2

Keldergat dichtmaken voor bijbouw

Egwene
Egwene
#Ventilatie · 8 jaren geleden

Onze bijbouw komt op de plaats waar momenteel het keldergat zit. Ik wil uiteraard geen vochtproblemen creëren, maar weet niet heel zeker wat de beste aanpak is om dit te voorkomen.  

Zou ik een nieuw keldergat uibreken op een andere locatie (nadeel is dat ik dan in de zuidgevel zit, waar  in de zomer slagregen soms problemen kan veroorzaken...)

of gebruik ik het bestaande keldergat als ventilatieschacht en zet ik er een actief ventilatiesysteem op (waar ik ook de nieuwbouw op aansluit)?

Of zijn er nog andere oplossingen waar ik niet aan denk?

Volume van de kelder: 15m²x1.8m

Momenteel niet echt last van vocht, maar de gecementeerde wanden hebben wel wat witte uitslag, dus zonder voldoende ventilatie vrees ik het ergste...

Alle reacties

0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel
8 jaren geleden

Het beste is om sowieso een wachtbuis te laten trekken van het bestaand keldergat naar boven (dus eventueel door het plat dak van de bijbouw). Dit kan bij de bijbouw eventueel ergens mooi weggewerkt worden in een hoek ook met dan een nieuw gat te boren naar de kelder. Het bestaande keldergat kan dan alsnog dichtgemaakt worden.

Omdat de circulatie met 1 buis miniem is zou er wel best een ventilatie voorzien worden met thermostatische en hygrostatische sturing. De zoutuitslag die u nu heeft duidt eigenlijk nu al op een gebrekkige ventilatie..

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ventilatie met warmteterugwinning: gezonde lucht én energiebesparing

Ventilatie met warmteterugwinning: gezonde lucht én energiebesparing

Ventilatie met warmteterugwinning combineert gezonde lucht met energiebesparing. Ontdek de soorten systemen, werking en kostprijs.

Lees meer

Welke soort afzuiging voor jouw badkamer? Alles over de soorten, prijs en plaatsing

Welke soort afzuiging voor jouw badkamer? Alles over de soorten, prijs en plaatsing

De juiste afzuiging voor je badkamer kiezen om vochtproblemen te vermijden? Ontdek het verschil tussen een badkamerventilator en centrale afzuiging.

Lees meer

De ventilatieverslaggever: dit is zijn takenpakket

De ventilatieverslaggever: dit is zijn takenpakket

De ventilatieverslaggever is in Vlaanderen verplicht voor nieuwbouw en ingrijpende energetische renovaties met een bouwaanvraag vanaf 1 januari 2016.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag