4

Isolatie hellend dak langs binnen.

konijn
konijn
#Isolatie · 8 jaren geleden

ten gevolge van marterplaag hebben we alle isolatie tss kepers weg gedaan.er is momenteel nog geen onderdak.

Ik denk nu om onderdak te laten plaatsen en te isoleren tss de kepers (8cm) en op de kepers een isolatie plaat en deze afwerken met gyproc.Zodoende dat we geen hoolle ruimtes meer hebben.

We denken aan pir platen van 8cm tss de kepers te plaatsen en deze langs de zijkanten op te spuiten met pu schuim(plaat 2cm kleiner snijden dan de keperafstand)en op de voorzijde aan de buitenmuur een kleinmazige draad aan de isolatieplaat te bevestigen.Dan zouden we een tweede plaat dwars op de kepers plaatsen van 6cm en deze afwerken met gyproc.Zou ik de isolatie platen en de gyproc kunnen verlijmen of deze best schroeven.

Alle reacties

0
Erwin PIR
Erwin PIR
6 33 Verbouwer
8 jaren geleden
De situatie is niet helemaal duidelijk. Gaat de bestaande dakbedekking eraf om het onderdak te kunnen plaatsen? Want van binnenuit kan je geen deugdelijk onderdak plaatsen. Bij isoleren met de PUR/PIR platen altijd zorgen voor een perfect dampscherm en luchtscherm. De isolatieplaten en de gipsplaten verlijmen op het hellende vlak is zo goed als onmogelijk. Zet de tweede laag met grote platen (bijv. 120x240cm) en zorg ervoor dat je nog weet waar je kan bevestigen in de kepers. Erwin 0475/791542
0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
8 jaren geleden

Volg de raad van een vakman, isolatie is niet zo iets van efkens rap doen er zijn regels en respecteer deze, contacteer fabrikanten of wtcb of volg de voorschriften van de fabrikant. Zie ook youtube 

Guido Alaerts

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Ik ben blij dat het al aangehaald is, een onderdak langs de binnenkant steken vind ik ook wat verloren geld. Ofwel gaat het dak er af aan de buitenkant en steek je een kwalitatief onderdak, ofwel laat je het maar gewoon achterwege. Isoleren zonder onderdak kan wel degelijk, in vele gevallen is het zelfs beter dan isoleren met een dampdicht type onderdak (ja, die bestaan nog altijd, onbegrijpelijk)

Als je aan de slag gaat voor dakisolatie moet je met een aantal zaken rekening houden. Zo is de oplossing met PIR-platen niet altijd geschikt om redenen van akoestiek of brandveiligheid. Ik ga er vanuit dat je een leefruimte wil maken onder het dak gezien je voor een gyprocafwerking zou gaan.
Hou er rekening mee dat er al vele verbouwers spijt hebben nadien van de materiaalkeuze omwille van teveel geluidsdoorlatend. Thermische isolatie is licht, akoestische isolatie zou eerder zwaar en vooral soepel moeten zijn. 

De nadelen aan het systeem dat je voorstelt zijn niet alleen materiaalgebonden (brandveiligheid, akoestiek), ze zijn ook moeilijker uitvoerbaar omwille van snijwerk tussen hout ... dat loopt meestal niet zoals gewenst. Verlijmen zou ik al zeker niet doen, dat houd misschien niet op termijn gezien de werking van het dak zelf.

Voor een zowel thermisch als akoestisch kwalitatieve oplossing die ook brandveilig is in zo'n geval zou ik opteren voor het volledig uittimmeren van de dakstructuur aan de binnenzijde met een houten frame. Dat ken je vullen met relatief goedkope minerale wol (glaswol, rotswol) in grote diktes. Op deze manier zijn de gordingsbalken van het dak ingewerkt in het isolatiepakken en kan het dampscherm zonder meer doorlopen over alle balken heen. Veel makkelijker om luchtdicht te krijgen. Vervolgens gebruik je een dunne geschaafde lat elke 40 cm om je gipskartonplaten aan te bevestigen. Tussen deze houten latten heb je dan een leidingenspouw om de elektriciteitsbuizen te leggen zonder dat je het dampscherm moet perforeren.

Als isolatiebedrijf bieden wij zowel isolatiepakketten aan als uitgevoerd werk. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag