4

10 jarige aansprakelijkheid

Vulcano
Vulcano
#Ontwerp · 13 jaren geleden

Wij hebben een aantal jaren geleden gebouwd met een formule sleutel-op-de-deur. Nu zitten er in de "lucht"laag van onze venster een soort van waterdruppels. Zowel de bouwfrima als de leverancier van de vensters geven toe dat dit een fabricagefout is en dat dit onder garantie wordt vervangen. Maar nu blijkt dat de plaatsing van deze venster NIET onder garantie valt, en de plaatsing zou ons 870Euro excl BTW kosten.
Als ik voor mijn wagen een herstelling onder garantie laat uitvoeren is daar de werkuren inbegrepen.

Mijn vraag is dan ook. Is dit wel correct dat de plaatsing van de venster NIET onder de garantie valt, terwijl de fout wel toegegeven is, en men ook kosteloos een nieuwe venster voorziet.

Of weet iemand waar ik de nodige info kan vinden?

Alvast bedankt voor de info

Alle reacties

0
Vdb
Vdb
5 76 Andere professioneel
13 jaren geleden

Mogelijk tip: hoor eens bij je brandverzekering. Kan zijn dat zij dit dekken. Liet ik me ieder geval toch vertellen toen ik ze dit jaar zelf afsloot. Geen idee of je hiervoor een "creatief verhaal" moet vertellen of dat het standaard gedekt is.

0
truffel
truffel
5 30 Andere professioneel
13 jaren geleden

ja dit is correct want er werd u een garantie gegeven op het product "glas" en niet op het product raam of venster zoals jij dat noemt.

In onze vakterminologie is een venster het geheel van de beiden. Het is alleen het onderdeel "ruit" die staat voor het glas. En het is

op die ruit dat u een garantie krijgt. He tis ook geen bewegend onderdeel.  Uiteindelijk zou men toch als consument toch ook wel happy moeten

zijn, want de glassector is één van de weinige die zo'n lange garantie geeft. Ik ken weinig of geen andere sectoren die dat doen meeste

artikelen naar de consument toe hebben maar een max periode van 2 jaar.

Er is echter één uitzondering en dat is een fout in de plaatsing van die ruit. Als de plaatsing van die ruit in het raamkader slecht is ge-

beurd en er daardoor lekken ontstaan dan kan u eventueel gebruik maken van de garantie die u werd gegeven door de leverancier en

of plaatser van uw schrijnwerk. Probleem is altijd een beetje hoe je dit na zoveel jaren gaat aanduiden als de oorzaak. Er zou bij de vervanging

de ruit al een onafhankelijk expert moeten aanwezig zijn omdat direct te bepalen.

Slechte plaatsing kan bijvoorbeeld een schroefpunt of ander scherp voorwerp zijn dat de afstandhouder (zilverkleurige rand tussen de glasbladen) heeft doorboord waardoor vochtige lucht (uw condensparels) naar binnen kan stromen.

(NB even een urban ledgend de deur uit helpen: tussen de glasbladen van een ruit zit ALTIJD lucht. Weliswaar is dit extreem gedrogde lucht

waardoor er geen zichtbare condensatie ontstaat hoewel die er altijd wel een beetje is. In de zilverkleurige rand zitten er trouwens korreltjes

die het mogelijke teveel aan natte lucht opzuigen) Een andere oorzaak van een lek kan zijn dat de 2 glasbladen niet goed ondersteunt zijn door de glasblokjes die tussen iedere ruit en raam zitten om het geheel op te spannen (het zogenaamde caleren) Mogelijks gaat dan één van de glasbladen verschuiven tov de andere.

Back to business: ik begrijp dat uw leverancier u een offerte heeft gemaakt van + 840 €uro en ik moet eerlijk toegeven dat ik dit per-

soonlijk een zeer zware kost vind. U zou ons daarom wel eens wat meer gegevens moeten geven. Zoals bijvoorbeeld: zit de ruit toevallig op een verdiep ? Is het een grote ruit  van bvb 2x3 mtr ? Zijn er andere extremen die deze op het eerste zicht hoge prijs verantwoorden.

Want voor 840 € kan je op één dag al heel wat M2 glas plaatsen. Rekenen bvb 40 € per manuur en dan ben je als vlug gedurende 7 tot 8 uur bezig voor één ruit en dat lijkt mij dus veel als de ruit onder normale omstandigheden kan worden vervangen. Komt er echter kraanwerk bij (ruit moet over een dak naar achterzijde gebouw) dan ben je wel goedkoop gesteld.

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden

Zoals eerder vermeld op dit forum, bestaat er een misvatting over de dekking van de tienjarige aansprakelijkheid. De tienjarige aansprakelijkheid van aannemers en architecten, uitgebreid naar promotoren, dekt niet om het even welk probleem.

Een gebrek dient ernstig te zijn en een bedreiging in te houden voor de stabiliteit van het gebouw. Daarnaast bestaat er ook de mogelijkheid om de aannemer/architect aan te spreken op basis van de theorie van verborgen gebreken, m.a.w. gebreken dewelke onzichtbaar waren bij de oplevering of aanvaarding van de werken. Hierbij dient wel aangestipt te worden dat de bouwheer of koper binnen een korte termijn na kennisname van het probleem dient over te gaan tot procedure, indien uiteraard de aan te spreken partij onwillend is om het probleem op te lossen.

Los daarvan staan eventuele garanties dewelke op materialen worden gegeven. Een garantie is veeleer een contractuele verbintenis om binnen een welbepaalde periode over te gaan tot herstelling of vervangen van welbepaalde materialen. De draagwijdte van deze garantie is tevens contractueel vastgelegd.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Hoe kies je tussen al die sleutel-op-de-deurbedrijven dat bedrijf uit dat het meest aansluit bij jouw verwachtingen? Wij helpen je met je keuze!

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag