Hoe zekeringskast vervangen zonder lang zonder elektriciteit te vallen?

4

Hoe zekeringskast vervangen zonder lang zonder elektriciteit te vallen?

Joris92
Joris92
#Elektriciteit · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik zit met een totaalrenovatie van mijn woonst. Wij wonen op dit moment in één kamer. De rest van het huis is zo goed als helemaal gestript. Het plan is dat ik nu mijn buitenmuren ga isoleren langs binnen met osb-platen. Daar worden al de kabels achter verwerkt en de stopcontacten in verwerkt.

Ik wil verdiepingen per verdieping te werk gaan. Concreet wilt dit zeggen dat ik nu op zolder een grote studio bouw. Hier komt een slaapgedeelte en badkamer. Deze wil ik echt tot in de puntjes afgewerkt hebben. Dus de elektriciteit dient in orde te zijn op deze verdieping.

Ik ga samenwerken met easykit dit mij al mijn materiaal leveren en ook een nieuwe zekeringskast.

Nu hangt er op het gelijkvloers een zekeringskast waarop alles aangesloten is. Deze wil ik dus zo langs mogelijk kunnen gebruiken, want ik wil liever niet te lang zonder elektriciteit vallen op het moment dat ik deze wil veranderen.

Kan ik naast deze zekeringskast een nieuwe plaatsen en hierop enkel al de kabels van de zolder al aansluiten?

Als dit kan zou ik zien dat alles in orde is en nadien Eandis laten komen om de overschakeling te maken van de ene kast op de andere. Dit geeft als resultaat dat ik in de rest van mijn woonst geen elektriciteit meer kan hebben buiten op zolder. Zo moet het zijn, want wij zouden dan echt leven op onze zolderverdieping. 

Kan ik dan nadien al de kabels voor de eerste verdieping en het gelijkvloers ook op die nieuwe kast installeren? Dus even de hoofdplon afzetten, al de kabels vastmaken en nadien weer aanzetten?

Mijn excuses voor de lange uitleg. Hopelijk is het wat duidelijk. 
Alvast bedankt.

1
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Vanzelfsprekend kan dit.  Je voedt de nieuwe zekeringskast op de ingaande kant van het hoofddifferentieel via een (correct afgezekerde) kabel vanuit de oude zekeringskast zodat je alle vernieuwde electriciteit direct op de nieuwe kast aansluit.  Heb dit enkele jaren geleden ook zo gedaan om uiteindelijk na keuring nieuw aan te sluiten (met verzwaring)

Hou er wel rekening mee dat als er nog een oude teller aanwezig is dat je ook een nieuwe tellerkast zal moeten plaatsen (25s60 kast).

Hou er wel rekening mee dat de netwerkbeheerder dit hoogstwaarschijnlijk zal beschouwen als een nieuwe te realiseren aansluiting die volgens de huidige regels aan te leggen is.  Bv ondergronds gaan als je nu bovengronds aangesloten bent en aansluitkabel ortogonaal (loodrecht en in rechte lijn) naar't straat.

Ga best langs bij uw netwerkbeheerder met uw plannen en vraag een offerte zodat je weet waar je aan toe bent voor de nieuwe aansluiting.  Netwerkbeheerders passen hun regels zeer strikt toe ;-( ;-(

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Vanzelfsprekend kan dit.  Je voedt de nieuwe zekeringskast op de ingaande kant van het hoofddifferentieel via een (correct afgezekerde) kabel vanuit de oude zekeringskast zodat je alle vernieuwde electriciteit direct op de nieuwe kast aansluit.  Heb dit enkele jaren geleden ook zo gedaan om uiteindelijk na keuring nieuw aan te sluiten (met verzwaring)

Hou er wel rekening mee dat als er nog een oude teller aanwezig is dat je ook een nieuwe tellerkast zal moeten plaatsen (25s60 kast).

Hou er wel rekening mee dat de netwerkbeheerder dit hoogstwaarschijnlijk zal beschouwen als een nieuwe te realiseren aansluiting die volgens de huidige regels aan te leggen is.  Bv ondergronds gaan als je nu bovengronds aangesloten bent en aansluitkabel ortogonaal (loodrecht en in rechte lijn) naar't straat.

Ga best langs bij uw netwerkbeheerder met uw plannen en vraag een offerte zodat je weet waar je aan toe bent voor de nieuwe aansluiting.  Netwerkbeheerders passen hun regels zeer strikt toe ;-( ;-(

0
Joris92
Joris92
0 5 Verbouwer
8 jaren geleden

Super! Dank u wel voor het antwoord! Ik hoop dat ik het goed begrepen heb, want het is mijn eerste verbouwing, dus ik heb nog veel te leren. Maar als ik het goed voorheb maak ik dus eigenlijk een verbinding tussen de oude en de nieuwe, zodat de nieuwe kast meteen mee kan fungeren door de stroom die het krijgt vanuit het hoofddifferentieel.

Je hebt me alleszins alweer goede moed gegeven waarvoor een dikke dank u wel!

0
Kris M
Kris M
8 jaren geleden

... maar wel eerst naar de netbeheerder stappen (eandis, infrax, ...) zodat je weet waar je aan toe bent qua aansluiting om op het einde van het verhaal op de nieuwe kast aan te sluiten. (nieuw te leggen aansluiting, eventueel teller in buitenkast, ...)

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?

Lees meer

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Thuisbatterij: werking, prijs, terugverdientijd en alle andere dingen die je moet weten

Thuisbatterij: werking, prijs, terugverdientijd en alle andere dingen die je moet weten

Met een batterij kan je overtollige zonnestroom stockeren. Maar hoe werkt het precies? Wat is de prijs? En is de investering voor jou wel interessant?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag