Ik ben blij dat het al aangehaald is, een onderdak langs de binnenkant steken vind ik ook wat verloren geld. Ofwel gaat het dak er af aan de buitenkant en steek je een kwalitatief onderdak, ofwel laat je het maar gewoon achterwege. Isoleren zonder onderdak kan wel degelijk, in vele gevallen is het zelfs beter dan isoleren met een dampdicht type onderdak (ja, die bestaan nog altijd, onbegrijpelijk)
Als je aan de slag gaat voor dakisolatie moet je met een aantal zaken rekening houden. Zo is de oplossing met PIR-platen niet altijd geschikt om redenen van akoestiek of brandveiligheid. Ik ga er vanuit dat je een leefruimte wil maken onder het dak gezien je voor een gyprocafwerking zou gaan.
Hou er rekening mee dat er al vele verbouwers spijt hebben nadien van de materiaalkeuze omwille van teveel geluidsdoorlatend. Thermische isolatie is licht, akoestische isolatie zou eerder zwaar en vooral soepel moeten zijn.
De nadelen aan het systeem dat je voorstelt zijn niet alleen materiaalgebonden (brandveiligheid, akoestiek), ze zijn ook moeilijker uitvoerbaar omwille van snijwerk tussen hout ... dat loopt meestal niet zoals gewenst. Verlijmen zou ik al zeker niet doen, dat houd misschien niet op termijn gezien de werking van het dak zelf.
Voor een zowel thermisch als akoestisch kwalitatieve oplossing die ook brandveilig is in zo'n geval zou ik opteren voor het volledig uittimmeren van de dakstructuur aan de binnenzijde met een houten frame. Dat ken je vullen met relatief goedkope minerale wol (glaswol, rotswol) in grote diktes. Op deze manier zijn de gordingsbalken van het dak ingewerkt in het isolatiepakken en kan het dampscherm zonder meer doorlopen over alle balken heen. Veel makkelijker om luchtdicht te krijgen. Vervolgens gebruik je een dunne geschaafde lat elke 40 cm om je gipskartonplaten aan te bevestigen. Tussen deze houten latten heb je dan een leidingenspouw om de elektriciteitsbuizen te leggen zonder dat je het dampscherm moet perforeren.
Als isolatiebedrijf bieden wij zowel isolatiepakketten aan als uitgevoerd werk.