Artik. van u, Elektriciteit warmtepompen swingen de pan uit. Ik mis lucht/lucht warmtepompen info. I

17

Artik. van u, Elektriciteit warmtepompen swingen de pan uit. Ik mis lucht/lucht warmtepompen info. I

Anton1
Anton1
#Hernieuwbare energie · 8 jaren geleden

Alles in huis is elektrisch, vloer verwarming 200m2 geen gebruik nu meer, alleen boiler nog. Met 2 lucht/lucht warmte pompen via 32 Zonnepanrrelen (8500 KW) en 7 airco's, 3 staand in living en 4hangend in andere kamers verwarmen/koelen we nu sinds 1 november 2016. Glas opp. is ernorm van plafond tot vloer met Glaverbell dubbel super iso glas met goudlagje uit 1980. Dit glas is toch nog heel verwarmend of koelend aanvoelend als radiatoren in resp. zomer of winter. Daarom rolluiken geplaatst, maar overdag geopend ( voor voldoende licht in huis).  Muren en platdak zijn met polyurethaan plaat 6cm. dik geïsoleerd. Het elek. verbruik huishoudelijk, vloer en boiler 150 liter verbruik (op 1 meter dag/nacht. en 1 exclusief Nacht meter) was voor de plaatsing van zonnepanelen ongev. €450,- p/mnd. jaarverbruik was in 2016 24000Kwh.

Wat schat u economisch gezien in op verbruik kosten, en hoe is dat te verbeteren?

Alle reacties

0
Anton1
Anton1
1 10 Andere particulier
7 jaren geleden

Charel: zie mijn reactie bij Casper84 na 1 jaar verbruik.

0
Anton1
Anton1
1 10 Andere particulier
7 jaren geleden

Zie mijn besparing bij Casper84, na 1 jaar verbruik in 2017 en 10000KWh en €2500,- besparing !! En dit na 32 zonnepanelen en 2 warmtepompen met 7 airco’s van +-5000watt p/stuk. Ik heb wel nog eind 2016 wintertijd nog enkele weken getest met de elek vloerverwarming ( alleen livingvloer opp. 120m2) met 3x 5000watt van de 6 stuks aan, de rest winter tijd 3 airco’s s’nachts op 16graden aan). Maar de elek. vloer verbruikte meer energie dan mijn airco verwarring, er kan dus nog iets meer bespaard worden. Ook doordat ik nu alle waterlekken rond de verluchting pijpjes van mijn warmdak gerepareerd heb in midden 2017 (serieus dakwerkers FOUTJE na nieuwe roofing plaatsen !). Aan isolatie heb ik niets veranderd, 6cm pur platen op het 220m2 warmdak van voorgespannen holle weefsels en water aflopend 15 cm hoogste opvulling, en onder het dak (plafond huis) 4cm glaswol, in de muren 4cm pur platen met lucht spouw van 4 cm (de aannemer sneed wel tbv gemakkelijker spouw haken plaatsen 8x8cmm blokjes uit de polypropyleen platen in bouwjaar 1979. Na +-15m2 van de te nog metselen 400m2 muren heb ik dat meteen gecorrigeerd door de emmers met opgeraapte iso blokjes als 2m2 opp. te laten zien als NIET geplaatste iso. Doen aannemers dat nu soms nog ?? OPLETTEN). Er zit 3cm pur plaat onder de kiezelbeton vloer van 200 m2 ( Alle PUR platen diktes zijn opgegeven door iso firma). Alle andere iso glaswol en PP heb ik zelf geplaatst) en het souterrain kelder plafond van 200m2 met muren 400m2 ook 2cm iso PP. En de 4 stuks 5000watt accumulatoren in de kelder gebruiken wij al 4 jaren niet meer.

PS: Mijn besparing van 10000KWh na 1jr en 200,- p/mnd is toch al behoorlijk en minus €2500,- p/jr. Nu sinds enkele maanden staan de airco,s s’nachts uit, maar vorige winter s’nachts op 16graden, de temp. in living zakt tot nu gemiddeld 4a5graden.

0
Roland Contreras
Roland Contreras
4 29 Verbouwer
7 jaren geleden

Gelukwensen met je aanpak. Ik denk ook na over lucht-lucht warmtepompen en ben nog niet helemaal overtuigd over hun gunstig gebruik bij temperaturen onder nul. Een COP van 4,7 is waarschijnlijk niet bij -10 graden C. Heb je al een vrieswinter meegemaakt sedert de installatie? Welk merk heb je gekozen?

0
Anton1
Anton1
1 10 Andere particulier
7 jaren geleden

Onder -10 gr buiten is nog niet voorgekomen. Maar ben zeer tevreden met lucht/lucht, ik kan hier zeer goed opwarmen 25 gr is geen probleem in living/open keuken van 125 m2 opp. en 15 x 10 x 2,75 mtr. met 3 airco’s 2x 5000 W en 1x 4000Watt met zeer groot dubbel glas 2x6mm x 12 mm. met goud laagje en >65 m2 opp. van Glaverbell uit 1980, dit geeft wel radiator gevoel van koud of warm straling in resp. Winter of zomer. Is ook geluids arm en filtert ook de verontreinigde binnen lucht.

airco’s merk: Toshiba van fa Energiecenter Geuns Eksel/Hasselt

Overigens: Dit is een excellente installateur.

0
Roland Contreras
Roland Contreras
4 29 Verbouwer
7 jaren geleden

Ik bewonder uw situatie en oplossing. Welk merk lucht-lucht warmtepompen heb je gekocht en zou je bij dat merk blijven als je opnieuw zou kopen?

Een kleine bemerking: als je huis ongeveer 200 m2 zou zijn dan val je in een EPC klasse van 4500x4,7/200= 205. Dat is niet zeer laag wat er op wijst dat er met de isolatie/luchtdichtheid nog wel wat te doen is. Ben ik verkeerd?

0
foxonrock
foxonrock
0 4 Andere particulier
7 jaren geleden

Ik heb ook alles electrisch in huis al sinds 1978 ook de vloerverwarming is electrisch.Ik heb in 2015 voor 9kw zonnepanelen geplaatst. deze week nog 1Kw bij geplaatst. Mijn huis is in 1978 gebouwd, muren 6cm glaswol vloer 4cm polyurethaan plaat. Jaarslijk verbruikt 11000Kw.Mijn exclucief nacht en dubbel meter teler laten verwijderen(infrax) zonder probleem. Ook dakisolatie 16cm late plaatsen.Grote van het huis 120 m² beneden verdieping.Ik heb zelf een PLC program geschreven waardoor mijn verwarming door de dag begin op te laden. Ik betaalde voor 2015, 150€ per maand nu nog 90€ omwillen van de procumenten tarief en 1000kw verbruikt per jaar.Mijn vrouw is onthaalmoeder ganse dag verwarming 2x per middagmaal koken(elctr) en regelmatig maak ze lekker gebakken gereed. Ik ga nu nog nieuwe ramen plaatsen met 3 dubel glas.Ook naar de toekomst toe kan ik de verwarming variabel laten opladen dit wil zeggen vanaf 7 of 9 h in de morgen om het nettrafric zo laag mogelijk te houden.Net de nieuwe meter zou men het procumenten tarief vervangen door de hoeveelheid  kw men  het net gebruikt ?

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Actieve vs. passieve koeling, werking, soorten, gebruikskost en de prijs van koelen met een warmtepomp: Livios zet alles voor jou op een rijtje

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag