4

Vergunning voor tuinhuis?

karl81
karl81
#Ontwerp · 8 jaren geleden
Ik heb een houten tuinhuis staan in mijn tuin, op een ondergrond van beton, oppervlakte 4 m²., hoogte 2.50 m. Het tuinhuis staat achter in de tuin, in de linker achterhoek. Nu lees ik dat het tuinhuis - ofwel 1 meter van de perceelgrens moet blijven (dit is niet het geval) - wordt hier de zij-perceelgrens of de achter-perceelgrens bedoeld? - ofwel tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelgrens moet worden gebouwd (er is geen scheidingsmuur op de perceelgrens, we hebben struiken) Betekent dit dat ik voor mijn tuinhuis een bouwvergunning had moeten aanvragen?

Alle reacties

0
MNIH
MNIH
1 5 Verbouwer
8 jaren geleden

1 meter van de perceelsgrens = de achter-perceelsgrens

Ik lees op de website Ruimte Ordening (https://www.ruimtelijkeordening.be/nl-nl/NL/Beleid/Vergunning/Werken-aan-en-rond-de-woning/Tuinhuis-serre-houtkot-) het volgende:

Sla er eens de verkavelingsvoorschriften op na.

En verder: met akkoord van de buren wordt dit door sommige gemeentes gedoogd.

Kan je eventueel iemand eens laten bellen naar de gemeente zelf om zeker te zijn?

0
karl81
karl81
0 4 Verbouwer
8 jaren geleden

Bedankt voor je reactie!

Ik vraag liever niet bij de gemeente na, omdat ik er niet de aandacht op wil vestigen dat mijn tuinhuis misschien illegaal staat!

Uit je quote "lees ik niet dat het om de achterperceelgrens gaat? Staat dat ergens anders gedefinieerd dan?

Het tuinhuis staat 1,5 meter van de achtergrens, maar 0,5 m van de zijgrens. Dus als het enkel om de achtergrens gaat dan is er geen probleem, maar ik vrees dat ook de linkerburen klacht kunnen indienen omdat het te dicht bij hun grond staat?

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
8 jaren geleden

Linkerburen kunnen komen klagen.  t Is 1 meter tenzij jouw achtertuin de zijtuin is van de buren.  Dan is t 3 meter.  Dat is het geval als jij op een hoekperceel woont.  

Je vindt verklarende tekeningen op het wereldwijde web.  Achtertuin is zijkant achter je achtergevel en perceelsgrens achteraan (behalve hoekperceel)

Voorts slapende honden niet wakker maken ...   Misschien hebben zij ook "overtredingen" (te hoge haag, ...) die jij in ruil gedoogt ;-). Da s (een beetje) leven zn laten leven.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag