6

Verborgen gebreken huis

jerre1975
jerre1975
#Ontwerp · 8 jaren geleden
Beste , in januari 2015 hebben wij ons huis verkocht (jaren 60) wij hebben nieuwe ramen laten plaatsen,spouwmuurisolatie laten aanbrengen en muur laten injecteren tegen vocht.Nu 2 jaar later klaagt de huidige bewoner mij aan wegens een verborgen gebrek( vocht op muur) .Ondertussen blijkt de firma die deze werken had uitgevoerd en 30 jaar garantie gaf op faktuur niet meer te bestaan. Wat kan ik doen ??

Alle reacties

0
Astrid Clabots - Clabots Advocaten
30 101 Andere professioneel
8 jaren geleden

Geachte

Een vraag als deze moet geval per geval worden onderzocht.

Verschillende vragen werpen zich immers op.

Voorzag u in de koopovereenkomst destijds een clausule ivm gebreken aan de woning ?

Werd de koper toen in kennis gesteld van de werkzaamheden die u in dat verband liet verrichten ?

In welke mate is dit gebrek "verborgen"?   enig idee hoe lang de koper dit gegeven al kent ?

Best dat u tijdig een juridisch raadgever raadpleegt : uw eerste reactie kan cruciaal zijn...

Astrid CLABOTS

VILLA JURIS Advocaten

0
Louis
Louis
1 9 Andere particulier
8 jaren geleden

Het vocht op de muren is een teken dat het huis niet goed verlucht wordt.

Een verborgen gebrek is een gebrek dat de verkoper wist als hij het huis verkocht heeft,

en dit is duidelijk niet het geval.

Met de beste groeten , Smets Louis    louis.smets@telenet.be

0
jerre1975
jerre1975
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Beste , alvast bedankt voor uw reactie. De woning werd verkocht door een immo-kantoor waar dus wel degelijk in de verkoopovereenkomst staat dat het goed verkocht word met alle zichtbare en verborgen gebreken. Nu stellen wij wel vast uit de gekregen reactie's dat het probleem vocht op de muur ook wel kan komen door niet of te weinig te verluchten. De huidige koper heeft het huis dan ook verwaarloosd in mijn ogen ( De haag die ik altijd onderhield is ondertussen een wildgroei, onkruid komt aan alle voegen uit,zelfs de tape die gebruikt werd voor een uithangbord voor verkoop door immo is zelfs nog zichtbaar) en is ook zelden thuis. Ik heb nu een plaatselijke advocaat geraadpleegd (ondertussen al een provisie faktuur ontvangen van 500 euro+btw) maar heb een vermoeden dat deze niet de juiste persoon is!!

Kan u mij misschien raad geven ??

Mvg

0
Louis
Louis
1 9 Andere particulier
8 jaren geleden

Het beste is dat U naar de vrederechter gaat , en normaal binnen de veertien dagen moeten juli te samen komen . En dat is volledig kosteloos.Heeft de koper schadevergoeding gevraagd , indien

niet , gewoon niet reageren , U bent volledig in orde. Groeten , Louis.

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
8 jaren geleden

Het beste is dat U naar de vrederechter gaat , en normaal binnen de veertien dagen moeten juli te samen komen . En dat is volledig kosteloos.Heeft de koper schadevergoeding gevraagd , indien

niet , gewoon niet reageren , U bent volledig in orde. Groeten , Louis.

Waarom zou je als verkoper naar de vrederechter gaan ?  Het is aan de koper om dat te doen (en te bewijzen dat er "verborgen" gebreken zouden zijn).  Volg dus de raad op : gewoon niet reageren. 

Voorts is (zoals geschreven)  een "verborgen gebrek" een gebrek dat moedwillig door u (de verkoper) verborgen werd : bv als je de maand voor de verkoop alles zou herbehangen hebben met oog op camouflage van vochtplekken.

Dat uw voormalige eigendom er "slordig" bijstaat doet niets ter zake.  Rechtspraak en emotie mag je niet door elkaar halen.  Ik zou die provisie niet  betalen (onder voorbehoud van juiste interpretatie van de casus) maar mogelijks krijg je wel al een afsluitingsfactuurke van die advocaat (die je dan best wel betaalt om erger te vermijden)) 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag