5

Veiligheidscoordinator of niet

Cissen
Cissen
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Ik ben metser bij een bouwfirma. Dit jaar plan ik om mijn eigen (niet grote) huis zelf te bouwen. Heb ik dan een veiligheidscoordinator nodig vermits ik alles volledig zelf bouw en door mijn ervaring op de hoogte ben van alle veiligheidsrisico's en deze zelf dus tot een minimum kan beperken?

Bijkomend wil ik ook graag weten aan wie ik mogelijks een "attest" van veiligheidscoordinator moet voorleggen voor, tijdens of na de bouwwerken ?

Hetzelfd geldt voor het EPB "attest" ?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
8 jaren geleden

Zodra er meer dan 1 aannemer aangesteld wordt is een veiligheidscoordinator verplicht.  Metselen doe je zelf doch wat met het dak, de chape, schrijnwerk, stukadere, etc.  Daar je in de bouw werkt zal je wel de kanalen kennen om er een te vinden aan de laagst mogelijke prijs (omdat hij ziet dat je de metier kent)

EPB etc is allemaal verplicht ;-(

0
Cissen
Cissen
0 1 Bouwer
8 jaren geleden

Kris, dank voor de info. Op de site van de Vlaamse overheid staat deze info ook. Doch ik heb sterke bedenkingen. NIEMAND kan werken met slechts 1 aannemer op de werf. Waarom zegt men dan simpelweg niet dat je er altijd eentje moet hebben. Men laat , mijn inziens , bewust een speelmarge voor zelfbouwers. De bekende Vlaamse stellingbouwer verklaarde zelfs recent dat hij veiligheidscoordinators had op al zijn werven maar dat hij na een ongeval werd veroordeeld tot 5 maanden gevangenis. Hoe is dit dan mogelijk want hij leefde alle veiligheidsnormen strikt na. Als ik een verzekering neem (voor minder dan de helft van de prijs van een VC) ben ik toch ook in orde. En ELKE aannemer heeft ook een verzekering, zodoende vraag ik af wat het probleem kan zijn ?? De uitvinding van de veiligheidscoordinator is (alweer) een uitvinding van bureaucraten die de dienstenmaatschappij willen laten draaien en alzo fictief werk creeeren. 

Maar nu to the point : Wie vraagt mij officieel dat ik een veiligheidscoordinator heb en kan de werken stilleggen omdat ik er geen heb ? 

Op de website van de Vlaamse overheid staat dat je het EPB verslag moet indienen tot 6 maanden na het betrekken van je huis.Er KAN tot 5 jaar na het betrekken van het huis naar het EPB attest worden gevraagd. Zoniet dan deed je deze kost van ruim 1000 euro voor niets. Wordt er echter wel naar gevraagd dan kan ik met mijn  facturen alsnog naar een EPB verslaggever gaan en een attest vragen dat vermeld dat ik deze materialen heb gebruikt. Deze manier van handelen zou kunnen toegepast worden en blijkt voor velen zelfs van toepassing. Iemand hier ervaring mee en liefst geen mensen die veiligheidscoordinator of EPB verslaggever zijn want zij zullen altijd voorstander van deze "bangmakerij" zijn.

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
8 jaren geleden

Voor de VC kun je best maar goed informeren over de mogelijke risico's ( financieel, aansprakelijkheid ... ) die je kan lopen als bouwheer.
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wonen-en-energie/bouwen-en-verbouwen/veiligheidscoordinator-bij-bouwwerken

Wat EPB betreft, geen "bangmakerij" maar pure realiteit : zopas een dossier opgenomen van 2006. De eigenaars wonen sedert 2008 in hun woning , geen EPB opgemaakt. Op 5/1/2017 krijgen ze een brief van VEA met de melding dat er voor hun woning nog geen EPB werd ingediend, ze krijgen tijd tot 16/2/2017 om zich in regel te stellen, zoniet volgt een boete.
Dus die 5 jaar waarover sprake klopt niet. Ik heb eerst alle stavingsstukken doorgenomen vooraleer dit dossier aan te nemen, en extra gerekend omwille van de hoogdringendheid.
In de praktijk kom je er niet onderuit, vroeg of laat weet VEA je wel te vinden.

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
8 jaren geleden

De VC is inderdaad een extra bouwkost, maar is wel nodig.  Veel aannemers denken dat ze veilig bezig zijn, maar zijn dat helemaal niet.  Ik zie nog altijd dakwerkers op een nat dak staan zonder beveiliging, met hun rug vlak boven een gevel van 3 verdiepingen hoog.  "Wij zijn dat gewoon mijnheer van altijd over daken te lopen".  Ik zeg dan altijd, ik ben het ook gewoon van over een stoep te lopen maar struikel toch nog geregeld over een tegel die iets uit het vlak steekt ...

Komen ze controleren ?  Ja, dit gebeurt geregeld.  En als er iets mis gaat ?  Vroeger was dit enkel een verzekeringskwestie.  De verzekeringen probeerden dan een zondebok te vinden en als dat niet lukte, tja, dan moest er uitbetaald worden.  Nu hebben ze een VC als zondebok.  Heeft die zijn job goed gedaan ?  Kan die dat bewijzen ? Nee ? Betalen ! En mijnheer de bouwheer: in de wet staat dat je erop moet toezien dat de VC zijn job goed doet.  Heb je dat opgemerkt dat die dat niet deed ? Nee ? Betalen ! En mijnheer de architect: heb jij de bouwheer erop gewezen dat die erop moet toezien dat de VC zijn job goed doet ? Nee ? ... Idd, betalen !

Met EPB moet je idd ook goed oppassen en zorgen dat je in orde bent.  Het VEA weet je zeker te vinden en het kost je minstens even veel dan de kosten van een EPB-verslaggever (en vergeet de ventilatieverslaggever niet !).

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag