ja dit is correct want er werd u een garantie gegeven op het product "glas" en niet op het product raam of venster zoals jij dat noemt.
In onze vakterminologie is een venster het geheel van de beiden. Het is alleen het onderdeel "ruit" die staat voor het glas. En het is
op die ruit dat u een garantie krijgt. He tis ook geen bewegend onderdeel. Uiteindelijk zou men toch als consument toch ook wel happy moeten
zijn, want de glassector is één van de weinige die zo'n lange garantie geeft. Ik ken weinig of geen andere sectoren die dat doen meeste
artikelen naar de consument toe hebben maar een max periode van 2 jaar.
Er is echter één uitzondering en dat is een fout in de plaatsing van die ruit. Als de plaatsing van die ruit in het raamkader slecht is ge-
beurd en er daardoor lekken ontstaan dan kan u eventueel gebruik maken van de garantie die u werd gegeven door de leverancier en
of plaatser van uw schrijnwerk. Probleem is altijd een beetje hoe je dit na zoveel jaren gaat aanduiden als de oorzaak. Er zou bij de vervanging
de ruit al een onafhankelijk expert moeten aanwezig zijn omdat direct te bepalen.
Slechte plaatsing kan bijvoorbeeld een schroefpunt of ander scherp voorwerp zijn dat de afstandhouder (zilverkleurige rand tussen de glasbladen) heeft doorboord waardoor vochtige lucht (uw condensparels) naar binnen kan stromen.
(NB even een urban ledgend de deur uit helpen: tussen de glasbladen van een ruit zit ALTIJD lucht. Weliswaar is dit extreem gedrogde lucht
waardoor er geen zichtbare condensatie ontstaat hoewel die er altijd wel een beetje is. In de zilverkleurige rand zitten er trouwens korreltjes
die het mogelijke teveel aan natte lucht opzuigen) Een andere oorzaak van een lek kan zijn dat de 2 glasbladen niet goed ondersteunt zijn door de glasblokjes die tussen iedere ruit en raam zitten om het geheel op te spannen (het zogenaamde caleren) Mogelijks gaat dan één van de glasbladen verschuiven tov de andere.
Back to business: ik begrijp dat uw leverancier u een offerte heeft gemaakt van + 840 €uro en ik moet eerlijk toegeven dat ik dit per-
soonlijk een zeer zware kost vind. U zou ons daarom wel eens wat meer gegevens moeten geven. Zoals bijvoorbeeld: zit de ruit toevallig op een verdiep ? Is het een grote ruit van bvb 2x3 mtr ? Zijn er andere extremen die deze op het eerste zicht hoge prijs verantwoorden.
Want voor 840 € kan je op één dag al heel wat M2 glas plaatsen. Rekenen bvb 40 € per manuur en dan ben je als vlug gedurende 7 tot 8 uur bezig voor één ruit en dat lijkt mij dus veel als de ruit onder normale omstandigheden kan worden vervangen. Komt er echter kraanwerk bij (ruit moet over een dak naar achterzijde gebouw) dan ben je wel goedkoop gesteld.