Bijkomend isoleren onder houten trap / technische schachten
In een nieuwe woning hangt een houten trap boven een niet-geïsoleerde kelder. De onderzijde van de trap is afgewerkt met metal studs waar gyproc platen tegen hangen. Dit alles is geïsoleerd met XPS platen van 6 cm. Er zit nog wat ruimte (tussen de 30cm en 65cm) tussen de trap en de isolatieplaten, de XPS platen hangen dus niet rechtstreeks tegen de onderzijde van de trap. Ik heb de indruk dat die dunne XPS platen toch niet zo geweldig isoleren.
Om dit te verbeteren (zowel om de luchtdichtheid als isolerend comfort te verbeteren), vroeg ik me af of het een goed idee zou zijn om dit bijkomend te laten isoleren. Om niet alles te moeten openbreken, dacht ik aan het inspuiten van glaswol vlokken. De enige aanpassing die dan nodig is, zijn een paar gaatjes aanbrengen in de gyproc & XPS, injecteren en nadien de gaten in de Gyproc herstellen.
Verder hebben we twee technische Gyproc schachten (eentje die vanuit de niet-geïsoleerde kelder tot onder het dak op het eerste verdiep loopt). Deze schacht had ik gelijkertijd ook willen mee laten opspuiten.
Is dit een goed idee? Mogen die vlokken tegen het hout van de trap komen? Zijn ingespoten vlokken niet te zwaar om gedragen te worden door een metal stud-constructie?

.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=1b3e47a10e8b4a18a5380848a8776b7e)