Ivm artikel 'Hoe langer je op een slechte locatie woont, hoe hopelozer het wordt'

2

Ivm artikel 'Hoe langer je op een slechte locatie woont, hoe hopelozer het wordt'

Charles-x
Charles-x
#Budget · 8 jaren geleden

Ik las het artikel en ik begrijp nog niet waarom een woning op een afgelegen locatie in de toekomst in waarde zou dalen naar aanleiding van de betonstop. Het artikel is onvoldoende duidend voor mij.

Ik zou net denken dat een huis op de buiten (afgelegen) duurder wordt, aangezien er minder bouwgrond beschikbaar zal zijn. Zullen er minder gegadigden zijn? Waarom dan wel? Het argument van de files snap ik niet. Files zijn er overal, zowel in als buiten de stad. En ze worden overal erger. Zal men alle sportcentra of andere ontspannings-faciliteiten buiten de stad (afgelegen of niet) dan afschaffen en in de stad concentreren zodat dit wel een probleem wordt om de afstand overbrugd te krijgen? Ik begrijp het niet.

Of zal men de eigendommen buiten de stad veel zwaarder belasten dan nu? => "een afgelegen woning kost de overheid 2000 euro meer dan een woning in de stads- of dorpskern"...

Los hiervan denk ik dat er veel mensen zijn, zoals ikzelf, die absoluut niet kunnen aarden in een drukke omgeving. Ik wil voor geen geld ter wereld in een stad gaan wonen. Ik heb veel GROEN,  RUIMTE en RUST nodig om gelukkig te kunnen zijn. Ik wil me verbonden voelen met de natuur. Ik wil kunnen hovenieren en genieten van mijn tuin. Ik wil zoals zovelen privacy.

We leven met teveel mensen op een te krappe ruimte in België, (mijn gedacht). Gelukkig stagneert de bevolkingsgroei in Europa stilaan (immigratie buiten beschouwing gelaten en niet discriminerend bedoeld). Tegen het einde van de eeuw wordt trouwens een globale stagnatie van bevolkingsgroei voorspeld (bron: Hans Rosling).

Dus wie kan mij helpen begrijpen waarom een woning, afgelegen of buiten de stads- of dorpskern, in waarde zou dalen?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De ontwikkeling van nieuwe (ruime) afgelegen bouwpercelen wordt duurder en duurder wegens ondermeer de hogere eenheidskost om er nutsvoorzieningen heen te brengen, de hogere maatschappelijke/privé kost voor transport etc.

Als (jonge) koppels op zoek zijn naar vastgoed wordt meer en meer gekeken naar het globale kostenplaatje: niet alleen de aankoop van het vastgoed maar ook 20-30 jaar verplaatsing naar werk, school, winkel : het met 1 wagen kunnen doen ipv 2; het zonder wagen kunnen doen dank zij mobiliteitsdelen (Cambio etc).  Dit alles doet vastgoed in woonkernen stijgen in waarde en vastgoed in de residentiële wijken van de vorige generatie stagneren/dalen.

In de bredere context van duurzaam wonen/leven op lange termijn is er maar 1 oplossing en dat is voor de meerderheid compacter gaan wonen.

M'n buur heeft recent z'n oudere residentiële grote woning op een mooi stuk bouwgrond van meer dan 20 are verkocht.  Hij heeft er de prijs van een stevig appartement in de stad voor gekregen...

PS  Ik deel je keuze dat ruimte ook voor mij belangrijk is en lig niet echt wakker van de waarde-evolutie van m'n huis (maar hoe hoger hoe leuker natuurlijk)

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Energie-expert Maxime Sonkes vertelt welk energiecontract voordeliger is dit najaar. “Je kan tot 700 euro besparen.”

Lees meer

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Nu bouwen of renoveren? Profiteer van lagere prijzen, kortere wachttijden en premies vóór de bouwsector weer aantrekt!

Lees meer

De huidige registratierechten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel: een overzicht

De huidige registratierechten in Vlaanderen, Wallonië en Brussel: een overzicht

De registratierechten zijn de kosten die je betaalt bij de aankoop van een onroerend goed. Ze verschillen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag