11

Ventiloconvectoren of vloerverwarming?

StefDB1984
StefDB1984
#Verwarming & koeling · 8 jaren geleden

Wij verbouwen bestaande woning en willen verwarmingssysteem vervangen (nu verwarmd met elektrische accumulatoren). Voor verschillende redenen willen we nu een warmtepomp.

We vragen ons nu af dit te combineren met vloerverwarming (VV) of ventiloconvectoren. Normaal is VV natuurlijk optimaal; maar wij zouden maar een 2cm isolatie onder onze VV kunnen steken. We hebben maar een 5-tal cm opbouwhoogte bovenop bestaande vloer (willen niet alles openbreken) waarmee we dus 2cm isolatie + ultradun 2cm VV droog systeem + 1cm parket zouden leggen. 

Dit is uiteraard niet optimaal... maar laat in principe toe om 35 graden te verwarmen. Ventiloconvectoren zou 45 graden zijn; en volgens technische info waterpompen is de COP toch een 30% lager bij 45 graden dan bij 35 graden. 

Dus vraag ik mij af... wat zou het meest rendabel zijn? Ventiloconvectoren op 45 graden (COP warmtepomp -30%)? Of vloerverwarming op 35 graden (COP warmtepomp optimaal, maar natuurlijk wel verlies naar grond omdat er maar 2cm isolatie tussenligt)?

Iemand enig idee?

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste Stef,

Aan de hand van je verhaal zou ik niet voor de convectoren kiezen onwille van het feit dat hierin ventilatoren zitten die onderhoud nodig hebben en een gering geluid produceren op termijn alsook filters die regelmatig onderhoud nodig hebben. De VV zoals je ze voorstelt om te maken raad ik je af , sloop de bestaande vloer eruit en ga voor een degelijke vloerisolatie (6 a 10 cm), dit is een eenmalige ingreep dit kan je maar een paar dagen kosten maar je hebt er wel je leven lang plezier van

Gr Nick

0
Guest
Guest
0 40
8 jaren geleden

"Raad ik je af...zonder t"!

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
8 jaren geleden

Volledig eens met Nick, u wil renoveren naar een energie zuinige woning dan kunt u niet besparen op isolatie.  Luister naar uw buikgevoel, er bestaat niets zoals supper isolatie van 2 cm of dergelijk. Raadpleeg het WTCB INFO. Hoe beter u isoleert hoe lager de temperatuur van de vloerverwarming (bij mij berekenend op 30) hoe hoger de efficiëntie van de WP en het comfort. En een laag verbruik de rest van uw leven, en minder investeren in PV panelen. 

Succes

0
StefDB1984
StefDB1984
0 2 Verbouwer
8 jaren geleden

Bedankt voor de reacties! 

Het gaat hier natuurlijk wel om meer dan de vloer eruit slopen: dit betekent in dit geval ook: nieuwe electriciteit, nieuwe waterleidingen, nieuwe keuken, nieuwe badkamer... allemaal zaken die nog niet echt aan vernieuwing toe zijn (een kleine 30 jaar oud maar nog in prima staat). Gigantische meerkost...

Dus zou ik toch graag de vloer erin laten. Iemand een idee wat het antwoord op mijn originele vraag is? Wat zou het beste werken: VV met 2 cm isolatie of ventiloconvectoren? Ik begrijp dat beide niet ideaal zijn maar zou graag weten wat het minst "slecht" van de twee is. 

Dank!

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
8 jaren geleden

vloerverwarming zonder twijfel

Succes

0
roland s
roland s
8 55 Andere particulier
8 jaren geleden

Convectoren en zeker ventiloconvectoren zijn stofvangers die je best ieder  stookseizoen goed moet uitkuisen,anders gat je rendement jaar na jaar zakken.Is er geen mogelijkheid dat je de vloer een paar cm verhoogd?

0
Tep
Tep
0 1 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste Stef,

Aan de hand van je verhaal zou ik niet voor de convectoren kiezen onwille van het feit dat hierin ventilatoren zitten die onderhoud nodig hebben en een gering geluid produceren op termijn alsook filters die regelmatig onderhoud nodig hebben. De VV zoals je ze voorstelt om te maken raad ik je af , sloop de bestaande vloer eruit en ga voor een degelijke vloerisolatie (6 a 10 cm), dit is een eenmalige ingreep dit kan je maar een paar dagen kosten maar je hebt er wel je leven lang plezier van

Gr Nick

0
Jos 777
Jos 777
1 54 Verbouwer
8 jaren geleden

Hoi,

mss wandverwarming, moet vloer er niet uit?

0
TUP
TUP
0 1 Andere professioneel
8 jaren geleden

Door je vloer te isoleren met een PUR-plaat, als is het maar 2 cm, verminder je de verwarmingsverliezen via de vloer met minstens 90%. Let er ook op om zeker een PE-folie te voorzien als dampscherm!

Vloerverwarming met een aanvoertemperatuur van 30° zal best mogelijk zijn als de woning vrij goed geïsoleerd is. Het warmteverlies langs de vloer voor 100 m² schat ik in op 300 kWh of 25€/jaar.

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
8 jaren geleden

Indien Uw budget een totaal renovatie niet toelaat kijk dan naar wat u wilt bereiken, ik veronderstel een BEN woning? Investeer dan eerst in de bouwschil isolatie, luchtdicht en ventilatie. laat uw oude verwarmingstaan. Als u goed isoleerd gaat deze minder verbruiken, en een wp in een slecht geisoleerde woning gaat u 1. Een zwaar model moeten kiezen en na de isolatie en renovatie is deze te groot. 2. plaats u na de isolatie een wp kan dit een lichter model zijn en in balans met de woning. Ook kunt u PV panelen plaatsen in eerste faze ontoereikend maar fin. ondersteunend en nadien voldoende vermogen. Heeft u onvoldoende budget voor ventilatie laat de motor achterwege en voorzie reeds de buizen voor een D sys hier kunt u een goedkoop ventilatoortje voorlopig op plaatsen (iets is beter dan niets) en later een volwaardige motor. Maar Isolatie, luchtdicht en Ventilatie zou naar mijn mening hoofd prioriteit moeten zijn zo kunt U besparen van dag 1 en geen dubbele kosten waardoor u steeds 2 stappen zet en 1 terug. Indien gewenst kunt u een project bekijken met WP regio leuven.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

8 klussen om je huis en tuin voor te bereiden op de winter

8 klussen om je huis en tuin voor te bereiden op de winter

Je huis en tuin verdienen nog wat extra aandacht vooraleer de winter in het land is. Bereid je voor en ga aan de slag met deze acht klussen.

Lees meer

Warmtepompradiatoren: ontdek hoe je hiermee slim en duurzaam verwarmt

Warmtepompradiatoren: ontdek hoe je hiermee slim en duurzaam verwarmt

Ontdek alles over warmtepompradiatoren: hoe ze werken, hun voordelen, de soorten en kosten. Vergelijk opties voor een energiezuinige woning.

Lees meer

Badkamerverwarming: deze soorten zijn geschikt en zoveel kosten ze

Badkamerverwarming: deze soorten zijn geschikt en zoveel kosten ze

Badkamerverwarming met elkaar vergeleken: radiatoren, vloerverwarming, elektrische of infrarood. Ontdek de prijs en beste optie voor jouw badkamer.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag