Vocht problemen in muren na isolatie aangebracht aan de onderkant van de kepers. Alles kwijt ?

7

Vocht problemen in muren na isolatie aangebracht aan de onderkant van de kepers. Alles kwijt ?

Maximilien
Maximilien
#Isolatie · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

In november 2014 hebben wij ons hellend dak langs de binnenzijde laten isoleren met platen van 12 cm isolatiedikte  en aluminium folie aan de beide kanten. Deze isolatie werd aangebracht aan de onderkant van de kepers. Het werk werd niet deskundig uitgevoerd daar er veel kieren en spleten aanwezig waren. Dit werd pas in november 2016 verbeterd maar toch blijven de muren vochtig daar er vocht ontstaat aan de koude zijn van de dakisolatie of onderkant van het doek en die rolt van de dakisolatie tot in de muren. Er is dus een luchtspouw tussen het doek (onderdak) en de isolatie. De persoon die de werken uitgevoerd heeft weet niet hoe dit moet opgelost worden. Kan dit nog opgelost worden of zijn wij gewoon onze investering kwijt en moeten wij herbeginnen ?

1
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste Maximilien

Je bent helaas niet de enige met dit terugkerend probleem. Kijk maar even op :
http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/extra/gratis-diensten/vraag-en-antwoord/vraag/32181/ruimte-achter-isolatieplaten-en-onderdak-niet-opgevuld-hoe-los-ik-dit-op/

U bent uw investering niet volledig kwijt, maar u bent wel slachtoffer van een ondeskundige plaatsing van de isolatie. Wij ijveren al jaren voor komaf te maken met foute opbouw van isolatie, sommigen geloven ons niet in ons betoog maar uw voorbeeld is alweer een bevestiging hiervan : bij dakisolatie moet altijd de volledige dakopbouw gevuld worden tot tegen het onderdak. Doe je dat niet en laat je een holle ruimte of spouw achter de isolatie, dan krijg je inderdaad gevaar voor condensatie en die loopt overal heen waar ze niet moet zijn. Onderdak of niet dus !!! 
Hoe dampdichter het onderdak hoe minder risico op condens, zelfs zonder onderdak heb je minder last van dit fenomeen (maar ook dat zien ze niet graag dat ik verkondig). Tja, 35 jaar ervaring in isolatie heeft zo zijn voordelen maar tegelijk ook de nadelen van frustratie. Men maakt nog steeds de beginnersfouten van 20 jaar geleden, in deze tijd van kennis en technologie !
Klanten die bij ons prijs vragen krijgen steevast deze uitleg, hiermee zijn ze gewapend tegen een foute keuze. 

De vraag is nu : hoe krijg je nog glaswolisolatie bijvoorbeeld in die spouw achter de harde isolatieplaten ? Concreet : alles er af, isoleren met op maat gesneden dekens tussen de kepers en nadien er alle platen terug op schroeven, opschuimen en afkitten. Een hels karwei, want het kost in tijd méér dan het van de eerste keer goed te doen. Vooral luchtdichtheid zal hier enorm belangrijk zijn om te vermijden dat er luchtlekken zijn naar de isolatie toe. Wij gebruiken hier speciale elastische schuimen voor.

Als wij u hiermee kunnen helpen, contacteert u ons maar via een mail.
Maar in feite is het uw aannemer die hier in de fout is gegaan en zijn verantwoordelijkheid zou moeten nemen. 

Succes hiermee, het is een zware dobber maar nu weet u tenminste een oplossing.

Alle reacties

0
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste Maximilien

Je bent helaas niet de enige met dit terugkerend probleem. Kijk maar even op :
http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/extra/gratis-diensten/vraag-en-antwoord/vraag/32181/ruimte-achter-isolatieplaten-en-onderdak-niet-opgevuld-hoe-los-ik-dit-op/

U bent uw investering niet volledig kwijt, maar u bent wel slachtoffer van een ondeskundige plaatsing van de isolatie. Wij ijveren al jaren voor komaf te maken met foute opbouw van isolatie, sommigen geloven ons niet in ons betoog maar uw voorbeeld is alweer een bevestiging hiervan : bij dakisolatie moet altijd de volledige dakopbouw gevuld worden tot tegen het onderdak. Doe je dat niet en laat je een holle ruimte of spouw achter de isolatie, dan krijg je inderdaad gevaar voor condensatie en die loopt overal heen waar ze niet moet zijn. Onderdak of niet dus !!! 
Hoe dampdichter het onderdak hoe minder risico op condens, zelfs zonder onderdak heb je minder last van dit fenomeen (maar ook dat zien ze niet graag dat ik verkondig). Tja, 35 jaar ervaring in isolatie heeft zo zijn voordelen maar tegelijk ook de nadelen van frustratie. Men maakt nog steeds de beginnersfouten van 20 jaar geleden, in deze tijd van kennis en technologie !
Klanten die bij ons prijs vragen krijgen steevast deze uitleg, hiermee zijn ze gewapend tegen een foute keuze. 

De vraag is nu : hoe krijg je nog glaswolisolatie bijvoorbeeld in die spouw achter de harde isolatieplaten ? Concreet : alles er af, isoleren met op maat gesneden dekens tussen de kepers en nadien er alle platen terug op schroeven, opschuimen en afkitten. Een hels karwei, want het kost in tijd méér dan het van de eerste keer goed te doen. Vooral luchtdichtheid zal hier enorm belangrijk zijn om te vermijden dat er luchtlekken zijn naar de isolatie toe. Wij gebruiken hier speciale elastische schuimen voor.

