7

vloer- en dakisolatie

internet
internet
#Isolatie · 13 jaren geleden

Heeft het zin om op een onbewoonde en onverwarmde zolder zowel vloer- als dakisolatie te plaatsen, of is het sop de kool niet waard ?  Met andere woorden, gaan de kosten wel opwegen tegen de baten ?

Alle reacties

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
13 jaren geleden
Beste internet, Beide heeft geen zin en in dit geval (onbewoonde zolder) zou ik absoluut adviseren de vloer te doen. Enkel in het geval de ruimte in de vloer niet toelaat voldoende isolatie aan te brengen is het zinvol het dak eveneens mee te isoleren. Succes, Bert ps: ik hoop voor jouw dat je naam niet echt "internet" is
0
Indra
Indra
0 1 Verbouwer
13 jaren geleden

Naar mijn mening heeft het zeker zin om het dak te isoleren. Je bespaart op je energiefactuur wanneer je dak is geïsoleerd.

Je zolderkamer van binnenuit isoleren is helemaal niet zo duur als je het werk zelf verricht. De vloer isoleren lijkt me minder zinvol dan het dak isoleren. Je krijgt ook nog premies voor dakisolatie.

0
Vdb
Vdb
5 76 Andere professioneel
13 jaren geleden

Ik volg Bertje in deze: indien je de zolder niet gaan gebruiken, dan gaan voor zoldervloerisolatie (onbeloopbaar). Kan gewoon bvb 22cm glaswol zijn die je over je zoldervloer legt. Je hebt hierbij veel minder werk dan het dak te isoleren. En bijkomend voordeel: je houdt de ruimte kleiner. De warmte wordt tegengehouden aan de vloer en moet niet nog eerst de zolderverdieping vullen die je op dat moment niet verwarmt.

Trouwens: qua premies geen probleem. Zoldervloerisolatie wordt aanzien als dakisolatie, met dus dezelfde voorwaarden voor de premies.  

Let op: ga je de zolder op termijn toch gebruiken: gewoon nu reeds dakisolatie plaatsen. Anders ga je dubbel werk hebben en vooral dubbele kosten.

Beiden uitvoeren heeft in mijn ogen weinig zin: indien je de zolder gaat gebruiken en zowel vloer- als dakisolatie plaatst, verlies je "gratis" warmte die van beneden komt.

Edit: http://www.energiesparen.be/node/1746 hier meer info over de voorwaarden voor de premies. Zie dat je steeds minimum 40m² haalt. Indien dit niet lukt met je zoldervloer, kan je wel overwegen om het dak te doen. Bij een zadeldak zit je al sneller aan 40m². 500 euro premie is altijd meegenomen he

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
13 jaren geleden

Ik volg Bertje in deze: indien je de zolder niet gaan gebruiken, dan gaan voor zoldervloerisolatie (onbeloopbaar). Kan gewoon bvb 22cm glaswol zijn die je over je zoldervloer legt. Je hebt hierbij veel minder werk dan het dak te isoleren. En bijkomend voordeel: je houdt de ruimte kleiner. De warmte wordt tegengehouden aan de vloer en moet niet nog eerst de zolderverdieping vullen die je op dat moment niet verwarmt.

Trouwens: qua premies geen probleem. Zoldervloerisolatie wordt aanzien als dakisolatie, met dus dezelfde voorwaarden voor de premies.

Let op: ga je de zolder op termijn toch gebruiken: gewoon nu reeds dakisolatie plaatsen. Anders ga je dubbel werk hebben en vooral dubbele kosten.

Beiden uitvoeren heeft in mijn ogen weinig zin: indien je de zolder gaat gebruiken en zowel vloer- als dakisolatie plaatst, verlies je "gratis" warmte die van beneden komt.

0
Roland Contreras
Roland Contreras
4 29 Verbouwer
13 jaren geleden
Ik wil toch ook opmerken dat bij de isolatie van het dakdeel er zal gezorgd worden voor een sterke winddichting en daardoor een behoorlijke vertraging van de afkoeling van de vloeroppervlakte. Het is iet enkel het isolerend effect van isolatie dat moet beschouwd worden maar ook het winddichtend effect. Zo heb ik toch een groot effect vastgesteld bij het inblazen van Isofloc in de holle ruimten van het dak dat niet enkel isolatie-effect is. Men kan bvb. zorgvuldig het onderdak dichten met siliconenpasta of tape. Een bij-effect is opnieuw dat de zolder heel proper blijft en daardoor misschien wel aantrekkelijk wordt als bruikbare ruimte.
0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
13 jaren geleden

Inderdaad is dit dampscherm  onder je dakisolatie winddicht aangebracht, wat je bij isolatie van alleen de zoldervloer niet kan zeggen... Om van je zolderluik al niet te spreken dat ook moet meegeisoleerd worden en dat niet winddicht sluit. als er al zelfs een zolderluik is...
En winddichtheid bespaart heel veel energie hoor. (bijvoorbeeld ik heb bijvoorbeeld al 3dubbel glas in bestaande kaders en de spouw geisoleerd, maar de kieren aan deuren en rolluikkasten nog niet gedicht zolang ik geen ventilatiessysteem heb, en dat voel je echt 's winters als iets niet winddicht is de energie dan wegblaast...)

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag