De VC is inderdaad een extra bouwkost, maar is wel nodig. Veel aannemers denken dat ze veilig bezig zijn, maar zijn dat helemaal niet. Ik zie nog altijd dakwerkers op een nat dak staan zonder beveiliging, met hun rug vlak boven een gevel van 3 verdiepingen hoog. "Wij zijn dat gewoon mijnheer van altijd over daken te lopen". Ik zeg dan altijd, ik ben het ook gewoon van over een stoep te lopen maar struikel toch nog geregeld over een tegel die iets uit het vlak steekt ...
Komen ze controleren ? Ja, dit gebeurt geregeld. En als er iets mis gaat ? Vroeger was dit enkel een verzekeringskwestie. De verzekeringen probeerden dan een zondebok te vinden en als dat niet lukte, tja, dan moest er uitbetaald worden. Nu hebben ze een VC als zondebok. Heeft die zijn job goed gedaan ? Kan die dat bewijzen ? Nee ? Betalen ! En mijnheer de bouwheer: in de wet staat dat je erop moet toezien dat de VC zijn job goed doet. Heb je dat opgemerkt dat die dat niet deed ? Nee ? Betalen ! En mijnheer de architect: heb jij de bouwheer erop gewezen dat die erop moet toezien dat de VC zijn job goed doet ? Nee ? ... Idd, betalen !
Met EPB moet je idd ook goed oppassen en zorgen dat je in orde bent. Het VEA weet je zeker te vinden en het kost je minstens even veel dan de kosten van een EPB-verslaggever (en vergeet de ventilatieverslaggever niet !).