Als wij u hiermee kunnen helpen, contacteert u ons maar via een mail.
Maar in feite is het uw aannemer die hier in de fout is gegaan en zijn verantwoordelijkheid zou moeten nemen. 

Succes hiermee, het is een zware dobber maar nu weet u tenminste een oplossing.

0
Maximilien
Maximilien
0 2 Andere particulier
8 jaren geleden

Geachte heer Verhoeven,

Het is een ernstige conclusie maar die is juist na al mijn opzoekingen.

Met al die vochtproblemen hebben wij werken laten uitvoeren die niet nodig waren daar wij de reden van de vochtigheid niet kenden en de man van de isolatie wist het niet en reageerde dus niet.

De persoon die de isolatie geplaatst heeft, kreeg een copie van het WTCB rapport, de raadgevingen die staan op de website van een architect, de grote fouten bij isolatie op de website van Livios waaronder fout 1 : luchtspouw tussen isolatie en onderdak.  Alles tevergeefs geen reactie.

Wij hebben werken laten uitvoeren die niet nodig waren daar wij de reden niet kenden :

- plaatsen van verluchtingspannen

- zink plaat aanbrengen zodanig dat er geen water tegen de schouw kan komen. Als gevolg nog meer condensaat aan de onderkant van het zink en dit maakt het probleem nog groter.

Allemaal kosten die absoluut niets opgelost hebben.

Na contact name met de fabricanten van platen, was het duidelijk dat er reeds een grote fout aanwezig was wegens het niet afdichten van de spleten langs de muren, onderaan, bovenaan en aan de balken. Hier kunnen wij toch vragen stellen betreffende de ervaring van de persoon met dit type van isolatie op een hellend dak.

Voor mij is ook het rapport van WTCB zeer belangrijk. Hier wordt de luchtspouw tussen onderdak en isolatie als nadelig beschouwd. De producenten van isolatieplaten hebben kennis van dit rapport opgesteld door WTCB maar niettegenstaande dit, wordt steeds publiciteit afgebeeld zonder opvulling van de luchtspouw. Dit zou toch niet mogen.

Tijdens het opzoeken van een oplossing heb ik de raadgeving gevraagd van een architect die de zaak  opgevolgd heeft en al vlug gemeld heeft dat ik zou moeten na-isoleren om de luchtspouw op te vullen.

Hier wil ik ook Stad Menen bedanken om een technische persoon aan te stellen ten einde mij te helpen in het opzoeken van een oplossing. Deze persoon heeft zich verleden week spontaan aangemeld om de zaak op te volgen en terug de vochtigheid in de muren te meten. Ik kan met zekerheid zeggen dat muren terug vochtig worden na lage nacht temperatuur niettegenstaande dat de spleten nu gedicht zijn. 

De persoon die de isolatie geplaatst heeft, moet nu zijn verantwoordelijkheid nemen daar het rapport van WTCB  duidelijk is.

Dank U voor Uw tussenkomst en ik neem contact met U.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden

"Hoe dampdichter het onderdak hoe minder risico op condens"

@ isolatie Verhoeven: moet het niet zijn: hoe dampdichter het onderdak hoe MEER risico op condens ?

Of hoe dampopener een onderdak hoe minder risico op condens.

Dit in de redenering van dampopen bouwen waarbij de binnenkant steeds dampdichter moet zijn dan de buitenkant.

0
Maximilien
Maximilien
0 2 Andere particulier
8 jaren geleden

Ik lees op de http://architectverhelst.be/nuttige-tips/inwendige-condensatie/ onder rubriek 'Aan de warme kant meer dampdicht' het volgende

Hellend pannendak, het onderdak aan de buitenkant moet dampopen zijn (is niet altijd zo). Het dampscherm aan de binnenkant zorgt naast de winddichting dat er minder damp in het dak komt.

IDEAAL WORDT DE VOLLEDIGE HOLTE GEVULD MET ISOLATIE.

0
8 jaren geleden

Sjarel

Je hebt gelijk, ik maakte hier een grondige tijpfout. Het moet inderdaad buiten altijd dampopener zijn dan binnen. Getuige het feit dat ik liever géén onderdak zie dan een té dampdicht onderdak.
Dank je voor je opmerkzaamheid en correctie

0
8 jaren geleden

Het zijn natuurlijk vijgen na Pasen als ik het zo lees, maar u heeft overschot van gelijk in uw redenering. Bovendien is het jammer dat ondanks het bestaan van zovele teksten waar het wél goed in staat uitgelegd en de jaren ervaring hiermee dat er nog altijd firma's zijn die het verkeerd doen.
Bovendien zijn wij ook niet opgezet met het feit dat géén enkele reclamefolder van fabrikant of van een DHZ-zaak een foto toont waarin de holte achter de isolatieplaten is opgevuld met glaswol of rotwol. Reden : de plaatfabrikanten verkopen geen minerale wol.
Die rist aan foto's schept natuurlijk verwarring, want mensen zonder enige technische achtergrond (waaronder blijkbaar ook nog altijd isolatieplaatsers of verkopers) vertellen u dan foutief dat de wol zou nat worden achter de isolatieplaten en verwijzen naar het ontbreken hiervan op elke foto die je tegen komt. 

Ik kan alleen maar hopen dat dit berichtje andere behoed voor dezelfde fout.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag