5

Verkopen of verhuren?

stevenb
stevenb
#Bouwpartners · 8 jaren geleden

Momenteel 2,5jaar woonachtig in een studio (Antwerpen centrum) Overweeg nu nieuwe aankoop van een appartement. 

Mijn vraag: kan ik nu best mijn huidige studio verhuren of verkopen?

Aankkoopbedrag studio= 75 ooo euro (verhuurbaar voor ca 600euro)

Verkoopbedrag studio= ca. 130 000euro

Aankoopbedrag nieuw appartement= 162 000euro

Heb momenteel ca 25 000euro spaargeld en vraag me af of ik een nieuwe lening wel aankan indien ik mijn huidige studio zou verhuren. Echter heb ik geen idee hoe het hele proces moet verlopen, hoeveel ik nog kan lenen etc.... Huidige afbetaling 520euro/maand. Inkomen ca 1500/maand. Wat is verstandig? Huidige studio verhuren of verkopen?

Bedankt!

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3477 Andere particulier
8 jaren geleden

De 25.000€ heb je min of meer nodig voor de aktekosten.  160k€ lenen op 20 jaar kost +- 850€/maand.  Te duur dus voor je inkomen.  Voorts volstaat huur niet om de andere lening af te betalen na aftrek van je kosten voor die studio (onroerend inkomen, deel eigenaar syndic, eens wat leegstand of een wanbetaler, ...)

t Zal dus verkopen worden maar proficiat als je op 2,5 jaar een meerwaarde van 55k€ kan realiseren.  Dat komt niet dikwijls voor.

Vergeet ook niet als de studio op klein beschrijf gekocht werd je r minimaal 3 jaar moet gedomicilieerd zijn om niet alsnog groot beschrijf (+5%) en boete gepresenteerd te krijgen.

0
Lara596
Lara596
6 41 Verbouwer
8 jaren geleden

Ik volg de redenering van Kris M wel... Verkopen lijkt mij de beste optie. 

0
Kris M
Kris M
594 3477 Andere particulier
8 jaren geleden

Voorts lijkt mij de verhuurwaarde van 600€ (voor kosten) te hoog ingeschat tenzij natuurlijk dat het om een supergrote studio van 50m2 gaat op een zeer gegeerde ligging.  Met 600€ huur je in t centrum van de wereld (A,pen) goed gelegen 1 slaapkamerappartementen.

0
stevenb
stevenb
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Super bedankt voor dit duidelijke antwoord. Inderdaad gekocht met klein beschrijf en van die boete wist ik niets. Dus best nog effe afwachten dan! 

Merci!!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Waar de architect zich doorgaans meer bekommert om het exterieur, focust de interieurarchitect echt op details, afwerking van muren, vloeren,...

Lees meer

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

Waarom zou je een vastgoedmakelaar inschakelen om je woning te verkopen? Ontdek wat je mag verwachten en hoeveel je voor de service betaalt.

Lees meer

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer voor je renovatie? Ontdek alles over kosten, planning en tips voor een vlotte totaal- of deelrenovatie. Kies de juiste aanpak voor je project!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag