Ik versta niet goed welk probleem de nieuwe meters zouden hebben met het correct "lezen" van de opbrengst van de zonnepalen.
Zie hieronder een link naar het gebruik van de slimme meters in California, toch een van de meest zonnige van de VS.
http://www.gosolarcalifornia.ca.gov/solar_basics/net_metering.php
Net energy metering, or "NEM", is a special billing arrangement that provides credit to customers with solar PV systems for the full retail value of the electricity their system generates. Under NEM, the customer's electric meter keeps track of how much electricity is consumed by the customer, and how much excess electricity is generated by the system and sent back into the electric utility grid. Over a 12-month period, the customer has to pay only for the net amount of electricity used from the utility over-and-above the amount of electricity generated by their solar system
Ga naar link voor de rest en gedetaileerde uitleg
De meters registreren wat de zonnepanelen produceren, wat er door de consument aan teveel op het net gezet wordt, of wat er door de consument van het net gebruikt wordt, en dit met datum, tijd.
Een teveel aan electriciteit wordt door het "net" vergoed aan de op dat ogenblik geldende electriciteits prijs.
Dus alles een transparant en eerlijk verloop!
Ik vraag mij dus af waarom Minister Tommelein hier afkomt dat de nieuwe meters niet kunnen terugdraaien (dat klopt ze"draaien" niet terug zoals onze huidige analoge meter). En ook niet waarom er hier een termijn van 15 jaar komt kijken?
Ofwel blijken deze meters toch Zo slim niet, en dan moet men eens gaan kijken bij andere leverancier (op google bv), ofwel wil men toch de zonnepanelen eigenaars laten opdraaien.
Het lijkt er heel erg op dat men naast de turteltaks en het procumenten tarief de zonnepalen eigenaars (particulieren) nog eens wil laten opdraaien en men  na 15 jaar  gebruik de productie van de electriciteit in zijn geheel wil aanslaan !! zonnepalen leveren na 15jaar nog gemiddeld 85-95 procent van hun capaciteit.
Dus waarom zou men nog moeten investeren (eigen risico) in zonnepanelen ?
Marc Dumont