Isolatie hellend dak appartementsgebouw met vals plafond zonder toegang tot zolder

13

Isolatie hellend dak appartementsgebouw met vals plafond zonder toegang tot zolder

RobinW
RobinW
#Isolatie · 8 jaren geleden

Zoals de titel omschrijft, hebben wij een appartement in een ouder gebouw uit 1909. Dit is reeds enkele jaren geleden gerenoveerd geweest maar het dak heeft hier geen isolatie gekregen. Wat dus wilt zeggen dat het bovenste appartement (onder het dak) een vals plafond heeft. Echt is er geen luik/mogelijkheid om totaan de ruimte tussen het vals plafond en het dak te geraken. Bovendien bevat het dak roofing en kunnen we dus niet zomaar aan deze ruimte geraken om eventueel zelf plafondisolatie te plaatsen.

Vermits we tegen 2020 dak/plafond isolatie moeten hebben, vragen we ons af wat de mogelijkheden zijn:

- moeten we het volledig dak platen vernieuwen. Hiermee bedoel ik roofing laten wegnemen, isolatie laten plaatsen met nieuwe roofing

- vals plafond voor een klein stukje uitbreken zodat we een toegang hebben tot de ruimte onder het dak. Zodat we plafondisolatie kunnen plaatsen

- ... Andere mogelijkheden?

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
8 jaren geleden

Kan je via een paar gaten geen vlokken laten inblazen in deze ruimte? 

0
RobinW
RobinW
0 4 Andere particulier
8 jaren geleden

Bedoel je laten inspuiten via PUR? Of is er nog een ander materiaal wat ik mis? 

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Neen geen PUR, hetgeen dat ik heb gezien was een soort vlokken die ingeblazen werd via kleine geboorde gaten. Het eindresultaat "zou" een soort deken zijn dat boven op het plafond ligt. Ik kan je wel geen naam geven over dit product. Misschien dat er iemand op het forum meer weet over deze methode. 

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Het product dat u naar zoekt is Knauf Supafil LOFT, iets dat wij plaatsen. Ik ben geen voorstander om dit te gebruiken in deze situatie, gezien het om een dampdichte dakbedekking gaat en er geen dampscherm zit in de zoldervloer. U kan perfect dikke isolatielagen inblazen, maar hoe dikker de laag hoe meer temperatuursval en risico op een onderkoeld dak, hoe meer condensatierisico's u heeft aan de onderzijde van de dakbedekking (lees : in de houten structuur waarop de roofing meestal zit)

Je zou al een dampscherm moeten bijplaatsen ONDER het plafond (aan de warme zijde) en vooral goed luchtdicht alles afwerken (geen inbouwspots) om dat risico te vermijden.

Bovendien is de oplossing van inblazen maar zover geschikt als je ook weet waar je blaast. Met maar een paar gaatjes te boren kom je er niet.

Geen wonderoplossing dus in alle gevallen, wel goed als oplossing in slecht toegankelijke zolders.

0
RobinW
RobinW
0 4 Andere particulier
8 jaren geleden

Alvast bedankt voor de input! Qua prijs/kwaliteit, welke optie lijkt dan het beste? Eventueel van binnenuit werken door stukje vals plafond weg te halen? 

0

De vraag is hoe toegankelijk (hoogte bijvoorbeeld) deze ruimte heeft om er in rond te kruipen en iets in te blazen. Vervolgens nog een dampscherm hangen aan de onderzijde en een nieuw plafond om dat weer onzichtbaar te maken. Ik denk dat je dan beter af bent met een nieuw plafond met standaard isolatiematten in grote dikte, dampscherm en nieuwe gyproc er tegen.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
8 jaren geleden

@ Isolatie Verhoeven,

Graag uw mening hierover:

Dat inblazen van isolatie lijkt mij een mooie oplossing, maar ik zie ook het probleem van het ontbrekende dampscherm, zeker bij een dampdicht dak. Echter dat lijkt mij zeer eenvoudig op te lossen door het plafond te schilderen met een zo dampdicht mogelijke plafondverf.

0

We hebben zelf geen ervaring met dampdichte verven en in hoeverre je hier een vergelijkbare dampdichtheid mee kan halen dan een klassiek dampscherm met een Sd-waarde van liefst 100 meter.
Gezien het om een platdak of roofing gaat is dat altijd een beetje het probleem, de dakhuid is perfect dampdicht. 

0
RobinW
RobinW
0 4 Andere particulier
8 jaren geleden

Dat is inderdaad niet duidelijk. Vermits we er nu niet geraken en wij hier nog geen appartement hadden op het moment dat dit gebouw appartementen werden. Voorlopig lijkt mij de beste oplossing om in een kamer het vals plafond weg te nemen. En op die manier op de zolder ruimte te geraken. Om erna nieuwe gyproc te plaatsen. 

0
8 jaren geleden

Plafond verwijderen, isoleren en afwerken met dampscherm en nieuwe gyproc is inderdaad de veilige keuze in dit geval. Perforeer natuurlijk niet meteen het mooie nieuwe dampscherm met een tiental gaten voor inbouwspots, want dan ben je eraan voor de moeite.

Succes

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag