5

Warmtepomp of condensatie hoogrendementsbrander?

Phoneyman
Phoneyman
#Hernieuwbare energie · 8 jaren geleden

Wij hebben een appartement gekocht van 165 m², met mezzanine en vide. We opteren voor vloerverwarming. Ik twijfel tussen gas condensatie hoogrendementsbrander en warmtepomp. Indien ik voor warmtepomp ga zijn we voor alles afhankelijk van de elektriciteitsbevoorrading (duur want geen zonnepanelen, schaarste in de toekomst, nu al noodplannen afschakeling etc.). Daarom zou ik dat risico willen spreiden en een gasbrander nemen voor de verwarming. Wat raden jullie aan. Nogmaals: er zijn geen zonnepanelen ter beschikking in dat nieuwbouw appartementsgebouw. Los daarvan: we worden gestimuleerd om systeem d, warmtepompen etc te plaatsen, die vreten elektriciteit, en de staat heeft geen (of een magere) langetermijnvisie op de productie van elektriciteit. Dat staat toch diametraal tov elkaar: duurzaam wonen met recente technieken en een eenzijdige afhankelijkheid van elektriciteit...?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
8 jaren geleden

Als er geen electriciteit is zal je gascondenatieketel ook niet werken ;-(   Los daarvan zal de warmtebehoefte in een nieuwbouwappartement laag zijn gezien de opgelegde isolatie-eisen. 

Een D-ventilatie verbruikt weinig electriciteit en dat verbruik "betaalt" zich in veelvoud terug dank zij de teruggewonnen warmte. 

Een warmtepomp daarentegen kost in € evenveel of zelfs meer dan gas.  Bovendien is de aankoop stukken duurder en is een lucht/water systeem het minst efficient wanneer je't meeste warmte nodig hebt ('s winters als het hard vriest).   Waar ga je trouwens de buitenunit zetten ?  Op 't dak of op je terras ?

0
Gikke
Gikke
3 9 Andere particulier
8 jaren geleden

Ik heb zelf een studie gemaakt over het vergelijk van een condensatiegasketel met een warmtepomp lucht/water. Conclusie, in een kleine, goed geïsoleerde woning verdien je deze nooit terug, ook niet als je zelf zonnepanelen plaatst.
De netvergoeding en de extra investering ten opzichte van de gasketel doen je de das om.

Mijn advies: werk met laagtemperatuur afgiftesystemen (vloerverwarming zoals je al aangaf), wanneer je gasketel het na 20-30jaar opgeeft kan je het vergelijk nog eens maken. Momenteel is een gasketel in kleine gebouwen veel voordeliger.

Wat de gasprijzen, elektriciteitsprijzen en netvergoedingen in de toekomst gaan doen kan ik ook niet voorspellen, maar alles qua elektriciteit en netvergoedingen gaan er niet op vooruitgaan in mijn ogen.

0
Rolf
Rolf
1 3 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste,

Je visie om een gas-hoogrendmentsketel te nemen is correct.  Ook je visie over warmtepompen, waarbij je afhankelijk bent van elektriciteit is correct.  Zeker als je wegens appartement geen zonnepanelen hebt. Ik draai als ontwikkelaar van zonne-energie al dertig jaar mee, en heb al heel wat gezien.  Voor mij is de warmtepomp het "nieuwe-verhaal" zoals van de accumulatiekachels veertig-vijftig jaar geleden.  Er zijn (zoals je zelf aan geeft) massa's elektriciteit voor nodig, dus wie is er goed mee ?  De stroomproducenten natuurlijk.  En zij bepalen ook de prijs in de toekomst in functie van de afhankelijkheid die men creëert. En voor hen is distributie (langs bekabeling) de gemakkelijkste weg. Natuurlijk kiezen ze daarvoor, en stimueert men dat.  Elektronisch is ook alles digitaal gemakkelijker bestuurbaar.  En hoe dan ook, warmtepompen werken nog altijd met milieu-onvriendelijke gassen, en zijn technisch complex, en dus vrij snel aan slijtage onderhevig.  Zoals er nu al te weinig stielmannen zijn om technisch te helpen, dan zullen warmptepompbezitters die een panne hebben, wel degelijk dagenlang (letterlijk en figuurlijk) in de kou komen te zitten in de toekomst,...

0
Toin
Toin
0 1 Andere professioneel
8 jaren geleden

Inderdaad technisch gaat een gasketel gemakkelijk 20 jaar mee. In WP zit veel electronica en een compressor. Vraag maar eens wat een print vervangen kost aan zo een WP installateur. Van frigo's weten we tegenwoordig dat de compressoren ook niet langer dan 10 jaar meer meegaan. Vraag ook maar eens wat het kost een compressor te vervangen aan de installateur.

WP kunnen qua technische duurzaamheid niet op tegen gas en al zeker prijstechnisch niet.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een warmtenet in 5 vragen

Een warmtenet in 5 vragen

Wat is een warmtenet? Hoe werkt het? Komt jouw buurt ook in aanmerking voor deze alternatieve verwarming en wat zijn de voordelen?

Lees meer

Geothermische warmtepomp: werking, prijs, onderhoud en voordelen

Geothermische warmtepomp: werking, prijs, onderhoud en voordelen

Hoe werkt een geothermische warmtepomp? Wat betaal je voor dit type warmtepomp en waar moet je zeker op letten? Een overzicht.

Lees meer

Optimaal gebruikmaken van de opbrengst van je zonnepanelen? Zo doe je dat

Optimaal gebruikmaken van de opbrengst van je zonnepanelen? Zo doe je dat

Het is interessanter dan ooit om de opbrengst van je zonnepanelen zo veel mogelijk op het moment zelf te verbruiken. Maar hoe doe je dat maximaal?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag