad en eventueel daad bij staan. Wat U voorsteld is naar mijn mening goed alles centraliseren indien mogelijk. Het is ook mogelijk een boiler op de bestaande cv ketel aan te sluiten zo kunt u geld besparen voor belangrijkere zaken zoals isoleren, lucht dicht maken en ventileren. nadien heeft u een kleiner vermogen nodig en dus zuinigere kombinatie en begint u reeds te besparen en krijgt u meer confort. Zeer belangrijk is indien mogelijk 1 Isoleren, luchtdicht en ventileren dan technieken cv en sanitair

Niet vergeten als U een ketel vervangt is het ten zeerste aan te raden de oude installatie te spoelen en een magneet filter te plaatsen. Ik verdien namelijk mijn brood van depanages en veel is ook te wijten aan slecht geplaatste cv ketels of geen spoeling.

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Infraroodverwarming in je badkamer: waarom is het zo geschikt en hoeveel kost het?

Infraroodverwarming in je badkamer: waarom is het zo geschikt en hoeveel kost het?

Snel je badkamer verwarmen? Infraroodverwarming werkt direct en is energiezuinig. Ontdek de voor- en nadelen, de soorten en de prijs.

Lees meer

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Met de nieuwe F-gasregelgeving komen er nieuwe koelmiddelen bij voor warmtepompen. Maar welk koelmiddel is het beste voor jouw warmtepomp?

Lees meer

Centrale verwarming op hout? 5 tips om je woning met hout te verwarmen

Centrale verwarming op hout? 5 tips om je woning met hout te verwarmen

Je woning verwarmen met hout of pellets? Je kan een centrale verwarming op hout voorzien of je houtkachel koppelen aan je bestaande cv-installatie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag