totaal nieuw voor mij. Geweten is dat gewapend beton een uitzettingscoefficient heeft van 0.01mm/mK, voor chape is dit ongeveer 0.012mm/mK. Een keramische tegel heeft slechts een uitzettingscoefficient van 0.006mm/mK!. Dit is nagenoeg maar de helft van beton en chape.
Om deze reden werd aangeraden om om de 4 Ã 5 lopende meter keramische vloer een uitzettingsvoeg te voorzien in siliconen. Tegen de muur werd een randisolatie geplaatst van 6mm dikte om daar ook mogelijke uitzettingen van chape + vloer (teoretisch 1 Ã 2mm) op te vangen. De overige voegen werden met een standaard voegproduct opgevoegd. Ik zie dan ook het verschil niet qua uitzetting tussen het plaatsen van keramische tegels van 60, 80cm en meer en keramische tegels met kleinere afmetingen. Uiteindelijk blijft de globale uitzetting van de vloer dezelfde of de tegel nu 30 x 30 is of 80 x 80.
Na meer dan 6 jaar merk ik nog geen problemen die te wijten zouden zijn aan uitzettingsverschijnselen tgv van vloerverwarming en keramische tegels (tegel van 45 x 45cm).
Is de hier voorgestelde oplossing niet terug bedoeld is om argeloze vloerders te helpen, waar dat in feite bij een zorgvuldige vloerder in het geheel niet nodig is?