Xtratherm platen voor binnengevel isolatie

7

Xtratherm platen voor binnengevel isolatie

niniansix
niniansix
#Isolatie · 8 jaren geleden

Hoi,

Kort even mijn situatie voorstellen : 

- rijwoning van 1964

- is aan 1 kant niet bebouwd sinds jaren waardoor we nog met een niet geisoleerde wachtmuur zitten

- bijgevolg is het fris in de living en wanneer we de verwarming uit doen, koelt het relatief snel af. 

De buitenmuur isoleren en afwerken is voor ons geen optie, daarom opteren we om de binnenmuur te isoleren.

Om het verlies aan binnenruimte zo klein mogelijk te maken,  zou ik graag platen van xtratherm (PIR platen)  of gelijkaardige platen van een ander merk gebruiken.

Ik vroeg mij af of deze platen geschikt zijn voor binnenmuren te isoleren want ik lees telkens dat ze geschikt zijn om spouwmuren te isoleren.

Graag jullie mening & input hieromtrent !

Mvg

Ninian

Alle reacties

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dergelijke platen zijn geschikt om van binnenuit én buitenuit te gebruiken, alsook IN de spouw. Bij buitengebruik moet je wel zorgen dat je deze kan beschermen tegen veroudering als ze bloot aan het zonlicht staan. Maar vaak wordt dit voor een wachtmuur een tijdje bloot gelaten en zodra de woning er naast gebouwd wordt zullen ze beschermd staan of zelfs verwijderd worden.
Aan de binnenzijde plaatsen kan, maar heeft ook nadelen. U bent de massa van de muur kwijt en heeft een pak koudebruggen. De buitenzijde is nog altijd goedkoper en technisch beter. Ook al verwijder je die nadien dus opnieuw.

0
niniansix
niniansix
0 6 Verbouwer
8 jaren geleden

@ Isolatie Verhoeven : Bedankt voor uw uitgebreide reactie!

Helaas heb ik al eens prijs laten maken voor het isoleren & afwerken van de zijgevel en dit minstens 10.000 euro bedragen... Aangezien wij niet van plan zijn om eeuwig in de woning te blijven, zien we deze investering niet zitten! Het is ook zo dat de grond naast ons eigenlijk de tuin is van onze buren dus met andere woorden, er zal niet meteen gebouwd worden...

Mijn eerste idee was ook om de buitenmuur te isoleren maar de platen mogen niet zomaar in regen en wind bloot blijven dus een afwerking is wel noodzakelijk en ook weer kostelijk (zie reden begin waarom we deze optie dan ook niet overwegen).

Waarom ontstaan er opnieuw koude bruggen? Alvast bedankt voor uw input!

0
niniansix
niniansix
0 6 Verbouwer
8 jaren geleden

Dergelijke platen zijn geschikt om van binnenuit én buitenuit te gebruiken, alsook IN de spouw. Bij buitengebruik moet je wel zorgen dat je deze kan beschermen tegen veroudering als ze bloot aan het zonlicht staan. Maar vaak wordt dit voor een wachtmuur een tijdje bloot gelaten en zodra de woning er naast gebouwd wordt zullen ze beschermd staan of zelfs verwijderd worden.
Aan de binnenzijde plaatsen kan, maar heeft ook nadelen. U bent de massa van de muur kwijt en heeft een pak koudebruggen. De buitenzijde is nog altijd goedkoper en technisch beter. Ook al verwijder je die nadien dus opnieuw.

@ Isolatie Verhoeven : Bedankt voor uw uitgebreide reactie!

Helaas heb ik al eens prijs laten maken voor het isoleren & afwerken van de zijgevel en dit minstens 10.000 euro bedragen... Aangezien wij niet van plan zijn om eeuwig in de woning te blijven, zien we deze investering niet zitten! Het is ook zo dat de grond naast ons eigenlijk de tuin is van onze buren dus met andere woorden, er zal niet meteen gebouwd worden...

Mijn eerste idee was ook om de buitenmuur te isoleren maar de platen mogen niet zomaar in regen en wind bloot blijven dus een afwerking is wel noodzakelijk en ook weer kostelijk (zie reden begin waarom we deze optie dan ook niet overwegen).

Waarom ontstaan er opnieuw koude bruggen? Alvast bedankt voor uw input!

0
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik begrijp uw standpunt volkomen, maar ook al blijf je niet in de woning kan je deze investering ook beschouwen als meerwaarde voor verkoop. Een volgende bewoner zal een veel gunstigere EPC zien en de meerwaarde ga je toch deels terug recupereren.

De koudebruggen waar ik van spreek bij binnenisolatie zijn erg talrijk. Zelfs al isoleer je elke kamer afzonderlijk, dan nog heb je de dwarse muren, de vloer én het plafond die ingeklemd zitten in de koude achterliggende muur. Via deze randen heb je een koudebrug en mogelijk gevaar op condensatie. Dat kan je vermijden door de koudebruglengte te veranderen, zoals dat heet, door een retour te maken op alle plafonds, zijmuren met 1 meter isolatie. Maar in uw toepassing zie ik dat niet meteen gebeuren. Condens kan ook vermeden worden door correct te ventileren en de luchtvochtigheid binnen de perken te houden natuurlijk. Hangt er allemaal van af hoe koud de muur staat, hoe dik je gaat isoleren enz ...

0
niniansix
niniansix
0 6 Verbouwer
8 jaren geleden

Beste Isolatie Verhoeven,

Nogmaals bedankt voor uw respons!

Het klopt idd dat de EPC waarde drastisch zou dalen maar momenteel willen wij geen 10K euro investeren in onze zijgevel.

We zouden slechts 6 cm isoleren dus misschien zal de condensatie zo beperkt worden? We zouden ook in de living de muur de zijmuren isoleren zodat de koude bruggen beperkt kunnen worden. Of is dit geen goed idee? Hoe koud de muren zijn kan ik moeilijk inschatten maar condens zie ik in ons geval niet meteen voorkomen... Het plafond isoleren gaan we niet doen zodat onze living nog voldoende kan verluchten zodat eventuele condensatie vermeden kan worden. Is dit  goede aanpak? En is er een groot verschil is 'warmte' tussen 4 cm en 6 cm isolatie bijvoorbeeld? Ik snap wel hoe dikker hoe beter maar zou graag toch enige inschatting willen maken :) Alvast bedankt voor uw respons!

Ik begrijp uw standpunt volkomen, maar ook al blijf je niet in de woning kan je deze investering ook beschouwen als meerwaarde voor verkoop. Een volgende bewoner zal een veel gunstigere EPC zien en de meerwaarde ga je toch deels terug recupereren.

De koudebruggen waar ik van spreek bij binnenisolatie zijn erg talrijk. Zelfs al isoleer je elke kamer afzonderlijk, dan nog heb je de dwarse muren, de vloer én het plafond die ingeklemd zitten in de koude achterliggende muur. Via deze randen heb je een koudebrug en mogelijk gevaar op condensatie. Dat kan je vermijden door de koudebruglengte te veranderen, zoals dat heet, door een retour te maken op alle plafonds, zijmuren met 1 meter isolatie. Maar in uw toepassing zie ik dat niet meteen gebeuren. Condens kan ook vermeden worden door correct te ventileren en de luchtvochtigheid binnen de perken te houden natuurlijk. Hangt er allemaal van af hoe koud de muur staat, hoe dik je gaat isoleren enz ...

0
8 jaren geleden

Er is zeker nog een groot verschil tussen 4 en 6 cm isolatiedikte in effect.

Zorg er vooral voor dat er langs geen enkele kant een soort verluchting kan zijn van een ruimte achter de isolatie. Bij gekleefde platen OP de muur heb je dat niet, bij een stijl en regelwerk komt dit vaker voor omdat de plaatser bewust van een muur af wil blijven uit schrik voor opname van vocht. Maar het risisco bestaat erin dat de warme en vochtigere binnenlucht dan ergens achter de isolatie geraakt en condensatie geeft op de nog kouder staande originele muur.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Door je huis te isoleren, verlaag je je factuur en verhoog je je comfort. Deze stappenplannen beschrijven hoe je zelf je dak, vloer en ramen isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag