Is er gevaar voor schimmelvorming bij koudebruggen boven ramen door na isolatie spouwmuur?

9

Is er gevaar voor schimmelvorming bij koudebruggen boven ramen door na isolatie spouwmuur?

puuske
puuske
#Isolatie · 8 jaren geleden

Alle reacties

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Koudebruggen profiteren mee van de temperatuursstijging van de omliggende binnenmuur na het isoleren van de spouw. In deze komt de oppervlaktetemperatuur dus hoger te staan en vermindert de kans op schimmelvorming in de woning op deze plaatsen. Om op de vraag dus te antwoorden : NEEN, er is geen gevaar voor schimmelvorming nadien.

MAAR, en er is een MAAR ! 
De gewoners van de woning durven na het isoleren van de spouw hun gebruiken wel eens dusdanig aanpassen dat ze plots niet meer gaan verwarmen en/of ventileren !

Ik verklaar me nader : alvorens het isoleren van de woning is er voldoende warmteverlies en stookt men goed bij.
Zodra de woning energetisch beter in orde is (vaak gecombineerd ook dakisolatie en nieuwe ramen) vergeet men dat er een groot deel van de ongecontroleerde ventilatie wegvalt. Gevolg is dat de luchtvochtigheid binnen al wel eens gaat stijgen. Ga je dan bovendien ook nog eens de woning op een lagere temperatuur als vroeger verwarmen, dan kan het zijn dat problemen opduiken.
Dit heeft overigens niets met spouwmuurisolatie te maken, maar eerder met de algemene isolatiegraad van de woning én de luchtdichtheid.

Zoals steeds gezegd wordt : isoleren en ventileren gaan best hand in hand. En dat hoeft niet altijd met dure installaties te zijn, ook natuurlijke verluchting kan meer dan voldoende zijn voor de meeste gevallen. Hou verder de woning op een regelmatige/constante temperatuur zonder al te grote pieken. Dit kan veel problemen vermijden in eender welke woning.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Ik heb een heel andere ervaring na het plaatsen van nieuwe ramen met hoog-isolerende beglazing:

Schimmelvorming is het gevolg van condensatie van het vocht die zich in de (warme) lucht van de woning bevindt. Bij slecht geisoleerde woningen, met enkele beglazing, zal de condensatie zich hoofdzakelijk voordoen op de enkele beglazing en eventueel op de metalen raamprofielen. Het vocht wordt dan afgevoerd via de kanaaltjes onderaan de beglazing.

Na het plaatsen van hoog-isolerende beglazing is er dus geen condensatie meer op de ramen en dus ook geen afvoer van het vocht. Het vocht in de lucht zal nu condenseren op de meest koude plaatsen en dat zal in vele gevallen rond de ramen zijn omdat op die plaatsen de spouw soms is dicht gemetseld. In andere gevallen zal het vocht condenseren over de ganse muuroppervlakte en zich gelijkmatig verdelen zonder nadelige gevolgen. Enkel bij een overdreven vochtgehalte van de binnenlucht bv door een goedkope of slecht werkende condens droogkast, binnenshuis drogen van de was, ... zal er schimmel kunnen optreden.

Wanneer men nu de spouwmuur gaat isoleren ontstaat terug de mogelijkheid dat op de koudebruggen rond de vensters al het vocht van de binnenlucht  gaat condenseren en met schimmelvorming tot gevolg. Enige oplossing is trachten  het effect van de koudebrug te verminderen door het aanbrengen van een isolerende bekasting of  isolatie van de spouw tot tegen het raamprofiel.

0
8 jaren geleden

Het relaas van Hugo klopt volledig, maar alles is relatief in functie van de oppervlaktetemperaturen en de relatieve vochtigheid in de woning.

Een geïsoleerde woning hou je beter op een gelijkmatige temperatuur. Als bijvoorbeeld in de winter bij een buitentemperatuur van -5°C tot 0°C een koudebrug overdag op 16°C oppervlaktetemperatuur staat bij 21°C binnentemperatuur dan krijg je nog geen condensatie. Maar als 's nachts de binnentemperatuur zou dalen naar 18°C, dan daalt de oppervlaktetemperatuur ook meestal met evenveel graden (3°C in dit voorbeeld). En dan kom je in de gevarenzones.

Goed verluchten blijft de boodschap, maar ook de temperatuur niet teveel doen schommelen. Ik kom soms bij mensen thuis waar ze de was hangen te drogen in de living met de houtkachel aan en een binnentemperatuur van 25°C. Bijna om ziek van te worden.
Deze mensen hebben dan 'overgecompenseerd' met zo warm te stoken dat ze de verwarming uit zetten 's nachts en 's ochtends opstaan bij 18°C binnentemperatuur en terug beginnen te stoken. Deze jojo van liefst 7°C is nefast voor een woning met na-isolatie zonder goede manier van verluchten en een normale vochtproductie.

Met wat inzicht in dit principe zijn bijna 90% condensatieproblemen in woningen opgelost zonder bouwkundige ingrepen. In andere gevallen moet je inderdaad een binnenisolatie plaatsen, maar dat is vakwerk !

0
Géry VD.G
Géry VD.G
6 49 Verbouwer
8 jaren geleden

Met de ramen geen problemen maar met spouwmuur in gespoten (+- 1980) wel vocht plekken in de hoeken (kant noord oost) in verdieping , product inspuiten gaf geen oplossing , maar dank zij raadgeving van een metser hebben wij juist onder vloer klein gaatjes geboor en elk meter er plastiek buisjes (ele) in gezet voor een beneden verluchting (weg condens) van dubbel muur .

Huis sociale woning gebouwd 1975

En geen problemen meer

mvg

0
8 jaren geleden

Een belangrijke vraag toch omtrent die elektriciteitsbuisjes die er zijn in gestopt. Zijn die geboord ter hoogte van de onderkant van de spouw als drainage of doorgeboord naar beneden toe naar de kelder of kruipkelder als verluchting (grotere diameter dan meestal)

Ik vermoed wel dat het om de eerste optie gaat als drainage maar daar loop je altijd het risico mee om doorheen een vochtslab te boren aan de muurvoet. En als het dit was, dan spreken we niet meteen over condensatie maar over waterinfiltratie aan de muurvoet. Maar het beeld van schimmel kan dan ook wel onstaan omdat de muur kouder is daar. 

0
Géry VD.G
Géry VD.G
6 49 Verbouwer
8 jaren geleden

buisjes vloer verdieping

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/37251/muur-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=48640266d67b1c20428875a8da630299
0
8 jaren geleden

Blijkbaar een geval van gebrek aan open stootvoegen gecombineerd met een draagvloer die tot buiten doorloopt. In geval de draagvloer waterdicht is moet het water inderdaad ergens heen.

Inspuitingen hadden moeten helpen, al is het altijd belangrijker om de vochtbron weg te nemen in plaats van er een injectie tegen te doen alleen

Ik zou hier als je de buisjes niet zou zien zitten ook durven overwegen hebben om de gevel waterafstontend te maken met een hydrofuge. Hierdoor komt er ook een pak minder water in de gevelsteen gedrongen.

0
Géry VD.G
Géry VD.G
6 49 Verbouwer
8 jaren geleden

Hydrofuge (basis silicone) is mij afgeraden geweest , omdat de gleuf ingespoten is geweest met isolatie schuim (polyst. wit) rond 1980 (firma Hydrocar bestaa niet meer) .

Bouw in 1975 , met primer façade en façade Levis op , die moesten daar eerst af.

Hoge kosten en nu is het opgelost , maar bedankt voor de raad

mvg

Gery Vander Goten

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag