2

Wat allemaal voorzien voor zonnepanelen en batterij?

Jones87
Jones87
#Hernieuwbare energie · 8 jaren geleden

Beste,

Ik ga bijna beginnen met het plaatsen van mijn elektriciteit. Als het financieel gaat zal ik over 5 tal jaar ook zonnepanelen laten plaatsen, maar hier heb ik nog wat vragen over.

Ik dacht al de nodige kabels van en naar mijn kast al te leggen zodat deze mooi weggewerkt kunnen worden in de chappe of vals plafond.

Ik zal een 3 fasige aanlsuiting laten leggen (3x400V en N) maar twijfel nog tussen 3x40A of 3x32 A omdat binnenkort je abbonement bij de elektrt. maatschappij duurder zal worden naargelang het max aangesloten vermogen.

De PV installatie zal van 6000W piek zijn, mss 7000 Wpiek.

1) Is het interessant om een batterij(al snel 5000 euro meer) mee te laten plaatsen omdat bij de nieuwe elektr. tellers deze niet achteruit draait?

2) Dient een batterij tussen de zonnepanelen en de omvormers te staan of tussen omvormer en de zekeringskast?

3) één driefasige omvormer of 2 monofasige omvormers. Ik had ergens gehoord dat een 3 fasige omvormer problemen geeft omwille van fasverschuivingen tussen de verschillende spanningen en stromen. Maar als ik 2 monofasige omvormers heb zijn deze in mijn kast maar op 2 van de 3 fasen aangesloten. Als ik dan ooit een driefasige batterij laat aansluiten geeft dit toch probelemen. Bij een monofasige batterij heb je hiervan geen verbruik over al je fasen als je verbruikers over de 3 fasen verdeeld zijn.

En ik zal maar plaats hebben om een batterij te plaatsen van 50cm breedt en tot 150 cm hoog. De afm van een huidige tesla batterij is 74 cm breedt en 120 cm hoog. Maar mss zijn er over 5 jaar andere afmetinge  beschikbaar.

4) Of ik kan best gewoon een 4 polige automaat 25 A plaatsen in mijn kast en dan een kabel van 4G 4 carré of 4G6 carré leggen naar de plaats waar mijn omvormer zou komen. en voorzien dat er indien nodig nog kabels langs mijn vals plafond naar de nodige plaatsen kunnen gelegd worden.  Lastige is ook dat ik geen plaats heb om omvormers en batterij naast elkaar te plaatsen, moest ik een batterij willen plaatsen. Het is wel mogelijk in dezelfde ruimte.

Hopelijk hebben jullie een antwoord op mijn vragen.

mvg,Jonas

Alle reacties

0
Wiwi
Wiwi
0 4 Bouwer
8 jaren geleden

Beste,

Binnen 5 jaar zal die techniek terug veel veranderd zijn. Kijk maar eens 5 jaar terug, wat bestond er dan nog maar.

Voorzie nu juist een wachtbuis van 10 of 11 in uw chape of elders en wacht nog 4 jaar af.

Mvg. W.

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Actieve vs. passieve koeling, werking, soorten, gebruikskost en de prijs van koelen met een warmtepomp: Livios zet alles voor jou op een rijtje

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag